۰ نفر

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن خبر داد؛

تصمیم عجیب مسئولان برای واردات تخم مرغ با وجود مازاد تولید / تخم مرغ‌ها بالاتر از نرخ داخلی از مرغداران ترکیه‌ای خریداری می‌شود

۱۱ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۷
کد خبر: 671690
تصمیم عجیب مسئولان برای واردات تخم مرغ با وجود مازاد تولید / تخم مرغ‌ها بالاتر از نرخ داخلی از مرغداران ترکیه‌ای خریداری می‌شود

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن از تصمیم عجب مسئولان برای واردات تخم مرغ در شرایط مازاد تولید و زیان ۶ هزار میلیار تومانی تولیدکنندگان خبر داد و گفت: قرار بر این است تخم مرغ از تولیدکنندگان ترکیه‌ای گران‌تر از نرخ داخلی خریداری شود، به عبارت دیگر مسئولان در شرایطی که صنعت مرغداری کشور با مازاد تولید و زیان ۶ هزار میلیارد تومانی مواجه است تصمیم به واردات تخم مرغ با نرخ گران از خرید داخلی گرفته است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ حمیدرضا کاشانی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با تأکید بر اینکه مسئولان نه تنها به قول‌های حمایتی خود به مرغداران عمل نکرده بلکه در مواجه با آن‌ها برخواسته اند، افزود: با اصلاح نظام یارنه‌ای در اردیبهشت ماه و افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید، مسئولان قول حمایت از مرغداران را دادند اما، تا امروز این قول‌ها عملی نشده است.

وی یادآور شد: از قول‌های مسئولان به مرغداران پرداخت مطالبات نهاده‌های دامی، اصلاح قیمت مصوب متناسب با افزایش هزینه تولید و پرداخت مشوق‌های صادراتی بود.

به گفته کاشانی؛ نه تنها این قول‌ها در زمان های عنوان شده عملی نشده است، بلکه مسئولان در اقدامی عجیب دستور به واردات تخم مرغ با برگزاری مناقصه از کشور ترکیه دادند.

وی اظهار کرد: مناقصه در هفته گذشته برگزار شد و طبق آن، تخم مرغ از تولیدکننده ترکیه‌ای گران‌تر از تولیدکننده داخلی خریداری خواهد شد.

کاشانی قیمت تمام شده خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از تولیدکننده ترکیه‌ای را ۵۰ هزار تومان عنوان کرد.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن تصریح کرد: این تصمیم در حالی است که اکنون صنعت مرغداری کشور رکورد تولید سالیان گذشته را شکسته و در مازاد شدید قرار دارد.

کاشانی با بیان اینکه زیان مرغداران در ماه‌های اخیر تهدیدی برای ادامه حیات این صنعت است، افزود: در ۶ ماه اخیر صنعت مرغ تخمگذار ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان زیان دیده‌ است و این زیان همچنان ادامه دارد.

وی از ارسال نامه اعتراضی اتحادیه به مسئولان برای توقف این تصمیم و پیشنهاد برای تأمین و عرضه تخم مرغ از تولیدکنندگان داخلی با نرخ پایین‌تر خبر داد و گفت: ما هم به صورت کتبی و هم شفاهی نسبت به نتایج واردات تخم مرغ در شرایط مازاد و زیان مرغداران هشدار داده‌ایم، ضمن اینکه پیشنهاد داده‌ایم تخم مرغ با قیمت پایین‌تر را از تولید‌کننده داخلی تأمین و عرضه خواهیم کرد.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن معتقد است؛ در صورت عملی شدن این تصمیم در آینده نزدیک واحد‌های مرغداری با بحران مالی و تعطیلی مواجه خواهند شد که بازار آشفته‌تر را رقم خواهد زد.