۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

افزایش یک شبه عوارض صادراتی در کنترل قیمت‌ها بی‌اثر بود/ افزایش قیمت پیاز و گوجه فرنگی

۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۱۳
کد خبر: 697887
افزایش یک شبه عوارض صادراتی در کنترل قیمت‌ها  بی‌اثر بود/ افزایش قیمت پیاز و گوجه فرنگی

بررسی اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد، افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی عوارض صادراتی برخی از محصولات سبزی و صیفی که با هدف کنترل قیمت در بازار داخلی انجام شد، بی‌اثر بوده و بازار شاهد افزایش قیمت در پیاز و گوجه فرنگی است و قیمت سیب زمینی بدون تغییر باقی مانده است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ بر اساس بخشنامه ۲۷ دی ماه دفتر صادرات گمرک ایران به گمرکات اجرایی سراسر کشور، عوارض صادراتی سیب زمینی از ۱۲ درصد به ۷۰ درصد ارزش پایه صادراتی افزایش یافته و این تغییرات در حوزه صادرات سیب زمینی از تاریخ ۲۴ دی تا پایان سال جاری اعمال شده است. طبق این بخشنامه، صادرات با تأیید سیستمی نماینده وزارت جهادکشاورزی در سامانه جامع امور گمرکی صورت خواهد گرفت. تصمیم به افزایش عوارض سیب زمینی به آن دلیل بود که قیمت این محصول سبزی و صیفی در بازار افزایش زیادی داشت.

پیش از این، پیاز رکورد افزایش قیمت را به ثبت رساند و طبق گزارش مرکز آمار، در تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالا‌های خوراکی در مناطق شهری کشور در آذر ۱۴۰۱، در بین محصولات کشاورزی پیاز رکورددار افزایش قیمت ماهانه بوده است. در این گزارش بیشترین افزایش قیمت ماهانه برای پیاز با ۴. ۲۵ درصد به ثبت رسیده است.

وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش قیمت این محصول نیز افزایش عوارض را در دستور کار قرار داد. مسئولان این وزارتخانه از افزایش ۱۰۰ درصدی عوارض صادرات پیاز به منظور تنظیم بازار داخلی و حمایت از مصرف‌کننده خبر داده و اعلام کردند: در زمینه ارزش پایه صادراتی پیاز، ارزش پایه صادراتی از ۱۳ سنت به ۴۰ سنت افزایش یافته که این امر بر مبنای تنظیم بازار داخلی صورت گرفته است.

اما بررسی اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد، در هر دو مورد افزایش عوارض نتیجه بخش نبوده و قیمت در سیب زمینی کاهش نداشته و در پیاز افزایش یافته است.

بر اساس نرخنامه جدید اتحادیه میوه و سبزی، قیمت عمده هر کیلوگرم پیاز زرد در میادین با افزایش ۲ هزار تومانی در سقف قیمت به ۱۸ هزار تومان، هر کیلوگرم پیاز سفید با افزایش ۲ هزار تومانی در  سقف قیمت به ۱۸ هزار تومان و هر کیلوگرم پیاز قرمز با افزایش ۲ هزار تومانی در سقف قیمت به ۲۲ هزار تومان رسیده است.

همچنین قیمت عمده هر کیلوگرم سیب زمینی در میادین بدون تغییر مانده و ۱۰ تا ۱۴ هزار تومان است.

گفتنی است، خرده فروشی‌ها مجاز به افزودن ۳۵ درصد سود به قیمت عمده هستند.

نکته قابل توجه اینکه، در جدول قیمتی اتحادیه سبزی و صیفی در سایر محصولات سبزی و صیفی نیز افزایش قیمت دیده می‌شود. به طور مثال هر کیلوگرم گوجه فرنگی با افزایش ۲ هزار تومانی در سقف قیمت به ۱۳ هزار تومان رسیده است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم سیر خشک با افزایش ۵ هزار تومانی به ۵۰ هزار تومان، هر کیلوگرم سبزی خوردن با افزایش ۲ هزار تومانی در سقف قیمت به ۲۰ هزار تومان و هر کیلوگرم سبزی جور با افزایش ۲ هزار تومانی در سقف قیمت به ۱۷ هزار تومان رسیده است.