۰ نفر

رییس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن؛

زیان تولید هر کیلو تخم مرغ به ۲۳ هزار تومان هم می رسد / صنعت مرغ تخمگذار دست به دامان قوه قضایی شد

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۹:۴۳
کد خبر: 679406
زیان تولید هر کیلو تخم مرغ به ۲۳ هزار تومان هم می رسد / صنعت مرغ تخمگذار دست به دامان قوه قضایی شد

رییس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، از ارسال نامه به رئیس قوه قضاییه در اعتراض به اعمال قیمت دستوری در صنعت مرغ تخمگذار کشور خبر داد و گفت: این اقدام در پی نبود گوش شنوا در دولت برای حل مشکلات مرغداران و انباشت زیان آن‌ها و تهدید حیات و پایداری صنعت صورت گرفته است.

به گزارش سرویس کشاورزی اقتصادآنلاین؛ پس از اصلاح نظام یارانه در اردیبهشت ماه سالجاری و تعیین قیمت برخی کالای اساسی از جمله تخم مرغ، دولت به تولیدکنندگان وعده حمایت داد اما، با گذشت حدود ۶ ماهه از اجرای اصلاح نظام یارانه‌ای و تعیین قیمت برای کالا‌های اساسی پر مصرف، به گفته فعالان صنعت مرع تخمگذار، نه تنها حمایتی صورت نگرفته بلکه این صنعت با مشکلات ناشی از اصلاح نظام یارانه‌ای ر‌ها شده است.

طبق ادعای حمیدرضا کاشانی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، میزان زیان مرغداران از زمان اصلاح نظام یارانه‌ای تا امروز به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و این زیان هر روز در حال افزایش است.

به گفته وی؛ حذف گله‌ها به دلیل عدم توان مالی مرغداران برای تأمین هزینه‌های تولید و تدوام زیان آن‌ها آغاز شده است.

کاشانی در گفتگو با اقتصاد آنلاین با تأکید بر اینکه مرغداران از حل مشکل خود از طریق دولت نا‌امید شده‌اند، از ارسال نامه اعتراضی به قوه قضاییه خبر داد.

وی افزود: این نامه به رئیس قوه قضاییه نوشته شده است و مرغداران ضمن تشریح وضعیت صنعت مرغ تخمگذار کشور، درخواست رسیدگی به مشکلات را داده اند.

کاشانی مهمترین موضوع مطرح شده در این نامه را مربوط به اعتراض به قیمت دستوری عنوان کرد.

وی دیگر موضوع مطرح شده در نامه مرغداران خطاب به رئیس قوه قضاییه را عدم تسویه مطالبات نهاده خوراک دام باقی مانده از اردیبهشت ماه بر شمرد.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن همچنین از ارسال همزمان نامه به رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد.

کاشانی تصریح کرد در نامه به رئیس مجلس نیز درخواست مرغداران مطرح و نسبت به قیمت دستوری تخم مرغ معترض شده‌ایم.

وی یادآور شد: علاوه بر وزارت جهادکشاورزی، معاون اول رئیس جمهور نیز دیگر مخاطب نامه‌های مرغداران به دولت بوده است که تا امروز پاسخی از سوی آن ها دریافت نشده است.

کاشانی ادامه داد: قرار بر این بود دولت در شهریور ماه قیمت مصوب تخم مرغ را مطابق با هزینه تمام شده تولید اصلاح کند اما، تا امروز به این وعده عمل نکرده است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ برای مرغداران را ۴۸ تا ۵۹ هزار تومان اعلام کرد در حالی که، قیمت دستوری خرید آن از مرغداران ۳۵ تا حداکثر ۳۶ هزار تومان است.

به عبارت دیگر، در حال حاضر مرغداران در تولید هر کیلوگرم تخم مرغ ۱۳ تا ۲۳ هزار تومان زیان می‌کنند که رقم قابل توجه است.