۰ نفر

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی؛

تراکتور ۴۴درصد گران شد

۳ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۳۱
کد خبر: 492271
تراکتور ۴۴درصد گران شد

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۲ مرحله‌ای قیمت تراکتور طی ماه‌های اخیر خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به اینکه سطح اعتباری مکانیزاسیون برای حمایت از برنامه‌های توسعه مکانیزاسیون کشور راه اندازی شده است، اظهار کرد: این خط اعتباری برای حمایت از کشاورزان جهت توسعه مکانیزاسیون و رسیدن به اهداف تولیدی در سطح استان‌هاست.

او افزود: با توجه به ازدیاد تقاضا برای خرید کمباین و تراکتور، وزارت جهاد کشاورزی در راستای عدالت محور کردن و توسعه همگون این ۲ کالا سهمیه‌بندی کرده است.

عباسی ملاک سهمیه‌بندی تراکتور را مبنای سطح زیرکشت، نوع محصول، وضعیت موجودی ماشین آلات و تامین تراکتور طی ۲۴ سال گذشته اعلام کرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون ادامه داد: اگر تراکتور و ماشین آلات کشاورزی را سهمیه‌بندی نمی‌کردیم، تراکتور در اختیار یک تعداد کشاورز با درآمد بالا قرار می‌گرفت، در حالی که هدف ما صرفا بهره برداران عمده در فعالیت‌های کشاورزی نیستند.

او با اشاره به اینکه یک هزار و ۲۸۰ قلم ماشین، لوازم، تجهیزات و ادوات کشاورزی بر روی سایت مرکز عرضه می‌شود، بیان کرد: این ادوات و تجهیزات کشاورزی هیچ گونه سهمیه‌بندی ندارد و متناسب با تقاضا در سطح استان‌ها عرضه می‌شوند.

عباسی با بیان اینکه تراکتور و کمباین را سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده قیمت گذاری می‌کند، گفت: امسال قیمت تراکتور در ۲ مرحله، یک بار ۱۹ درصد و یک بار هم ۲۵ درصد افزایش یافته است که با این وجود اظهاراتی مبنی بر رشد ۴۰۰ درصدی قیمت واقعیت ندارد.

به گفته او، ارائه آمار و اطلاعات غیرواقعی باعث ایجاد اختلال در حوزه بازار و آسیب در بخش کشاورزی می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از ۲۲ هزار دستگاه تراکتور در حال تحویل به کشاورزان است، بیان کرد: امسال همانند سال‌های گذشته و حتی فراتر از سال‌های قبل، بیش از ۲۲ هزار دستگاه تراکتور در حال تحویل کشاورزان است. بنده این اطمینان را می‌دهم که بیش از ۹۹ درصد تراکتور‌ها در اختیار کشاورزان واقعی قرار می‌گیرد، چرا که کشاورز غیر واقعی نداریم و ممکن است با فروش در بازار آزاد در اختیار عده‌ای دلال قرار بگیرد، اما این طور نیست که ۲۲ هزار دستگاه در اختیار دلال قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه قیمت نجومی تراکتور و ماشین آلات در فضای مجازی ملاک‌ نیست، گفت: گرچه تراکتور با قیمت‌های بالایی در فضای مجازی فروخته می‌شود، اما این موضوع هیچ ارتباطی ندارد که تمامی‌ تراکتور‌ها خارج از فرآیند عرضه می‌شوند. تشکل‌ها ۵۰ کدملی کشاورزان نیازمند تراکتور را دادند که از بازار آزاد اقدام به خرید کردند، مرکز مکانیزاسیون به عنوان متولی امر این موضوع را پیگیری می‌کند.

عباسی با اشاره به اینکه اهلیت سنجی کشاورزان وظیفه اصلی سازمان جهاد کشاورزی استان‌هاست، گفت: در هر یک از استان‌ها ۱۰ نفر از اعضای کمیته اهلیت کشاورزان را سنجش می‌کنند.

رئیس مرکز مکانیزاسیون با اشاره به اینکه بیش از ۲۲۸ عرضه کننده تراکتور و ماشین آلات خود را متعادل افزایش قیمت دادند، بیان کرد: ۸ تا ۱۰ نفر از تولیدکنندگان قیمت ماشین آلات را غیرمنطقی افزایش دادند که وزارت جهاد مخالف این موضوع است.

عباسی در پایان تصریح کرد: اگر کشاورزان دچار مشکلات مالی شوند، تراکتور و ماشین آلات خود را در بازار آزاد می‌فروشند، همانند فردی که خودرو خود را می‌فروشد؛ لذا به جای این بحث‌ها باید درصدد مدیریت و مانع افزایش بی رویه قیمت‌ها باشیم.