۰ نفر

نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران؛

نرخ جدید خرید تضمینی گندم، ۹۰ درصد قیمت گندم وارداتی خواهد بود

۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۹
کد خبر: 657909
نرخ جدید خرید تضمینی گندم، ۹۰ درصد قیمت گندم وارداتی خواهد بود

نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران گفت: جلسات کارشناسی تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی پیش رو از جمله گندم برگزار شده است و قیمت های تعیین شده از ابتدای هفته آینده در جلسه شورای قیمت‌گذاری مطرح و نهایی خواهد شد. بر این اساس با نظر وزیر جهادکشاورزی، قیمت جدید خرید تضمنیی گندم، برای سال‌ زارعی پیش رو، ۹۰ درصد قیمت گندم وارداتی خواهد بود.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علی قلی ایمانی، نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران، در گفتگو با اقتصاد آنلاین از آغاز جلسات شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی برای تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی سال زراعی پیش رو، از ابتدای هفته آینده خبر داد و گفت: برای تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی روند کار به این شکل است که، ابتدا کمیته تخصصی مرکز پژوهش‌های وزارت جهادکشاوری آنالیز هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم از محصولاتی که شامل طرح خرید تضمینی می شوند را از استان‌ها دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: سپس با حضور کارشناسان داده‌ها دریافتی بررسی و برآورد اولیه قیمت‌های خرید تضمینی صورت می‌گیرد، بعد از آن قیمت‌های برآورد شده به شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی وزارت جهادکشاورزی ارسال می شود تا در جلسات این شورا که، مسئولان و نمایندگان تولیدکنندگان حضور دارند قیمت‌ها نهایی و اعلام شود.

ایمانی یادآور شد: در تعیین قیمت‌ها علاوه بر هزینه‌های تمام شده تولید محصولات، عوامل مهم دیگری مانند: نرخ تورم و قیمت جهانی محصولات نیز در نظر گرفت می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که یکی از محصولات مهم که شامل خرید تضمینی می‌شود گندم است، قیمت احتمالی خرید تضمینی این محصول برای سال زراعی پیش رو چقدر برآورد شده است، گفت: با توجه به حساسیت این محصول استراتژیک و احتمال سوء استفاده، از کارشناسان خواسته شده است که از اعلام زود هنگام قیمت قبل از قطعی شدن آن خودداری کنند.

به گفته ایمانی؛ آنگونه که وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی پیش رو، ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس است یا به عبارت دیگر ۹۰ درصد قیمت گندم وارداتی به کشور است.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی حداکثر باید در آغاز سالزارعی جدید یعنی در ابتدای شهریور ماه، اعلام شود.

نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات در روزهای پایانی سال زارعی جاری، اظهار کرد: تا صبح امروز بیش از ۶ میلیون و ۵۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان خرید تضمینی شده است نسبت به سال گذشته در مجموع افزایش ۴۴.۵ درصدی داشته است.

ایمانی ادامه داد: میزان پرداخت مطالبات گندمکاران نیز به ۷۶ درصد از مجموع مطالبات رسیده است که مربوط به گندم‌های می شود که فایل‌های مربوط به آن‌ها تا تاریخ ۱۴۰۱.۴.۲۰ به بانک‌ها ارسال شده است.

وی پیش بینی کرد: میزان تولید گندم در سالزراعی جاری به ۱۰ میلیون تن برسید که از این میزان ۷ میلیون تن آن در قالب خرید تضمینی به دولت برای تامین ذخایر استراتژیک تحویل داده شود.