۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

افزایش درآمد روستاییان با جلوگیری از خام فروشی/ گرفتار نوگرایی کاذب در روستاها شده‌ایم/ جایگاه جدی کشاورزی خانوادگی در دنیا

۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۳
کد خبر: 225237
افزایش درآمد روستاییان با جلوگیری از خام فروشی/ گرفتار نوگرایی کاذب در روستاها شده‌ایم/ جایگاه جدی کشاورزی خانوادگی در دنیا

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت‌های بسیاری در روستاها وجود دارد که با اقدامات مناسب می‌توان از آن ها استفاده کرد از جمله این اقدامات ایجاد صنایع تبدیلی در این مناطق است تا از عرضه فله ای و خام تولیدات آن ها به در بازار جلوگیری شود و درآمد آن ها را افزایش دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمود حجتی در نخستین همایش ملی نقش‌آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار با بیان اینکه امروزه در دنیا برای کشاورزی خانوادگی ارزش زیادی قائل می شوند، اظهار داشت: متأسفانه طی دهه‌های اخیر، ما بسیاری از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی خود مانند؛ چگونگی زندگی کردن، رفتار اجتماعی، رفتار خانوادگی و فرهنگ عمومی را به راحتی از دست داده و جای آن را نوگرایی‌های کاذب داده ایم.

وی افزود: البته این به آن معنا نیست که نباید با دنیای مدرن و به روز در ارتباط باشیم اما، بسیاری از گرفتاری‌هایی که جامعه امروز ما به آن مبتلاء شده به دلیل بی توجهی به ارزش های گذشته است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در کشورهای آمریکایی و اروپایی، کشاورزی خانوادگی از موضوعیت جدی برخوردار است، گفت: در این کشورها همه افراد خانواده نسل ها در کنار هم حضور دارند و زنان نقش بی‌بدیلی در حفظ آن ایفا می‌کنند.

حجتی خاطر نشان کرد: البته این شرایط را تا حدی می‌توان در جوامع روستایی و عشایری کشور ما  نیز مشاهده کرد اما پایداری آن برای نسل های آینده موضوع نگران کننده است.

وی با انتقاد از برخی آمارهای مطرح شده درباره مهاجرت روستاییان، بیان کرد: گاهی در ارائه آمارها در این زمینه اشتباه می شود به طور مثال گفته می‌شود جمعیت روستایی کشور در اوایل انقلاب حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده و با مهاجرت به شهرها اکنون به حدود ۲۶ تا ۳۰ درصد رسیده است؛ در حالی که مهاجرت علت اصلی کاهش جمعیت روستاها نیست بلکه اوایل انقلاب حدود ۳۰۰ شهر در کشور وجود داشت و با رشد جمعیت اکنون تعداد شهرها به ۱۸۰۰ عدد رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: امیدواریم با توجه به مقدمات فراهم شده و ظرفیت‌هایی که در روستا ها وجود دارد نقش زنان روستایی و عشایری  در تولید ملی، بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین صنایع دستی توسعه یابد.

حجتی با بیان اینکه از زنان روستایی حمایت‌های لازم انجام خواهد شد، گفت: یکی از ابزارهایی که در این زمینه در اختیار آنان قرار می گیرد، تشکل صندوق‌های خرد و پشتیبانی از این صندوق ها است.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته دست ما خالی بود، اما هم‌اکنون با منابعی که دولت کم و بیش تصویب کرده است، می‌توانیم این پشتیبانی را بهترین انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی استفاده از ظرفیت‌هایی چون زباله‌های تر و گلخانه‌ها را برای افزایش درآمد روستاییان مورد اشاره قرار داد و گفت: لازم نیست که حتماً خانواده‌های روستایی یک گلخانه بزرگ احداث کنند، بلکه ایجاد یک گلخانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متری در کنار باغی یا دامداری های خود، می‌تواند به منبع درآمد مناسبی برای آن ها تبدیل شود و با کمترین سرمایه‌گذاری محصول خود را به بازار عرضه ‌کنند؛ همچنین صنایع دستی که از سابقه دیرینه در مناطق روستایی و عشایری کشور برخوردار است می‌تواند منبعی درآمد دیگری برای آن ها باشد.

حجتی در پایان تاکید کرد: نباید محصولات تولیدی‌ روستاییان و عشایر به صورت خام و فله در بازار عرضه شود، باید محصولی که در روستا تولید می‌شود در قالب اقدامات محلی بسته‌بندی و سپس به بازار عرضه شود تا با ایجاد ارزش افزوده برای روستاییان منبع درآمد باشد.

در این همایش علاوه بر امضاء تفاهم نامه سه جانبه در زمینه ترویج محصولات سالم و استاندارد با مشارکت زنان روستایی و عشایری بین وزارت جهاد کشاورزی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد ایران، از کتاب ۲۳ سال تجربه توانمندی های زنان روستایی و عشایری نیز رونمایی شد.