۰ نفر

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغبانی ایران عنوان کرد؛

پیش بینی بازار میوه شب عید / قیمت خرید از باغدار بالا نیست، اما سایر هزینه‌ها قیمت مصرف‌کننده را بالا می‌برد

۷ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۰۶
کد خبر: 697705
پیش بینی بازار میوه شب عید / قیمت خرید از باغدار بالا نیست، اما سایر هزینه‌ها قیمت مصرف‌کننده را بالا می‌برد

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغبانی ایران گفت: هر چند قیمت خرید میوه از باغداران برای تامین ذخایر شب عید بالا نیست، اما تورم هزینه‌های مترتب از جمله بالا رفتن هزینه حمل و نقل، کارگری و سبد، قیمت در بازار مصرف را بالا می‌برد.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ در هفته ابتدایی دی ماه سال جاری محسن شیراوند، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد: "امسال برای بهبود شیوه تنظیم بازار شب عید و با فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم، تنظیم بازار میوه شب عید به بخش خصوصی واگذار شده است. در روش اجرایی جدید میزان دخالت دولت از تمرکز در سیاستگذاری، نظارت و اجرا به حداقل کاهش می‌یابد و به استان‌ها واگذار می‌شود". 

به گفته کارشناسان، هر چند این واگذاری بدون اشکال نیست و با تاخیر انجام شده، اما اقدام خوبی برای حرکت به سوی ایجاد بازار رقابتی و سالم است که منافع آن شامل تولیدکننده و مصرف کننده در ایام نوروز خواهد شد.

کمال یداللهی، مدیرعامل اتحادیه سراسری باغبانی ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره پیش بینی خود از بازار میوه شب عید با واگذاری تنظیم بازار به بخش خصوصی، اظهار کرد: پیش بینی ما این است که بازار میوه شب عید نسبت به سال‌های گذشته از آرامش بیشتری برخودار باشد، چرا که بیش از هر زمان دیگری بازار رقابتی است.

وی ادامه داد: در بازار رقابتی عرضه محصول به سمت کیفیت بیشتر و قیمت مناسب‌تر می رود که اتفاق خوب برای بخش تولید و مصرف است.

یداللهی در پاسخ به اینکه با این اوصاف مردم باید منتظر ارزان شدن میوه شب عید باشند، گفت: بازار رقابتی لزوما به معنی ارزان شدن کالا نیست و قیمت مناسب و کیفیت بالاتر مد نظر است.

وی درباره پیش بینی خود از قیمت پرتقال به عنوان یکی از میوه های پر مصرف ایام نوروز گفت: با توجه به میزان تولید بالای پرتقال در کشور  و عرضه کافی آن در پایان سال، انتظار می رود این میوه با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد. 

یداللهی معتقد است؛ اما تفاوت قیمت خرید میوه از باغداران تا بازار زیاد خواهد بود چراکه هزینه های مترتب با توجه به تورم می تواند قیمت پایه میوه عید را افزایش زیادی دهد و در این افزایش بیش از همه تورم حمل و نقل، کارگری و سبد بر بالا رفتن قیمت برای مصرف کننده موثر خواهد بود.

وی دیگر میوه پر مصرف برای نوروز را سیب عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه خرید سیب برای تامین ذخایر نوروز ماه‌ها قبل از واگذاری تنظیم بازار به تشکل‌ها انجام شده، درباره قیمت خرید آن از باغداران و قیمت برای مصرف کننده نمی‌توان اظهار نظر کرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغبانی ایران افزود: قیمت سیب با توجه به تنوع در رقم و اقلیم متفاوت است، اما در نهایت قیمت آن را نیز عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

یداللهی همچنین پیش بینی کرد: قیمت میوه عید در استان های مختلف بر اساس تصمیم مسئولان استانی و اینکه تولیدکننده محصول باشند یا خیر، متفاوت باشد.