۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

کدام محصولات لبنی ایران به چین می رود؟

۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۲۵
کد خبر: 701559
کدام محصولات لبنی ایران به چین می رود؟

دستاورد سفر رئیس جمهور به چین برای بخش کشاورزی امضاء سه سند بوده است که دو سند آن مربوط به صادرات محصولات لبنی به این کشور می شود. آمار سازمان های جهانی حاکی از افزایش قابل توجه مصرف لبنیات در کشور چین است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ رشد بیشتری داشته باشد، اما ایران با امضای این اسناد تا چه میزان از بازار بزرگ مصرف لبنیات چین را می تواند به خود اختصاص دهد و چه محصولاتی فاتح این بازار خواهد بود؟

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ روز گذشته جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، اعلام کرد که از دستاورد‌های سفر رئیس جمهور و هیأت همراه به چین، امضاء سه سند در بخش کشاورزی است که دو سند آن در خصوص صادرات محصولات لبنی ایران به چین است. 

البته پیش از این در آخرین روز‌های آذرماه، سیدمحمد آقامیری، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور، از نهایی شدن پروتکل بهداشتی صادرات لبنیات به چین خبر داده و گفته بود، در سفر یک ماه آینده رئیس‌جمهور، پروتکل‌های مربوط به آن امضا می‌شود.

کدام محصولات لبنی به چین می‌رود؟

طبق اعلام محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران، به اقتصاد آنلاین، هنوز جزئیات اسناد صادراتی محصولات لبنی به چین از سوی وزارت جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان اعلام نشده است.

وی تصریح کرد: اما، با توجه به اینکه پیش از سفر رئیس جمهور به چین پروتکل بهداشتی صادرات لبنیات ایران به این کشور نهایی شده است، احتمالاً شامل تمامی محصولات خواهد شد.

آینده ایران در بازار لبنیات چین چگونه خواهد بود؟

به گفته کارشناسان، دو دهه قبل چینی‌ها نسبت به پروتئین و لبنیات اقبالی نداشتند، اما رشد اقتصادی سبب شد تا تقاضای مردم این کشور نسبت به چنین محصولاتی افزایش یابد. به بیان دیگر، برخلاف گذشته، در حال حاضر چین به مصرف لبنیات روی آورده و بیست و پنج درصد از لبنیات استرالیا و آمریکا را وارد می‌کند و این به معنی بازار بزرگ و مستعد برای جذب میزان قابل توجه لبنیات ایران است.

گزارش فائو نیز نشان می‌دهد، هر چند میزان تجارت جهانی محصولات لبنی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۸۷. ۸ میلیون تن شیر پیش‌بینی شد که ۰. ۴ درصد کمتر از میزان حجم معاملات ثبت شده در سال ۲۰۲۱ بود و این کاهش ناشی از افت واردات در کشور‌های اوکراین، سریلانکا، روسیه، نیجریه و برزیل و همچنین درگیری‌ها، رکود اقتصادی و قدرت خرید پایین مصرف‌کننده بوده است، اما کاهش‌های پیش‌بینی شده با افزایش خرید کشور‌های چین، اندونزی، تایلند و مکزیک و بهبود در بریتانیا، ایرلند شمالی، الجزایر، فیلیپین و عربستان جبران شد که نشان از افزایش مصرف لبنیات در این کشور‌ها و در صدر آن‌ها چین دارد.

همچنین فائو در گزارشی دیگر با عنوان "پیش‌بینی میزان تجارت محصولات لبنی تا سال۲۰۳۰" اعلام کرد، واردات شیر در چین به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که عمدتاً توسط اتحادیه اروپا و نیوزلند تأمین می‌شود. واردات خالص محصولات لبنی تازه در کشور چین در دوره پایه حدود ۰. ۹ میلیون تن بوده است و پیش‌بینی می‌شود که این میزان ۱. ۵ درصد افزایش یابد. همچنین چین تا سال ۲۰۳۰ همچنان وارد‌کننده عمده لبنیات در جهان به ویژه WMP خواهد بود.

به عبارت دیگر، با امضاء اسناد صادرات محصولات لبنی میان ایران و چین، بازاری بزرگ و در حال رشد پیش روی کشور قرار گرفته است که می‌تواند چرخ‌های صنعت لبنیات کشور را برای سال‌ها به حرکت درآورد و آورده‌های خوبی برای اقتصادی کشور داشته باشد، به شرط آنکه، به دنبال امضاء این اسناد برنامه‌ریزی درست و حساب شده از سوی بخش خصوصی صورت گیرد و بخش دولتی در کاهش موانع همت کند.