۰ نفر

عضو انجمن برنج ایران؛

بازار برنج جولانگاه متخلفان شده است

۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۱۷
کد خبر: 642167
بازار برنج جولانگاه متخلفان شده است

عضو انجمن برنج ایران، از افزایش تخلف در بازار برنج در پی تعیین قیمت مصوب خبر داد و گفت: قیمت واقعی برنج بیشتر از قیمت مصوب دولت است، در نتیجه برخی برای رسیدن به سود و فرار از برخورد تعزیراتی دست به تخلفاتی مانند اختلاط برنج کیفی ایرانی با برنج غیر کیفی و خارجی زده‌اند. هر چند این نوع تخلف پیش این نیز بوده است اما، با تعیین نرخ مصوب افزایش قابل توجه داشته است.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ اسفندیار قاسم زاده، عضو انجمن برنج ایران، با تاکید بر اینکه بازار برنج با توجه به قیمت گذاری غیرکارشناسی دولتی دچار مشکلات بیشتری شده است، افزود: دولت با تعیین قیمت دستوری سعی داشت بازار این کالای اساسی را کنترل کند اما، نه تنها بازار کنترل نشد، بلکه شاهد افزایش تخلفات در آن هستیم.

وی ادامه داد: تناقض آشکاری بین واقعیت حاکم بر بازار برنج و سیاستی که دولت برای کنترل این بازار در پیش گرفته است وجود دارد که نتیجه آن بروز مشکلات جدید در بازار این کالای اساسی بوده است.

به گفته قاسم زاده؛ واقعیت حاکم بر بازار برنج شکل گیری مافیا در آن است، در حالی که دولت با نادیده گرفتن این واقعیت روشن، با دست زدن به اجرای سیاست قیمتگذاری دستوری، بازار برنج را جولانگاه متخلفان کرده است.

وی تصریح کرد: مافیا را کسانی در بازار برنج تشکیل داده‌‌اند که سرمایه‌های سرگردان و قدرتمندی دارند، این افراد توانستند تجار حقیقی و باسابقه را کنار بزنند و بیشترین تخلف در بازار این کالا را برای سود بیشتر و فرار از تعزیرات انجام ‌دهند.

قاسم زاده با بیان اینکه شناسایی این افراد کار سختی نیست، افزود: تجار حقیقی و با سابقه در بازار برنج دارای پروانه کسب بوده و شناسنامه دار هستند و با سازمان‌های مالیاتی در ارتباط ‌اند، تجار حقیقی برای حفظ خوشنامی برند خود دست به تخلف نمی‌زنند و حفظ تولیدکننده و مصرف کننده برای ادامه فعالیتشان اهمیت زیادی دارد اما، برای فعالان بدون شناسنامه و تازه وارد، تنها سود با هر قیمتی حتی تخلف مهم است.

وی معتقد است؛ مسئولان از آنچه در بازار برنج می گذرد بی اطلاع نیستند اما، ترجیح آن‌ها سکوت و حفظ شرایط کنونی حتی به قیمت افزایش تخلف است. قاسم زاده راه اندازی سامانه هوشمند برای کنترل و رصد تولید، عرضه و بازار را با توجه به وضعیت نابسامان بازار برنج ضروری دانست.

وی گفت: هر چند گزارش‌ها از مزارع برنج حاکی از بهبود شرایط تولید این محصول در سالجاری نسبت به سال گذشته است اما، اگر فکری برای نظارت و کنترل تولید و بازار این کالای اساسی نشود، مشکلات سالزارعی جاری برای سالزراعی آینده تکرار می‌شود و حتی ممکن است شاهد تشدید آن باشیم.

قاسم زاده با یادآور اینکه هر سالزراعی برنج از مرداد ماه هر سال تا مرداد سال بعد است، گفت: کمتر از یک‌ماه و نیم دیگر سال زراعی جدید آغاز می شود؛ در حالی که مافیا بازار برنج قدرتمندتر و ثروتمندتر از قبل در حال آماده کردن خود برای تکرار برنامه سال گذشته یعنی خرید در فصل برداشت و انبار آن برای فروش با چند برابر قیمت در طول سال هستند. 

وی ادامه داد: عدم شفافسازی در تولید و بازار برنج با کمک سامانه هوشمند میدان را برای این افراد باز می‌کند و امکان ادامه دخل تصور آن ها به بازار برنج را می‌دهد.

قاسم زاده در باره آخرین قیمت برنج ایرانی در بازار، اظهار کرد: با توجه به اینکه در انتهای سالزارعی برنج هستیم، موجودی بازار زیاد نیست و این موضوع بر قیمت ها تاثیر گذاشته و آن را بالا برده است.

این عضو انجمن برنج ایران، قیمت امروز هر کیلوگرم برنج رقم ندا را تا ۶۵ هزار تومان، هر کیلوگرم برنج رقم شیرودی را ۸۰ هزار تومان و هر کیلوگرم رقم برنج فجر را ۹۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم رقم برنج هاشمی درجه یک را ۱۲۵ هزار تومان اعلام کرد.

قاسم زاده این وعده را داد که، با آغاز فصل برداشت برنج در مردادماه، قیمت‌ها کاهش داشته باشد.