۰ نفر

توسط جهانگیری انجام شد؛

ابلاغ مصوبه تخصیص ۵۰۰میلیارد ریال برای مقابله با آفت ملخ صحرایی

۶ تیر ۱۴۰۰، ۲۱:۲۲
کد خبر: 540109
ابلاغ مصوبه تخصیص ۵۰۰میلیارد ریال برای مقابله با آفت ملخ صحرایی

معاون اول رییس جمهوری مصوبه اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به سازمان حفظ نباتات کشور برای مقابله با آفت ملخ صحرایی در تمامی استان‌های در معرض تهدید در سطح کشور را ابلاغ کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، هیات وزیران در جلسه دوم تیر ۱۴۰۰ با اختصاص مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای به سازمان حفظ نباتات کشور به منظور خرید سموم، تجهیزات و لوازم سمپاشی، رصد و پایش میدانی و انجام عملیات مبارزه در تمامی استان‌های مورد تهدید آفت ملخ صحرایی در سطح کشور، موافقت کرد.

به موجب این مصوبه، سازمان یاد شده موظف شد ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام کار و فعالیت، گزارش عملکرد اعتبارات فوق را هر سه ماه به سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و مدیریت بحران کشور ارسال کند.

از آبان سال گذشته تاکنون بیش از  ۱۹ هزار هکتار عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی انجام شده است.

وضعیت کنونی نشان می‌دهد که مسیر هجوم ملخ صحرایی از عربستان به ایران تغییر کرده زیرا پیش از این ملخ صحرایی از یمن، عمان و «رب الخالی» عربستان وارد ایران می‌شد؛ اکنون از شمال غرب عربستان از محلی به نام تبوک، ریاض و جده وارد ایران می‌شود که استان‌های خوزستان، بوشهر و ایلام را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طبق آمار سال ۹۸ هجوم ملخ صحرایی توسط دیده‌بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان‌های جنوبی کشور ثبت شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه قرار گرفت.

در ۳۰ بهمن سال ۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد.

ملخ‌های صحرایی در مسیر حرکت خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند، باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می‌شوند.