۰ نفر

در ۵ ماه سال محصولی جاری رقم خورد؛

رکوردزنی صادرات پسته ایران

۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۲۱
کد خبر: 511305
رکوردزنی صادرات پسته ایران

صادرات پسته ایران در ۵ ماه اول سال محصولی جاری رکورد زده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ حامد رمضانی، رئیس کمیته بازرگانی انجمن پسته ایران  درمورد دلیل رکوردزنی صادرات پسته اعتقاد دارد که اعداد و ارقام صادرات پسته، در ۵ماه نخست سال محصولی جاری، حاصل عرضه پسته ایرانی در قیمت مناسب و تجاری آن نسبت به رقبا در عرصه جهانی است.

 او معتقد است همه این رویدادها، برای بسیاری از دل‌مشغولان صنعت پسته، یک تمرین است؛ تمرین اول اینکه رودررو شدن با واقعیت جریان بازار آزاد و دوم اینکه هیچ بازاری در مسیر طبیعی خود، دیکته‌پذیر نیست.  به گفته او بازار آزاد مانند یک آفتاب‌‌پرست توانایی تطبیق سریع خود با تغییر شرایط را دارد. پس بهتر آن است که تنها به روند بازار و علائم مفید و بدون از غرضی که در بطن بازار است، اطمینان داشته باشیم. رمضانی ادامه داد: در ۵ ماه نخست، میزان صادرات پسته ایرانی نسبت به سال محصولی گذشته، افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد، به‌طوری‌که از عدد صادرات ۷۱هزار تن به عدد ۱۲۲هزار تن رسیده است. همان‌طور که قبلا هم ذکر شد، قیمت رقابتی مناسب در بازارهای مختلف، مهم‌ترین اثر را در افزایش میزان صادرات داشته است.

 شرق دور، بازار اول پسته ایرانی

به گفته رمضانی، بالاترین میزان صادرات پسته به شرق دور تعلق دارد؛ در ۵ ماه اول سال محصولی جاری، میزان صادرات پسته به شرق دور به حدود ۶۲هزار تن رسیده‌است که می‌توان نتیجه گرفت به‌صورت سنتی به بیشینه صادرات به شرق دور نزدیک شده‌ایم. اما باید در نظر داشت همان‌طور که ما اعداد جدیدی را در میزان صادرات تجربه می‌کنیم، باید انتظار تغییر در میانگین سالانه صادرات به شرق دور را هم در نظر بگیریم. رمضانی ادامه داد: در شبه قاره هند اوضاع به روبه‌راهی بازار شرق دور نیست. میزان صادرات در ۵ ماه نخست سال محصولی جاری حدود ۱۶هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۶۰درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این بین افزایش میزان بازاریابی آمریکا در بازار هند و همین‌طور تغییرات گام به گام و آهسته در زنجیره تأمین کالا در هند شاید زنگ خطر بزرگی در آینده نزدیک برای صادرکنندگان به بازار هند باشد. باید مراقب بود و اوضاع را مورد بررسی دقیق قرار داد.

 وداع با اتحادیه اروپا

به گفته رمضانی، میزان صادرات پسته به اروپا در ۵ ماه نخست سال محصولی جاری به ۱۰هزار تن رسیده‌است. از بازاری که روزگاری بیشترین سهم از اعداد صادراتی پسته را به خود اختصاص می‌داد، کم‌کم اثری باقی نمانده است. می‌‌توان گفت در این بازار کیفیت محور، پسته ایرانی در حال باختن قافیه به رقیب خود است. در وهله اول الزامات بهداشتی و سختگیرانه اتحادیه اروپا و دوم نیازهای کیفیت‌محور مشتریان اروپایی عرصه را بر صادرکنندگان تنگ کرده و جذابیت زیادی برای ورود به این بازارها وجود ندارد. اگر به آمارها دقیق شویم خواهیم دید که میزان صادرات پسته دهان بست به اروپا تقریبا به اندازه نصف صادرات پسته خندان است که این به معنای خام فروشی مضاعف است. به اعتقاد او روند پیش‌روی بازار پسته ایران و میزان صادرات آن با میزان باقیمانده انبار، ماه‌های چالشی‌ای را خواهد گذراند؛ زیرا به دلیل کمبود در بازار و انباشت تقاضا، با فرض ثابت بودن نرخ دلار، ما شاهد چالش‌هایی در صادرات و نوسانات شدیدی در قیمت‌ها خواهیم بود.

26