۰ نفر

عوارض صادراتی سیب زمینی از ۱۲ به ۷۰ درصد زیاد شد؛

بازگشت کامیون‌های سیب زمینی از مرزها با افزایش یک شبه عوارض/ بازار صادراتی تقدیم پاکستان شد

۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۰۲
کد خبر: 696352
بازگشت کامیون‌های سیب زمینی از مرزها با افزایش یک شبه عوارض/ بازار صادراتی تقدیم پاکستان شد

روز پنجشنبه هفته گذشته بخشنامه افزایش عوارض صادراتی سیب زمینی از ۱۲ به ۷۰ درصد به گمرکات کشور ابلاغ شد. به گفته فعالان بازار صادرات محصولات کشاورزی، ابلاغ افزایش عوارض صادراتی سیب زمینی به یک‌باره و بدون اطلاع قبلی بوده و نتیجه آن بازگشت کامیون‌ها از لب مرز‌ها، از دست رفتن بازارهای صادراتی و تقدیم آن‌ها به کشور رقیب یعنی پاکستان بوده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ بر اساس بخشنامه ۲۷ دی ماه دفتر صادرات گمرک ایران به گمرکات اجرایی سراسر کشور، عوارض صادراتی سیب زمینی از ۱۲ درصد به ۷۰ درصد ارزش پایه صادراتی افزایش یافته و این تغییرات در حوزه صادرات سیب زمینی از تاریخ ۲۴ دی تا پایان سال جاری اعمال شده است. طبق این بخشنامه، صادرات با تأیید سیستمی نماینده وزارت جهادکشاورزی در سامانه جامع امور گمرکی صورت خواهد گرفت.

به گفته فعالان بازار صادرات محصولات کشاورزی، ابلاغ افزایش عوارض صادراتی سیب زمینی به یکباره و بدون اطلاع قبلی بوده و نتیجه آن، بازگشت کامیون‌ها از لب مرز‌ها، از دست رفتن بازار‌های صادراتی و تقدیم آن‌ها به کشور رقیب یعنی پاکستان است.

محمد رحیم نیازی، سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در این باره اظهار کرد: در حال حاضر حجم زیادی سیب زمینی در انبار و سردخانه‌های استان‌های اردبیل، همدان، کردستان، زنجان، چهارمحال بختیاری و اصفهان انباشت شده، ضمن اینکه میزان تولید در سال جاری رشد قابل توجهی داشته است.

وی افزود: در سال زراعی جاری ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید شده که بسیار بیش از نیاز مصرف در کشور است.

به گفته نیازی، با توجه به حجم سیب زمینی‌های انبار شده و افزایش تولید در سال جاری تولیدکنندگان و تجار این محصول در حال توسعه بازار صادراتی و رایزنی برای کاهش عوارض بودند و در همین ارتباط در همایشی که در دی ماه برگزار شد، درخواست کاهش عوارض را در حضور مسئولان ذی ربط مطرح کردند.

وی تصریح کرد: چند روز از این همایش نگذشته که یکشبه و بدون اطلاع قبلی عوارض صادرات سیب زمینی از یک هزار و ۲۰۰ تومان برای هر کیلوگرم به ۷ هزار تومان افزایش یافت و روز پنجشنبه به گمرکات کشور ابلاغ شد.

نیازی با بیان اینکه افزایش عوارض تجار را وادار به بازگشت کامیون‌ها از مرز‌ها کرد، گفت: بازگشت کامینون‌ها از مرز‌ها به آن دلیل بود که صادرات برای تجار با توجه به قیمت این محصول در کشور‌های هدف صادراتی توجیه نداشت و حتی زیان نیز برای آن‌ها به همراه داشت.

وی کشور‌های هدف صادراتی که کامیون‌ها از مرز آن‌ها بازگردانده شد را ترکمنستان، عراق، آذربایجان و افغانستان برشمرد.

نیازی اعلام کرد: هم اکنون تجار پاکستان در حال تصاحب بازاری هستند که تجار ایرانی با تلاش و صرف زمان و هزینه آن را بدست آورده بودند.

وی این شرایط را تقدیم بازار آماده صادراتی به پاکستان توصیف کرد.

نیازی یادآور شد: تا یک هفته دیگر سیب زمینی طرح استمرار جیرفت و پس از آن گرگان و... عرضه خواهد شد در حالی که بازار مصرف محدود شده است و در این شرایط زیان کشاورزان اجتناب ناپذیر است.

وی در پاسخ به این پرسش که معمولاً این نوع از تصمیمات در زمان افزایش قابل توجه قیمت محصول در بازار داخلی گرفته می‌شود، گفت: قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی در انبار بر اساس کیفیت آن از ۷ هزار تومان تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان است که با توجه به هزینه تمام شده تولید آن برای کشاورزان، قیمت بالایی نیست و گرانی اتفاق نیفتاده است.

نیازی افزود: صادرات سیب زمینی نسبت به میزان تولید در سال جاری بسیار اندک و با روند کند انجام می‌شد و تأثیری بر قیمت در بازار نداشت.

وی میزان صادرات در سال ۱۴۰۰ را ۶۰۰ هزار تن اعلام کرد که در مقایسه با تولید چند میلیونی در کشور رقم قابل توجهی نیست و امسال نیز رقم صادرات در همین محدوده و حتی کمتر بوده است.

طبق گفته سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی ایران، معاونت زراعت جهاد کشاورزی نسبت به اتخاذ تصمیم یک شبه برای افزایش عوارض صادراتی ابراز بی‌اطلاعی کرده، این در حالی است که طبق قانون سیاستگذاری در تولید و تنظیم بازار محصولات کشاورزی بر عهده این وزارتخانه است و هر تصمیمی در این باره باید ۶ ماه قبل به کشاورزان و تجار اطلاع داده شود.