۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

نگرانی از تکرار مشکلات سامانه «بازرگام» در «ستکاوا»! / کمک به تنظیم بازار مرغ یا اختلال در آن؟

۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۴۶
کد خبر: 681174
نگرانی از تکرار مشکلات سامانه «بازرگام» در «ستکاوا»! / کمک به تنظیم بازار مرغ یا اختلال در آن؟

حدود یک ماه از خبر آغاز به کار سامانه ستکاوا به عنوان سامانه‌ای برای تنظیم بازار گوشت مرغ می‌گذرد. پیش از این وزارت جهاد کشاورزی از سامانه بازرگام برای تنظیم بازار کالای اساسی رونمایی کرده بود که، هموراه با مشکلات متعدد در تأمین و توزیع کالا‌ها مواجه بوده است.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ در ۲۶ مهرماه سالجاری بود که، کمال ربانی‌زاده، رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی، از راه‌اندازی "سامانه ستکاوا" برای عرضه عمده مرغ منجمد و گرم با قیمت مصوب به فروشگاه‌های پروتئینی سطح شهر، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین تره‌بار و دانشگاه‌ها، به منظور تنظیم بازار در استان تهران خبر داد.

کمی پس از آن، در نیمه ماه جاری جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، فروش مرغ منجمد خارج از سامانه ستکاوا را ممنوع اعلام کرد.

به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاوری؛ هدف از راه‌اندازی این سامانه؛ تنظیم بازار، کنترل قیمت و حذف واسطه‌های زاید و همچنین پایش تمامی مراحل از تأمین و تولید گرفته تا توزیع تا مصرف است، تا با کنترل فرآیند‌های تأمین، تولید و توزیع کالا، مانع از احتکار، گران فروشی و حتی احتکار خانگی شود.

در این سامانه تولید‌کنندگان می‌توانند محصولات کشاورزی را عرضه و فروشگاه‌های پروتئینی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های میادین میوه و تره بار عضو این سامانه می‌توانند خرید خود را انجام دهند.

البته این اولین بار نیست که، وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم سامانه‌ای را با هدف تنظیم بازار راه‌اندازی می‌کند و پیش از این "سامانه بازرگام" راه‌اندازی شده بود.

این سامانه بر اساس قرارداد با سازمان تعاون روستایی کشور و با حمایت مستقیم وزارت صمت موظف است تا کالا‌های اساسی را به قیمت مصوب و به‌منظور تنظیم بازار درب منزل مصرف‌کنندگان توزیع کند.

اما، به جز ماه‌های ابتدایی راه‌اندازی، خدمات سامانه بازرگام همواره با اختلال مواجه بوده است. کارشناسان؛ عدم هماهنگی تأمین و توزیع کالا‌ها را دلیل اختلال در عملکرد این سامانه عنوان می‌کنند، موضوعی که به نظر می‌رسد، تکرار آن در سامانه ستکاوا دور از انتظار نباشد.

در صفحه نخست این سامانه همراه با چند تشکل و اتحادیه بخش خصوصی، از انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور کشور نام برده شده است.

فرهاد قربان‌زاده، دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور ایران، درباره جزئیات تأمین و عرضه مرغ در این سامانه و مشکلات آن، به اقتصاد آنلاین گفت: هر چند راه‌اندازی این سامانه در مهر ماه اطلاع‌رسانی شد اما، امکان ثبت حلقه‌های تأمین از  جمله انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور در این سامانه از ۳ روز پیش فراهم شده است.

وی ادامه داد: برای وظایف محوله به حلقه‌های تأمین، تنها یک جلسه با حضور انجمن و اتحادیه‌های مربوطه تشکیل شده است و هنوز بسیاری از موارد مبهم است.

قربانزاده افزود: قرار بر این است که اتحادیه اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران به عنوان حلقه اول، تأمین مرغ زنده را در سامانه انجام دهند و بعد از آن کشتارگاه‌های به عنوان حلقه بعدی وظیفه کشتار مرغ را در سامانه انجام دهند و در نهایت حلقه‌های عرضه وارد شده و آن را به دشت مصرف‌کننده برساند.

وی تصریح کرد: تا این لحظه عرضه مرغ زنده در سامانه انجام نشده است که کشتارگاه‌ها به عنوان حلقه دوم وارد عمل شوند.

قربانزاده معتقد است؛ برای عملیاتی شدن اهداف سامانه، هماهنگی در بین حلقه‌ها تأمین و توزیع ضروری است که تا امروز این مهم محقق نشده است.

گفتنی است، در حال حاضر مرغ منجمد تنها کالایی است که در سامانه ستکاوا توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور، شرکت زیر مجموع وزارت جهاد کشاورزی، تأمین و توزیع می‌شود که بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی؛ مرغ منجمد شامل ممنوعیت فروش خارج از این سامانه شده است.