۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

اعلام آخرین قیمت میوه های شب عید/ پرتقال ۱۰ هزار تومانی ارزان ترین میوه برای شب عید

۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۲۵
کد خبر: 703370
اعلام آخرین قیمت میوه های شب عید/ پرتقال ۱۰ هزار تومانی ارزان ترین میوه برای شب عید

نرخنامه جدید اتحادیه میوه وتره بار منتشر شد، بر اساس این نرخنامه ارزان ترین میوه پرمصرف ایام نوروز، پرتقال رسمی شمال با قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان و گران ترین میوه نیز موز درج یک وارداتی اکوادور با قیمت ۶۵ هزار تومان است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ در چند سال گذشته تنظیم بازار میوه شب عید بر عهده سازمان تعاون روستایی بود. در سال ۱۴۰۱ تنظیم بازار میوه شب عید برای این سازمان با حاشیه‌های زیادی همراه بود، این حاشیه‌ها به واسطه خرید گران میوه ایجاد شد. همچنین یک ماه پس از نوروز سال ۱۴۰۱، میوه‌هایی که گران خریداری شده بود روی دست سازمان تعاون روستایی ماند و این سازمان در آگهی مناقصه از متقاضیان خرید میوه خواست پیشنهادات قیمتی خود را ارائه دهند.

این اتفاقات موجب افزایش اعتراضات نمایندگان مجلس و دست اندرکاران بازار میوه شد و ورود نهاد‌های نظارتی به ماجرا را در پی داشت.

در دی ماه سال جاری محسن شیراوند، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، خبر داد: "امسال برای بهبود شیوه تنظیم بازار شب عید و با فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم، تنظیم بازار میوه شب عید به بخش خصوصی واگذار شده است. در روش اجرایی جدید میزان دخالت دولت از تمرکز در سیاستگذاری، نظارت و اجرا به حداقل کاهش می‌یابد و به استان‌ها واگذار می‌شود".

این تنها اتفاق در تنظیم بازار میوه شب عید امسال نیست و قرار شد یارانه آن نیز حذف شود. مرتضی معتمد، معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی کشور، در این ارتباط اعلام کرد: "برای تنظیم بازار میوه شب عید امسال یارانه‌ای در نظر گرفته نشده و تنها در موارد خیلی خاص با تشخیص کارگروه استانی، نرخ میوه برای اقشار آسیب‌پذیر به صورت دستوری تعیین و یارانه آن پرداخت می‌شود".

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه میوه و تره بار، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین از سوی بخش خصوصی این وعده را داد که میوه شب عید ۱۵ درصد زیر نرخ بازار عرضه شود.

اما، طبق آخرین نرخنامه اتحادیه میوه و تره بار که تاریخ اعمال آن از فردا است، در هفته دوم و سوم اسفنده ماه پرمصرف‌ترین میوه‌های شب عید اینگونه قیمت‌گذاری شده‌اند: قیمت عمده هر کیلو پرتقال تامسون شمال در میادین میوه و تره بار ۱۲ تا ۲۵ هزار تومان و پرتقال رسمی شمال ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان و پرتقال جنوب ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان است.

هر کیلوگرم سیب لبنانی زرد نیز در میادین میوه و تره بار به قیمت عمده ۲۰ تا ۴۵ هزار و سیب لبنانی قرمز بین ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

به عبارت دیگر، خانوار‌ها برای خرید هر کیلوگرم پرتقال و سیب داخلی که اصلی‌ترین میوه‌های سفره نوروزی هستند، حداقل باید ۱۰ و ۱۵ هزار تومان هزینه کنند و اگر به سراغ میوه‌های وارداتی مانند موز بروند دست کم باید ۴۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم هزینه صرف کنند.

البته این قیمت‌ها در شریطی است که به یکی از میادین میوه و تره بار اصلی شهر دسترسی داشته باشند، در غیر این صورت مجبور به خرید از خرده فروشی‌های سطح شهر هستید که مجوز افزودن سود تا ۳۵ درصد به قیمت‌ها را دارند.

همچنین در آخرین نرخنامه اتحادیه، قیمت عمده هر کیلوگرم انار ۲۵ تا ۶۰ هزار تومان، هر کیلوگرم انگور شاهرودی ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان، هر کیلوگرم کیوی ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان، هر کیلوگرم لیمو شیرین ۱۵ تا ۲۸ هزار تومان و هر کیلوگرم نارنگی ۱۵ تا ۵۵ هزار تومان تعیین شده است.