۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

از کجا باید ماهی قرمز بخریم؟/ بیماری‌های مهلک قابل انتقال از ماهی قرمز را بشناسید/ کودکان بیشتر از همه در خطر هستند

۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۵۶
کد خبر: 257389
از کجا باید ماهی قرمز بخریم؟/ بیماری‌های مهلک قابل انتقال از ماهی قرمز را بشناسید/ کودکان بیشتر از همه در خطر هستند

ماهی قرمز یا ماهی گلی سال هاست یکی از اجزای اصلی سفره هفت سین ایرانی ها است. ماهی قرمز در دهه های اخیر حضور پر رنگ تری در سنت اصیل سفره هفت سین ایرانی ها پیدا کرده و تصور نوروز بدون آن برای خیلی از مردم ممکن نیست. اما این موجود زیبا و لطیف اگر از سلامت برخوردار نباشد می تواند خطرات زیادی برای انسان به ویژه کودکان به همراه داشته باشد.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ توجه به بهداشت مراکز تکثیر و عرضه ماهی قرمز چند سالی است که در برنامه های مراقبتی سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد. مراقبت و کنترل بهداشتی ماهی قرمز از آنجه اهمیت پیدا می کند که استقبال از این نوع ماهی در ایام نوروز بسیار زیاد است و مردم به ویژه کودکان کنجکاو ارتباط مستقیم با این موجود زیبا و جذاب دارند.

تازه ترین یافته های علمی نشان داده است که بیماری های مشترک خطرناکی بین ماهی قرمز و انسان وجود دارد. این بیماری ها که بیشتر عفونی هستند منشاء باکتریایی دارند و به راحتی قابل انتقال هستند.

علائم بیماری در ماهی قرمز

نشانه های عفونت با منشاء باکتریایی در ماهی قرمز شامل؛ زخم های پوستی بیشتر در اطراف دهان و جاهایی که فلس های ماهی ریخته است، زخم های نکروزه در نقاط انتهایی باله ها، عفونت های پوستی در ماهی، سپتی سمی در ماهی بروز می کند. همچنین نوعی دیگر بیماری که با نام دهان قرمز باکتریایی شناخته می شود ایجاد زخم های قرمز رنگ در دهان و اطراف آن می کند. برخی از این علائم با چشم قابل رویت است اما، انجام آزمایش های تخصصی تنها راه اطمینان از بیماری به شمار می رود.  

بروز بیماری در انسان چگونه است؟

تمام بیماری های فوق در انسان بصورت عفونت های گوارشی - روده ای بروز می کند. نشانه انتقال این بیماری ها به انسان زخم در دست یا دهان و در برخی موارد تب های شدید است. اما از این میان، ایجاد سل پوستی یا واکنش گرانولوماتوزی در انسان مهترین نوع بیماری قابل انتقال از ماهی قرمز به انسان محسوب می شود که بصورت زخم های دیر خوب شونده مشاهده می شود.

اکثر این بیماری ها جزء عفونت های ثانویه در انسان مطرح اند خصوصاً در کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و کودکان بیشتر مشاهده می شود .

برنامه های ارگان های ذی ربط برای مقابله با بیماری های

سازمان دامپزشکی کشور وظیفه اصلی بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان را بر عهده دارد. این سازمان هر ساله برنامه جامع در کنترل بهداشتی مراکز تکثیر و پرورش ماهی قرمز را اجرا می کند. این برنامه شامل؛ کنترل بهداشتی حمل و نقل و صدور گواهی بهداشتی حمل جهت محموله ماهی قرمز پس از بازدید و حصول اطمینان از سلامت آن، مکاتبه با شهرداران محترم جهت اتخاذ تدابیر لازم به منظور ساماندهی مراکز عمده عرضه و توزیع ماهی قرمز در ایام نوروز برابر ضوابط بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی، راه اندازی اکیپ های نظارت بهداشتی جهت بازرسی و ساماندهی بهداشتی مراکز عرضه است.

ماهی قرمز سالم را از کجا بخریم؟

ماهی قرمز باید از مراکزی تهیه شود که دارای پروانه بهداشتی هستند این مراکز معمولا مسقف بوده و  لوازم شست‌وشو و ضدعفونی دارند تا ضمن حفظ بهداشت فردی شرایط تداوم عمر ماهیان نیز فراهم شود، با این مشخصات خرید از مراکز فروش ماهیان زینتی مجاز بهترین انتخاب است.

ماهی قرمز را کجا رها کنیم؟

پس از ایام نوروز معمولا مردم تمایل به رهاسازی ماهی قرمز دارند. اما اگر ماهی قرمز در محل های مناسب رها نشود می تواند تبدیل به تهدیدی برای گونه های موجود در منطقه شود. به گفته کارشناسان این ماهی همه چیز خوار است و می تواند منابع غذایی سایر گونه های آبزی را در محیط زیست آن ها محدود و موجب تلفات بر هم خوردن توازن زیستی گونه ها در منطقه شود. به همین دلیل سازمان دامپزشکی مکاتبه را نیز با محیط زیست استان ها جهت مشخص نمودن محل های رهاسازی ماهیان قرمز پس از سپری شدن ایام نوروز و جلوگیری از رهاسازی ماهیان در منابع آبی انجام می دهد که می تواند با مراجعه به اداره های محیط زیست استان  محل اقامت خود از آن با خبر شد.