۰ نفر

مدیرکل دفتر بهداشت دامپزشکی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی/ اتحادیه‌ها به برنامه مبارزه با بیماری ورود پیدا کنند/ کمبود واکسن در کشور نداریم

۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۷
کد خبر: 221544
آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی/ اتحادیه‌ها به برنامه مبارزه با بیماری ورود پیدا کنند/ کمبود واکسن در کشور نداریم

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور از آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در کشور خبر داد و گفت: واکسن‌های مورد نیاز برای مقابله با بیماری تب برفکی در استان‌ها توزیع شده و دستورالعمل‌های لازم نیز ابلاغ گردیده است تا از هرگونه طغیان این بیماری در کشور جلوگیری شود.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ داریوش جهان پیما در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در تامین واکسن بیماری تب برفکی وجود ندارد، افزود: هر چند نگرانی‌هایی درباره تامین کافی و به موقع واکنس بیماری تب برفکی وجود داشت اما با انجام واردات واکسن و تولید در موسسه واکسن و سرم سازی رازی، کمبود برطرف شد و محدویتی برای تامین و توزیع واکنس این بیماری وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای مبارزه با بیماری تب برفکی برنامه واکسیناسیون بیماری تب برفکی همزمان و به صورت رایگان در سراسر کشور انجام می‌شود و تمام جمعیت دامی سبک و سنگین و همچین دام‌های عشایر را شامل می‌شود.

جهان پیما با بیان اینکه برنامه واکسیناسیون بیماری تب برفکی با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی طی 20 روز کاری انجام می شود، گفت: همکاری دامداران با ماموران سازمان دامپزشکی برای اجرای درست و دقیق برنامه ضروری است و اگر دامدران علاقمند به حفظ دام های خود هستند باید با این مامورین همکاری های لازم را داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: بیماری ویروسی تب برفکی در ایران و کشورهای منطقه شکل بومی دارد و در طول سال‌ها با طیغان و شیوع خسارات اقتصادی زیادی را وارد کرده است به همین دلیل سازمان دامپزشکی همواره برای مقابله با آن آمادگی دارد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور رعایت موازین بهداشتی، قرنطینه‌ای و ایمنی زیستی و انجام واکسیناسیون گسترده را از عوامل مهم در کنترل این بیماری برشمرد.

جهان پیما درباره آخرین وضعیت بیماری تب برفکی در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر این بیماری در کشور ما در حالت نرمال است و به جز مواردی اندک از ابتلا گزارشی از شیوع غیرقابل پیش بینی به سازمان دامپزشکی ارسال نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سویه جدیدی از بیماری تب برفکی در کشور دیده نشده است، گفت: نمونه گیری لازم از دام‌های مبتلا گرفته شده و پایش مداوم در کشور در حال انجام است تا در صورت عدم انطباق ویروس بیماری با سویه‌های شناخته شده اقدامات لازم سریع انجام شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور، ادامه داد: برای افزایش دقت در تائید بیماری، تشخیص نوع سویه در گردش علاوه بر اینکه نمونه‌های گرفته شده در آزمایشگاه‌های موسسه واکسن و سرم سازی رازی و آزمایشگاه‌های بین المللی بررسی می‌شود، به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) نیز ارسال می‌گردد تا این سازمان به مقایسه بین نمونه ایران با سایر کشورها بپردازد و در صورت نیاز اقدامات مربوطه را انجام دهد.

جهان پیما اضافه کرد: در صورت تشخیص سویه جدید در هر یک از آزمایشگاه‌های مرجع، برنامه‌های مناسب با آن تعیین می‌شود تا از افزایش خسارت جلوگیری گردد.

وی درباه چگونگی انتقال این بیماری، بیان داشت: مهمترین و اصلی‌ترین روش انتقال و انتشار بیماری تب برفکی بخصوص در کشورهای که بیماری به شکل بومی حضور داشته و اپیدمی‌های منطقه‌ای و یا وسیع دارد ، انتقال به روش مستقیم یعنی تماس دام آلوده با دام حساس است.

جهان پیما اضافه کرد: دام‌های مبتلا خصوصاً در مراحل اولیه ویروس را از طریق تنفس انتقال می‌دهند و مقادیر بسیار زیادی ویروس را در ترشحات خود دارند که می‌تواند بسرعت سبب انتقال بیماری در گله شود.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چه استان‌های بیشتر در معرض شیوع و طیغان هستند، گفت: استان‌های مانند آذربایجان غربی و قم که میادین اصلی عرضه دام در آن‌ها قرار دارد، استان‌های که تراکم دام بالای دارند و استان‌های که محل تردد دام‌های زنده هستند بیشترین احتمال شیوع  و طغیان بیماری تب برفکی را دارند.

جهان پیما ادامه داد: در این استان‌ها تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای و ایجاد پوشش ایمنی با انجام واکسیناسیون گسترده به منظور جلوگیری از شیوع و طغیان بیماری و ورود ویروس تیپ‌های جدید و غیربومی می‌تواند بسیار موثر باشد، ضمن اینکه دامداران این استان‌ها باید توجه بیشتری را برای محافظت از دام‌های خود با رعایت اصول توصیه شده داشته باشند.

وی خواستار همسوی اتحادیه و تشکل‌های دامداری با برنامه‌های سازمان دامپزشکی برای مقابله با بیماری تب برفکی شد و گفت: با توجه به ارتباط اتحادیه‌های دامداری با اعضاء خود این تشکل‌ها می‌توانند نقش موثری در کاهش شیوع بیماری و خسارات اقتصادی به دامداران داشته باشند.

جهان پیما با بیان اینکه بیشتر طغیان در ماه‌های خرداد و آذر دیده می‌شود، افزود: انتظار افزایش بیماری تب برفکی و یا تظاهر سویه‌های جدید ویروس این بیماری در این ماه‌ها بیشتر از سایر ماه‌های سال است بنابرین دامداران باید 1 تا 2 ماه قبل با انجام اقدامات ذکر شده برای این شرایط خود را آماده کنند.

به گفته وی؛ با توجه به اقلیم ایران و شرایط کشورهای منطقه امکان ریشه کنی بیماری تب برفی در کشور وجود ندارد و بیشتر اقدامات انجام شده این سازمان جنبه پیشگرانه دارد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور، تاکید کرد: حتی در کشورهای که مدعی ریشه کنی بیماری تب برفکی هستند بارها طغیان سویه‌های جدید دیده شده است به طور مثال چند سال پیش کشور آلمان و انگلستان به دلیل گسترش این بیماری مجبور به حذف تعداد زیادی از دام‌های درگیر شدند.

وی در پایان تامین سطح مناسبی از ایمنی و بهداشت در دامداری‌ها و رعایت موازین قرنطینه‌ای را تنها راهکار پیش‌روی ایران در مبارزه با این بیماری برشمرد.