۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

پیاز تنظیم بازاری هم آمد / قیمت پیاز چقدر شد؟

۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۵۵
کد خبر: 704622
پیاز تنظیم بازاری هم آمد / قیمت پیاز چقدر شد؟

عرضه کالا با قیمت تعیین شده در بازار برای کنترل قیمت از جمله سیاست‌های تنظیم بازار در هنگام افزایش شدید قیمت‌ها است. این کالا‌ها که با نام کالای تنظیم بازاری شناخته می‌شوند اغلب شامل کالای اساسی هستند اما، به تازگی دولت برای کنترل قیمت پیاز دست به عرضه پیاز تنظیم بازاری در میادین‌ زده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ از دی ماه سال جاری قیمت پیاز به یکباره افزایش قابل توجهی پیدا کرد. این محصول کشاورزی در مراکز عرضه تا ۳۰ هزار تومان قیمت خورد و در برخی مناطق حتی به بالای ۳۰ هزار تومان هم رسید. با افزایش قیمت پیاز  مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ماه اعلام کردند: "موضوع مدیریت شده و اکنون وضعیت مطلوب است".

اما افزایش قیمت پیاز متوقف نشد و گزارش مرکز آمار ایران، نشان داد پیاز در دی ماه در بین محصولات سبزی و صیفی رکوردار افزایش قیمت بود.

اقتصاد آنلاین در همان زمان بر اساس شواهد پیش‌بینی کرد که افزایش قیمت پیاز در بهمن ماه نیز ادامه خواهد داشت و این محصول بار دیگر رکودار گرانی خواهد شد.

گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت کالا‌های خوراکی در مناطق شهری در بهمن ماه، نشان داد که پیش‌بینی افزایش قیمت پیاز محقق شده است چرا که بر اساس این گزارش، در گروه سبزی و صیفی‌جات بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل (دی ماه) مربوط به فلفل دلمه‌ای با ۱، ۳۱ درصد، بادمجان با ۲. ۲۶ درصد، خیار با ۷. ۲۳ درصد و پیاز با ۵. ۲۲ درصد بوده که این افزایش قیمت‌ها بیش از گوست قرمز است چراکه، همین گزارش افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بهمن ماه را ۸. ۲۱ درصد و گوشت گاو یا گوساله را ۲. ۱۳ درصد اعلام کرده است.

چرا پیاز گران شد؟

چند روز پیش علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش، اظهار کرد: "یکی از دلایلی که منجر به افزایش قیمت پیاز شد ارزان بودن پیاز در سال گذشته بود که باعث شد کشاورزان کمتر پیاز بکارند، موضوع دیگر نیز این بود که صادرات اقلام سبزی و صیفی به‌موقع محدود نشد و با توجه به اختلاف قیمت ارز قسمت زیادی از پیاز تولیدی صادر شد".

همچنین جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در همین کنگره در پاسخی عجیب به خبرنگاران گفت:" آمار تولید پیاز را اشتباه به ما گفته بودند. با توجه به آمار اشتباهی که داشتیم اجازه صادرات پیاز و دام داده شد اما بعد معلوم شد که این آمار اشتباه بوده است".

اما برخی کارشناسان؛ علت افزایش قیمت پیاز را افزایش هزینه‌های تولید شامل افزایش قیمت نهاده‌های تولید، کارگر و حمل و نقل عنوان می‌کنند که با توجه به تورم قابل پیس بینی بوده است.

راهکاری دولت برای کنترل قیمت پیاز

با گرانی پیاز مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، از واردات نخستین محموله پیاز به کشور خبر داده و اعلام کردند، برای کمک به ثبات بازار پیاز قرار است ۵۰ هزار تن از این محصول وارد کشور شود که دیروز نخستین بخش از این محموله وارد بندر جاسک شده است.

همچنین، مسئولان این وزارتخانه از افزایش ۱۸۰ درصدی تعرفه پیاز برای جلوگیری از قاچاق و حمایت از مصرف‌کننده خبر داده‌اند.

بررسی اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد؛ مسئولان در کنار واردات پیاز و افزایش عوارض صادرات، عرضه پیاز تنظیم بازاری را هم در دستور کار قرار داده است.

قیمت پیاز تنظیم بازاری چند؟

بر اساس نرخنامه جدید سازمان میادین میوه و تره بار، در نرخنامه سبزیجات برگی و غیر برگی در کنار سایر محصولات، پیاز نو تنظیم بازاری، پیاز انباری تنظیم بازاری و پیاز قرمز انباری تنظیم بازاری قرار گرفته است.

در نرخنامه سازمان میادین میوه وتره بار قیمت هر کیلوگرم پیاز نو تنظیم بازاری ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان، هر کیلوگرم پیاز انباری تنظیم بازاری ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان و پیاز قرمز انباری تنظیم بازاری ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان است.

گفتنی است؛ امروز مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه میوه و تره بار، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین قیمت عمده هر کیلوگرم پیاز را از ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان اعلام کرد که طبق قانون، مراکز عرضه و خرده فروشی ها در سطح شهر مجاز به افزودن ۳۵ درصد سود به قیمت فاکتور هستند.

1

23