۰ نفر

جایگاه ایران در صنعت گردشگری مناسب نیست

۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۰۷
کد خبر: 249789
جایگاه ایران در صنعت گردشگری مناسب نیست

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: جایگاه ایران در صنعت گردشگری با وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مناسب نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیش از ظهر امروز جهت افتتاح مجموعه تاریخی پردیسان وارد شهرستان ابرکوه شد.

علی‌اصغر مونسان در حاشیه افتتاح مجموعه فوق ضمن ابراز خرسندی از حضور در ابرکوه این شهر را شهر تمدن و با قدمت فراوان خواند و اظهار کرد: هر یک از شهرهای کشور پر از پتانسیل و ظرفیت‌های بسیار زیاد است برای اینکه بتوانیم ایران را یک کشور پیشرفته کنیم و در همه زمینه‌ها موفق باشیم.

وی با تأکید بر اینکه امروزه صنعت گردشگری به‌عنوان سومین منبع درآمدی در اقتصاد دنیا مطرح است، اذعان کرد: پیش‌بینی می‌شود با هوشمندسازی و پیشرفت فناوری بسیاری از بخش‌های اقتصادی جهان دچار تغییرات و مشکلات شود، اما تنها مسئله‌ای که کارشناسان نیز بر آن تأکید دارند، این است که گردشگری همچنان مسیر پیشرفت خود را با شتاب بیشتر ادامه خواهد که خود نشان از اهمیت این صنعت دارد.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ایران از لحاظ جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری همه چیز دارد؛ اما نتوانسته است جایگاه خوبی در صنعت گردشگری دنیا داشته باشد، درحالی‌که کشورهای همسایه با جغرافیا و تاریخ بسیار محدودتر، عددهای چند برابری گردشگری را تجربه می‌کنند.

دولتمردان به صنعت گردشگری توجه بیشتری داشته باشند

مونسان با بیان اینکه شاید هنوز برخی از مقامات کشور نتوانسته‌اند به خوبی اهمیت، جایگاه و مزیت‌های گردشگری را ببینند، گفت: امید است که دولتمردان و کل نظام، به موضوع گردشگری توجه بیشتری داشته باشد، چراکه ایران هنوز در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است؛ لذا باید آن‌قدر این مسئله تکرار شده و پروژه‌های حوزه گردشگری دیده شود تا مسئله اهمیت این صنعت برای همگان کاملاً محرز شود.

وی با تأکید بر اینکه می‌توان از بخش گردشگری ایجاد درآمد کرد، افزود: با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های کشور ایجاد اشتغال است، ما می‌توانیم در حوزه گردشگری با سرمایه‌گذاری حداقلی 30 میلیون تومان ایجاد اشتغال کنیم درحالی‌که این عدد در بخش‌های دیگر 8 تا 10 برابر می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه در دنیا به ازای هر 11 شغل یک شغل مربوط به بخش گردشگری است، تصریح کرد: علاوه بر اینکه مشاغل حوزه گردشگری پایدار است، می‌تواند آن عدالت اجتماعی که نظام جمهوری اسلامی همیشه به دنبال آن بوده است، محقق کند. لذا با توجه به وضعیت صنعت کشور که دچار مشکل است و همچنین بخش کشاورزی که با خشک‌سالی مواجه است، آسان‌ترین مسیر برای افزایش درآمد کشور و اشتغال‌زایی، تکیه بر صنعت گردشگری است.

مونسان با تأکید بر اینکه حوزه گردشگری وابستگی زیادی به دولت ندارد، یادآور شد: بودجه فعلی دولت عمدتاً تبدیل به حقوق و دستمزد شده و چیزی برای توسعه باقی نمانده است، درحالی‌که حوزه گردشگری به بودجه دولت تکیه نداشته و بیشتر بر حضور بخش خصوصی و غیردولتی تأکید دارد. لذا ما در نظر داریم تا سال 1404 آمار حضور گردشگران را به 20 میلیون نفر یعنی 4 برابر جمعیت فعلی افزایش دهیم که این امر نیازمند توجه ویژه مسئولین و معرفی داشته‌های کشور است.

وی در ادامه و در جمع اصحاب رسانه شهرستان ابرکوه، ابراز کرد: استان یزد و شهرستان ابرکوه جزء مقاصد مهم گردشگری کشور محسوب می‌شوند ضمن اینکه آوردن فضاها و بناهای تاریخی به خدمت حوزه گردشگری، می‌تواند کمبودهای بخش هتلینگ و اقامتی را جبران کند. همچنین این اقدام موجب افزایش درآمدهای شهری، ایجاد اشتغال و در نهایت توسعه می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه حمایت از بومگردی، احیا و مرمت بافت‌های تاریخی در دستور کار دولت دوازدهم قرار گرفته و می‌توان طرح‌ها را به صورت مشارکتی و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام داد، اضافه کرد: ما متعهد شدیم اشتغال روستایی را محقق کنیم.

وی در خاتمه تصریح کرد: سهمیه‌های ثبت جهانی را سازمان یونسکو تعیین می‌کند و ما برای این کار سهمیه داریم و هیچ سهمیه‌ای را هم از دست نداده‌ایم. در رابطه با ثبت جهانی درخت کهن‌سال سرو ابرکوه نیز پس از بازدید از آن بررسی‌های لازم را جهت ثبت جهانی با محمدحسین طالبیان معاون میراث فرهنگی در دستور کار قرار خواهیم داد.

گفتنی است؛ مجموعه تاریخی پردیسان ابرکوه شامل 5 بنای تاریخی با زیربنای حدود 5 هزار مترمربع است که فاز اول آن یعنی واحد پذیرایی و اقامتی با هزینه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد و 700 میلیون تومان به بهره‌برداری رسیده است. این مجموع تاکنون به‌طور مستقیم 30 شغل ایجاد کرده است که در صورت تکمیل‌شدن می‌تواند 50 شغل مستقیم و بین 300 الی 400 شغل غیرمستقیم ایجاد کند.