۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

پخت نان در ۷ شهرستان نوبتی و با سوخت جایگزین شد/ ریسک تامین گاز نانوایی های پایتخت

۲۵ دی ۱۴۰۱، ۲۰:۱۴
کد خبر: 695304
پخت نان در ۷ شهرستان نوبتی و با سوخت جایگزین شد/ ریسک تامین گاز نانوایی های پایتخت

افت فشار گاز موجب شده، مسئولان در دست کم ۷ شهرستان تصمیم بر محدودیت نوبت پخت نان در نانوایی ها و با سوخت جایگزین بگیرند. وضعیت تامین گاز در پایتخت نیز نامناسب اعلام شده است و برخی گمانه زنی‌ها از احتمال اجرای این تصمیم در تهران خبر می دهد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ مردم از روز گذشته از کاهش ساعت کاری و تعطیلی نانوایی‌ها در برخی از استان‌های کشور خبر می‌دهند. مسئولان استانی دلیل این اتفاق را افت فشار گاز عنوان می‌کنند. بر اساس اعلام مسئولان استانی، اولویت با تأمین گاز خانگی است و گاز چندانی برای تأمین نیاز نانوایی‌ها برای فعالیت در تمام شیفت‌های کاری باقی نمی‌ماند.

اعلام کاهش ساعات کاری نانوایی‌ها در حالی است که، طبق اعلام محسن لزومیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، به اقتصادآنلاین مسئولان پیش از این در واکنش به نگرانی تولیدکنندگان نان به تأثیر افت فشار گاز در تولید و تأمین این کالای اساسی، قول پایداری تأمین گاز در واحد‌های تولید نان را داده بودند.

به گفته لزومیان مسئولان تأمین نان را اولویت اعلام کرده و هرگونه محدودیت فعالیت و تعطیلی نانوایی‌ها به علت افت فشار را رد کرده بودند.

هر چند لزومیان تأکید کرده است تا این لحظه در کارخانه‌ها و واحد‌های تولید نان صنعتی موردی از کاهش یا توقف تولید به دلیل افت فشار گاز گزارش نشده، اما شرایط در نانوایی‌های سنتی متفاوت است. گزارش های متعددی از کاهش ساعات کاری نانوایی های سنتی به دلیل افت فشار در دست کم ۷ شهرستان وجود دارد. 

ساعت کاری نانوایی‌ها در کدام شهرستان ها محدود شده است؟

طبق اعلام مسئولان استانی، در شهرستان نیشابور، به علت نیاز به کاهش قطع گاز خانگی، نانوایی‌ها فقط در نوبت صبح ساعت ۵ تا ۷ و نوبت ظهر ساعت ١١ الی١٣ فعال بوده و نوبت عصر و شب تعطیل خواهند بود و شهروندان در ۲ نوبت صبح و ظهر می‌توانند نان خود را تأمین کنند.

در گرگان، تا اطلاع ثانوی پخت نان در نانوایی‌ها از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۲ بعدازظهر ادامه دارد و پخت عصر نانوایی‌های شهرستان صرفاً با سوخت جایگزین مازوت صورت خواهد گرفت و از ساعت ۱۶ عصر شروع و تا ساعت ۲۱ شب ادامه می‌یابد.

در تربت‌حیدریه، نانوایی‌هاو صنوف حیاتی می‌توانند با استفاده از سوخت جایگزین به فعالیت خود ادامه دهند.

در بجنورد، نانوایی‌ها برای کنترل افت فشار گاز نانوایی‌ها دوشیفت شده‌اند و نانوایی‌های سطح شهرستان از روز یکشنبه تا آخر هفته فقط دوشیفت پخت می‌کنند. بر این اساس، نانوایی‌های سطح شهرستان از ۲۵ تا ۳۰ دی ماه به صورت دو شیفت، صبح از ساعت ۸ تا ۱۱ و بعد از ظهر از ساعت ۱۴ تا ۱۷ پخت خواهند کرد.

در سبزوار، فعالیت نانوایی‌ها به علت مشکل افت فشار گاز، به صورت نوبت‌بندی شده است و این واحد‌های صنفی بر اساس برنامه نوبت‌بندی شده با استفاده از سیلندر‌های گاز توزیعی فعالیت خواهند کرد.

در طبس، فعالیت نانوایی‌ها شیفت‌بندی خواهد بود و امروز یکشنبه ۲۵ دی‌ماه ۹ نانوایی در شهر طبس فعالیت خواهند کرد و تعدادی نیز در بخش‌های مختلف از ساعت ۹ صبح تا ۲۰ شب به طور مداوم پخت خواهند داشت.

در بیرجند، بین نانوایی‌های مناطقی که با افت فشار مواجه هستند سوخت جایگزین توزیع شده تا در صورت لزوم استفاده کنند.

در کاشمر، پیرو مصوبات ستاد بحران این شهرستان ۲۵ نانوایی به سوخت جایگزین مجهز شده و شهروندان می‌توانند نان مورد نیاز خود را از این مراکز تأمین کنند.

وضعیت نانوایی‌ها در پایتخت

طبق بررسی اقتصاد آنلاین، به رغم آنکه پایتخت در روز جاری به دلیل بحرانی‌تر شدن تأمین گاز خانگی تقریباً تعطیل است و طبق اعلام استاندار تهران تعطیلی پایتخت در پی تأکید وزارت نفت بر «لزوم اتخاذ تصمیمات برای رفع نیازمندی‌های کسری گاز» انجام شده است اما، هنوز مسئولان استانی دستوری مبنی بر کاهش نوبت پخت نان پایتخت و محدودیت فعالیت آن‌ها صادر نکرده‌اند.