۰ نفر

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران؛

لبنیات ایران به ژاپن صادر می‌شود/ موفقیت در ژاپن به بازاریابی و ذائقه سنجی برندها وابسته است

۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۳۸
کد خبر: 700202
لبنیات ایران به ژاپن صادر می‌شود/ موفقیت در ژاپن به بازاریابی و ذائقه سنجی برندها وابسته است

ژاپن نام ایران را در فهرست واردات مجاز محصولات لبنی به این کشور قرار داده است. فراهم شدن زمینه صادرات محصولات لبنی به ژاپن فرصت خوبی برای صنایع لبنی کشور است، اما این فرصت بدون چالش نخواهد بود.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی از موافقت ژاپن با درج نام ایران در فهرست واردات مجاز محصولات لبنی به این کشور خبر داده است.

فراهم شدن زمینه صادرات محصولات لبنی به ژاپن فرصت خوبی برای صنایع لبنی کشور است، اما این فرصت بدون چالش نخواهد بود.

سید محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره چالش‌های صادرات لبنیات ایران به کشور ژاپن، یادآور شد: پیش از این نیز صادرات محصولات لبنی ایران به ژاپن انجام می‌شده، اما محدود به برخی اقلام لبنی و توسط تعداد معدودی از برند‌های ایرانی بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه ممیزین ژاپنی، فرآیند‌های نظارتی و کیفیت سنجی سازمان غذا و داروی ایران را مورد تائید قرار داده‌اند، کلیه کالا‌های لبنی که مورد تائید غذا و داروی ایران باشد قابلیت صدور به کشور ژاپن را خواهد داشت.

بنی طبا با تأکید بر اینکه در عین حال حضور در بازار ژاپن به بازاریابی و ذائقه سنجی توسط برند‌های ایرانی در این کشور بخصوص برای محصولات نهایی وابسته است، افزود: موفقیت شرکت‌های ایرانی در بازاریابی تعیین‌کننده حجم صادرات به ژاپن خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که نبود زیرساخت‌های حمل و نقل مناسب همواره از مشکلات توسعه صادرات محصولات کشاورزی کشور عنوان می‌شود، این موضوع مانع توسعه صادرات محصولات لبنی به ژاپن نخواهد بود، اظهار کرد: زیرساخت‌های دریایی حمل سرد محصولات در کشور موجود است از این رو از نظر حمل و نقل برای محصولات لبنی مشکلی نیست، ضمن اینکه برخی محصولات مثل محصولات اسپتیک (استریل) یا شیرخشک صنعتی، نیاز چندانی به حمل سرد ندارند.

بنی طبا در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه با چالش تحریم و انتقال ارز در صادرات محصولات لبنی چه خواهید کرد، اظهار کرد: تحریم‌ها برای همه صنایع کشور به ویژه در جابجایی ارز چالش ایجاد کرده است، اما محصولات غذایی بطور کل شامل تحریم‌ها نیستند و گمان نمی‌رود مشکلی از جهت تحریم‌ها بجز افزایش هزینه نقل و انتقال ارز ایجاد کند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران ارزش مجموع صادرات محصولات لبنی ایران را حدود ۷۰۰ میلیون دلار در سال اعلام کرد.

بنی طبا تصریح کرد: حدود ۵۰ کشور مقصد صادراتی محصولات لبنی ایران هستند، اما حجم عمده محصولات لبنی ایران به کشور عراق صادر می‌شود.