۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت موز "عرضه و تقاضایی" شد/ اما خوشحال نباشید، به زودی نرخ‌گذاری برمی‌گردد!

۱۲ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۲۲
کد خبر: 692451
قیمت موز "عرضه و تقاضایی" شد/ اما خوشحال نباشید، به زودی نرخ‌گذاری برمی‌گردد!

در نرخنامه اتحادیه میوه وتره بار که به تائید مسئول بازرسی و نظارت جهاد کشاورزی می رسد، "عرضه و تقاضا" جایگزین قیمت شده است. هر چند تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا اتفاق خوبی برای ایجاد یک بازار سالم و عادلانه است اما، به گفته رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران، دلیل اصلی این جایگزینی، نوسانان قیمت ارز در یکماه گذشته بوده و به زودی قیمت موز به نرخنامه باز خواهد گشت.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ تقریبا از ابتدای ماه جاری قیمت موز در نرخنامه اتحادیه میوه وتره بار خالی گذاشته شده و جای آن را "عرضه و تقاضا" گرفته است.

این به معنی آن است که قیمت موز از ابتدای ماه جاری عرضه و تقاضا تعیین می کند. هر چند دیدن عرضه و تقاضا در نرخنامه های کشور چندان آشنا نیست اما، تعیین قیمت بر این اساس امری آشنا در علم اقتصاد برای ایجاد یک بازار سالم است. 

عرضه و تقاضا یک سازوکار اقتصادی است که اثر قیمت را بر روی مقدار در بازار رقابتی بررسی می‌کند. قیمت بر روی مقدار تقاضا از طرف مصرف‌کنندگان و مقدار تولید از طرف عرضه‌کنندگان اثر می‌گذارد و در نتیجه اقتصاد در قیمت و مقدار به تعادل می‌رسد و بعد از آن که قیمت به تعادل رسید، این قیمت میل به استمرار و باقی ماندن دارد.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند مکانیزم عرضه و تقاضا می تواند پایگاه عدالت اجتماعی، عدالت سیاسی و فرهنگی و اقتصادی باشد؛ پس می توان گفت، در تعیین قیمت موز و تنظیم بازار آن، اتفاق خوبی رخ داده است. 

اما چرا قیمت موز بر خلاف منوال همیشه تعیین نشده و جای آن را "عرضه و تقاضا" گرفته است؟  آیا می‌توان امیدوارم بود این اتفاق خوب تداوم داشته و برای دیگر اقلام نیز اعمال شود؟ 

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران، در پاسخ به این سوالات به اقتصاد آنلاین گفت: دو دلیل برای حذف قیمت و جایگزینی عرضه و تقاضا در جدول نرخنامه وجود دارد که هر دوی آن ها متاثر از شرایط اقتصادی کشور در یکماه گذشته است.

وی ادامه داد: اولین دلیل، افزایش نرخ ارز و نوسان در آن است، چرا که با توجه به اینکه بخش عمده موز عرضه شده در بازار کشور وارداتی است، نوسان نرخ ارز اجازه تعیین قیمت مشخص برای آن را در یکماه گذشته نداده است.

دارایی نژاد دلیل دیگر را خرید اعتباری موز توسط تجار عنوان کرد و افزود: خرید اعتباری به این معنی است که تجار در هنگام خرید، بهای کالا را ‌‌ پرداخت نمی‌کنند و پرداخت پس از ورود به کشور انجام می شود. با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز از ابتدای ماه جاری، امکان تعیین قیمت قطعی برای موز وجود نداشت در غیر این صورت زیان تجار در خرید اعتباری رقم می خورد.

به گفته دارایی نژاد؛ قرار بر این است با به ثبات رسیدن نرخ ارز از هفته بعد قیمت موز به نرخنامه بازگردد، همچنین میزان عرضه موز بیشتر و قیمت‌های این محصول که با افزایش نرخ ارز رشد زیادی داشته است، تا حدی کاهش یابد.

وی اعلام کرد: در پی کاهش نرخ ارز، امروز در میادین میوه و تره بار کاهش ۳ تا ۴ هزار تومانی قیمت موز را شاهد بوده ایم.

دارایی نژاد قیمت عمده امروز هر کیلوگرم موز پاکستانی را ۳۵ هزار تومان، هندی را ۵۰ هزار تومان و اکوادور را ۶۰ هزار تومان اعلام کرد.