۰ نفر

آخرین وضعیت بازار برنج؛

سیاست غیر شفاف دولت بازار برنج را وارد رکود شدید کرد/ آخرین قیمت‌ها برنج‌های ایرانی در استان های شمالی

۱۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۵۸
کد خبر: 685440
سیاست غیر شفاف دولت بازار برنج را وارد رکود شدید کرد/ آخرین قیمت‌ها برنج‌های ایرانی در استان های شمالی

رکود در بازار برنج ایرانی تشدید شده است، محصول کشاورزان بی‌مشتری مانده و تجار تمایلی به خرید ندارند. کارشناسان دلیل این شرایط را سیاست غیر شفاف دولت در قبال بازار برنج عنوان می‌کنند که بیم از قیمت دستوری و برخورد تعزیراتی را در بازار این محصول حاکم کرده و تخلفات را افزایش داده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی، سال گذشته بازار برنج افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد، کارشناسان، دلیل اصلی این افزایش را ورود دلالان در فصل برداشت عنوان کردند. دولت به جای حل ریشه‌ای مشکل بازار برنج، برای مهار قیمت‌ها دست به تعیین و ابلاغ قیمت مصوب زد اما، بازار از قیمت‌های مصوب تبعیت نکرد و در یک سیر صعودی به افزایش خود ادامه داد.

امسال بازار برنج ایرانی شرایط کاملاً متفاوتی را تجربه می‌کند. بازار این محصول در رکود شدید قرار گرفته و خبر‌ها از دپوی حجم زیادی از محصول در انبارها به دلیل نبود مشتری حکایت دارد.

ادامه رکود در بازار برنج ایرانی موجب نگرانی شدید کارشناسان شده است. به اعتقاد آن ها ورود دولت به بازار برنج در سال گذشته با تعیین قیمت دستوری و سیاست غیر شفاف دولت در قبال بازار این محصول در سال جاری، موجب شده شرایط کنونی برای بازار برنج رقم بخورد.

اسفندیار قاسم‌زاده، عضو انجمن برنج ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره آخرین وضعیت بازار برنج ایرانی، اظهار کرد: حدود ۵ ماه از آغاز فصل برداشت برنج داخلی می‌گذرد و هر ماه شاهد رکود بیشتر در بازار این محصول هستیم.

وی ادامه داد: مشتری برای خرید برنج از کشاورزان نیست و برنج‌هایی که تجار در ماه‌های قبل خریداری کرده‌اند در انبار‌ها مانده است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه رکود در بازار، قیمت‌ها را نیز کاهش داده، افزود: قیمت خرید هر کیلوگرم برنج بومی از کشاورزان مانند برنج هاشمی ۷۵ هزار تومان تا حداکثر ۸۰ هزار تومان است و قیمت خرید هر کیلوگرم برنج‌های پر محصول از کشاورزان مانند ندا ۳۲ هزار تومان، شیرودی ۳۸ هزار تومان و فجر ۵۲ هزار تومان است.

به گفته وی؛ قیمت خرید برنج‌های پرمحصول از کشاورزان در سال جاری نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته، در حالی که هزینه تولید آن‌ها با افزایش قابل توجه قیمت نهاده‌های تولید، افزایش زیادی داشته است.

قاسم‌زاده با تأکید بر اینکه با توجه به وضعیت امسال بازار برنج کاهش تولید در سال آینده اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: کشاورزان قدرت تحمل زیان وارده را ندارند و این امر منجر به کاهش توان مالی آن‌ها برای کشت حداکثری در سال آینده خواهد شد که در نتیجه کاهش تولید و عرضه برنج را در پی خواهد داشت.

وی معتقد است؛ دخالت دولت در بازار برنج سال گذشته با اعمال قیمت دستوری و در پیش گرفتن سیاست غیر شفاف در سال جاری، وضعیت کنونی بازار برنج را رقم‌ زده است.

قاسم‌زاده تصریح کرد: سال گذشته ورود دلالان در فصل برداشت موجب جهش قیمت این کالا شد اما، دولت به جای حل ریشه‌ای مشکل، دست به اعمال قیمت دستوری زد، امسال نیز سیاست دولت در قبال بازار برنج غیر شفاف است و سخنان دو پهلوی مسئولان بر آن دامن می‌زند.

وی بر این باور است که سیاست‌های غیر شفاف دولت در قبال بازار برنج در سال جاری، بیم از قیمت دستوری و برخورد تعزیراتی را در بازار این محصول حاکم کرده و تخلفات را افزایش داده است.

قاسم‌زاده گفت: بیم از دخالت دوباره دولت در بازار برنج با اعمال قیمت دستوری موجب شده، تجار رغبتی به خرید محصول نداشته باشند، چرا که اگر قیمت دستوری از قیمت خرید آن‌ها بالاتر یا پایین‌تر باشد که در هر دو صورت به زیان آن‌ها خواهد بود.

وی افزایش تخلفات از جمله، افزایش تخلیط برنج ایرانی و خارجی را نیز نتیجه سیاست غیر شفاف دولت در قبال بازار برنج ایرانی دانست.

قاسم زاده توضیح داد: برخی سودجویان با این روش میزان زیان احتمالی خود در صورت اجرای قیمت دستوری را کاهش می دهند.

این عضو انجمن برنج ایران همچنین با انتقاد از عدم پایبندی دولت به تعهدات خود در طرح کشت قراردادی برنج اظهار کرد: سال گذشته دولت با وعده، برخی کشاورزان را تشویق به ورود به طرح کشت قراردادی برنج کرد اما با رسیدن فصل برداشت، به تعهدات خود به کشاورزان در این طرح عمل نکرده است.

قاسم‌زاده وضعیت کشاورزانی که در طرح کشت قراردادی شرکت کرده بودند را نیز ناامید و سرخورده توصیف کرد.