۰ نفر

عضو انجمن برنج ایران اعلام کرد؛

قیمت تمام شده هر کیلوگرم برنج ایرانی ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان است

۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۴۱
کد خبر: 661860
قیمت تمام شده هر کیلوگرم برنج ایرانی ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان است

عضو انجمن برنج ایران گفت: برآورد ما نشان می‌‌‌دهد، قیمت تمام شده هر کیلوگرم برنج داخلی درجه یک در هر هکتار در سالجاری ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی، اسفندیار قاسم زاده، عضو انجمن برنج ایران، در گفتگو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه فصل برداشت برنج از ابتدای مردادماه آغاز شده است، اظهار کرد: به رغم گذشت یک‌ماه از آغاز فصل برداشت برنج، کشاورزان محدودی با تردید اقدام به عرضه محصول خود می‌کنند و همچنان بازار برنج داخلی تا رسیدن به تعادل فاصله دارد.

وی ادامه داد: تردید کشاورزان برای عرضه محصول خود، به دلیل اتفاقی بود که سال گذشته رخ داد؛ سال گذشته اخلالگران در فصل برداشت وارد بازار شدند و هر کیلوگرم برنج درجه یک را به طور متوسط از کشاورزان با قیمت پایین ۳۵ هزار خریداری کردند و با قیمت‌های بسیار بالاتر فروختند.

قاسم زاده با تاکید بر اینکه ایجاد اعتماد در کشاورزان برای عرضه محصول باید توسط دولت انجام شود، گفت: دولت باید با اخلاگران بازار برخورد و اجازه حضور دوباره آن‌ها در بازار برنج را ندهد تا کشاورزان شاهد رسیدن به سود چندین برابری و بی‌زحمت اخلاگران نباشند و احساس اطمینان به آن‌ها باز گردد.

وی قیمتی که اکنون کشاورزان هر کیلوگرم برنج درجه یک را عرضه می‌کنند را ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان اعلام کرد.

این عضو انجمن برنج ایران معتقد است؛ قیمت واقعی تمام شده هر کیلوگرم برنج درجه یک در هر هکتار در سالجاری ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان است.

قاسم زاده مبنای این قیمت را برآوردهای عنوان کرد که، توسط کارشناسان انجمن تولیدکنندگان برنج ایرانی انجام شده است.

وی یادآور شد: به قیمتی که کشاورزان برنج را عرضه می‌کنند مبلغی نیز اضافه می‌شود که شامل ۲۰ تا ۲۵ درصد حذف ضایعات و دانه‌های شکسته در ‌کارخانه‌های شالیکوبی می‌شود.

به گفته قاسم زاده؛ با توجه به دیگر هزینه‌ها در نهایت قیمت برنج برای مصرف کننده را به طور معمول باید ۳۰ درصد بیش از قیمت عرضه کشاورز در نظر گرفت.

وی پیش‌بینی کرد: در پایان شهریورماه سالجاری پس از پشت سر گذاشتن اوج تولید و افزایش عرضه برنج از سوی کشاورزان، قیمت برنج ایرانی در بازار به تعادل خواهد رسید.

قاسم زاده با قطعیت اعلام کرد که، قیمت برنج ایرانی نسبت به سال کاهش محسوسی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه میزان تولید برنج نسبت به سال گذشت دست کم افزیش ۲۰ درصدی داشته است، گفت: میزان تولید برنج در سالجاری به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید که بخش قابل توجه‌‌ای از نیاز کشور را مرتفع می‌کند.

قاسم زاده میزان نیاز سالانه کشور به برنج را ۳ میلیون تن عنوان کرد و افزود: با احتساب میزان تولید برنج در کشور در سالجاری حداکثر ۷۰۰ هزار تن نیازمند واردات برنج برای تامین کسری نیاز خود هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به لغو ممنوعیت واردات برنج خارجی در فصل برداشت محصول داخلی، واردات برنج همزمان با برداشت آن در کشور در جریان است و به نظر می‌رسد بیش از آنچه انتظار می‌رود برنج به کشور سرازیر شود.

این عضو انجمن برنج ایران بر این باور است؛ با توجه به افزایش تولید برنج داخلی و حجم برنج وارداتی به کشور، بازار برنج سالجاری باید متعادل و با کمترین نوسان قیمت و کاهش گران فروشی باشد.