۰ نفر

نایب‌ رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران؛

تهدید دلالان چینی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی/ با رفتارهای اشتباه سرنوشت بازار هند را برای چین رقم نزنیم

۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۲۷
کد خبر: 657358
تهدید دلالان چینی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی/ با رفتارهای اشتباه سرنوشت بازار هند را برای چین رقم نزنیم

نایب‌ رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران معتقد است؛ با امضای سند همکاری میان وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت گمرکات چین، امکان افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات مرکبات از کشور و توسعه آن به سایر محصولات فراهم شده است به شرط آنکه، با تصمیمات و رفتارهای اشتباه سرنوشت بازار هند را برای بازار چین رقم نزنیم و اجازه ورود دلالان چینی در باغات کشور را ندهیم.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ پایان هفته گذشته دو سند همکاری میان وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت گمرکات چین، برای دسترسی صادرکنندگان ایرانی به بازارهای چین به امضا دو طرف رسید. بر اساس این اسناد امکان دسترسی تولیدکنندگان و صادرکنندگان مرکبات ایران به بازار چین فراهم می‌شود، همچنین تولیدکنندگان عسل ایران امکان صدور محصولات خود به بازارهای چین را به دست می‌آورند.

امکان افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات مرکبات

کارشناسان معتقدند؛ با امضای این سند همکاری میان وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت گمرکات چین، امکان افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات مرکبات و توسعه آن به سایر محصولات فراهم خواهد شد به شرط آنکه، تصمیمات و اشتباه گذشته را در صادرات محصولات کشاورزی به چین تکرار نکنیم.

صدرالدین نیاورانی، نایب‌ رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، در گفتگو با اقتصاد آنلاین درباره جزئیات سند همکاری ایران و چین، گفت: سند اول در خصوص الزامات بهداشتی برای صادرات مرکبات تازه ایران به چین است که با توجه به تولید ۵ و نیم میلیون تنی مرکبات در کشور فرصت خوبی برای رونق بیشتر تولید این محصولات است.

وی یادآور شد: با فراهم شدن امکان صادرات مرکبات ایران به چین، صادرکنندگان این محصولات به بازار ۶۰۰ میلیون دلاری مرکبات چین دسترسی پیدا خواهند که، بسیار پر سود و قابل اتکا است.

نیاورانی درباره جزییات سند دوم، اظهار کرد: سند دوم نیز درباره الزامات بهداشتی صادرات عسل به چین است که این نیز نتایج مثبت فراوانی برای تولیدکنندگان عسل در کشور به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: طبق آمار وزارت جهادکشاورزی سالانه ۱۳۰ هزار تن عسل در ایران تولید می‌شود که بازار صادراتی پر رونق عسل چین می‌تواند به آن جان بیشتری بدهد.

محصولات ایرانی از طریق کشور ثالث به چین می‌رسید

نیاورانی در پاسخ به این پرسش که پیش از امضای اسناد همکاری، میزان صادرات محصولات کشاورزی ایران به چین چقدر بوده است، گفت: پیش از این کشور چین اجازه واردات محصولات ایرانی را نمی‌داد و محصولات ما به صورت غیرمستقیم از طریق کشورهای ثالثی که، به دلیل ملاحظاتی نمی‌توانیم نامی از آن‌ها ببریم، به چین صادر می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه چین بازار صادراتی ایده‌آل برای هر کشوری است، افزود: چین کشوری با بازار مصرف ۲ میلیارد نفری است که قدرت خرید مردم آن به دلیل وضعیت اقتصادی مناسب نسبت به سال‌های گذشته بالا رفته است، در نتیجه می‌تواند بازار صادراتی بسیار خوبی برای هر کشوری به شمار رود.

نیاورانی ادامه داد: برای بهره از این بازار پر سود نباید اجازه دهیم بار دیگر فرصت سوزی شود و تمرکز خود را بر این بگذاریم که فقط محصولات کیفی با بسته ‌بندی‌های مناسب وارد بازار چین شود.

استفاده از کانتیرهای خالی چینی در مسیر برگشت

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه یکی از گله‌های صادرکنندگان محصولات کشاورزی نبود وسایل حمل و نقل برای صادرات مناسب است، گفت: این گله به جا بوده و کشور ما فاقد امکانات حمل و نقل مناسب برای صادرات محصولات کشاورزی است اما، درباره کشور چین فرصتی در حوزه حمل و نقل وجود دارد که می‌توان از آن بهره برد.

وی توضیح داد: کانتینرهای چینی که محصولات غذایی مانند: میوه، سیر، زنجبیل و .... را به مقصد ایران یا کشورهای عربی منطقه حمل می‌کنند، در هنگام بازگشت خالی هستند، این امکان برای ما فراهم است که در مسیر برگشت از این کانتینرهای خالی استفاده کنیم و محصولات کشاورزی خود را به کشور چین بفرستیم.

نیاورانی بر این باور است که اگر بخش خصوصی یا دولت رفتاری اشتباه نداشته باشند، ۱۰۰ درصد هزینه این کانتینرها ارزان و به نفع صادرات کشور ما خواهد بود.

نگرانی از حضور دلالان چینی در باغات کشور

وی از نگرانی‌های مهم در توسعه صادرات با چین را ورود دلالان چینی به بازار صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: اگر قرار باشد دلالان چینی بیایند و بروند وسط باغ های مرکبات ما، این بازار خراب خواهد شد، برای جلوگیری از این اتفاق مخرب دولت باید دستور دهد، فقط شرکت‌های حرفه‌ای در این زمینه اجازه ورود و فعالیت کنند.

نیاورانی تاکید کرد: اگر موارد عنوان شده مورد توجه قرار نگیرد و اشتباهات قبل تکرار شود، بازار بزرگ و پرسود چین نیز مانند هندوستان از دست خواهد رفت.

نایب‌ رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، با بیان اینکه امیدواریم در پی این توافق‌ها امکان توسعه صادرات سایر محصولات کشاورزی به چین نیز فراهم شود، افزود: پیش‌بینی ما این است که با آغاز صادرات مرکبات به چین شاهد رشد ۳۰۰ درصدی صادرات این محصولات از کشور باشیم.