۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛

گسترش تکثیر و تولید بذور اصلاح‌شده غلات و دانه‌های روغنی

۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۶:۲۴
کد خبر: 400056
گسترش تکثیر و تولید بذور اصلاح‌شده غلات و دانه‌های روغنی

بخش معتنابهی از تولید بذر محصولات زراعی استراتژیک شامل تولید و تکثیر ۳۵ درصد بذر گندم و جو، ۹۵ درصد بذر ارقام کلزای بهاره، ۴۰% بذر سایر دانه‌های روغنی نظیر سویا، کنجد و آفتابگردان، ۲۵ درصد بذور ذرت و پنبه و ۱۰۰ درصد بذر شبدر برسیم در ۹۰ سایت تولید، فرآوری و بوجاری بذر در ۲۷ استان کشور توسط شبکه تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران انجام می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از پات، حسین شیرزاد رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه نهاده بذر به عنوان هسته اولیه تولید و عامل مؤثر در افزایش کمی و کیفی محصول مطرح بوده و درحال حاضر حدود ۵۹۰ هزارتن بذور اصلاح شده شامل ۵۴۰ هزار تن گندم و ۵۰ هزارتن جو توسط سه بخش خصوصی، تعاونی و دولتی تحت نظارت کامل مؤسسات تحقیقاتی تکثیر، تولید و نهایتاً دراختیار کشاورزان سراسر کشور قرار داده می‌شود، تصریح کرد: برنامه و سهمیه تخصیص یافته از سوی کمیته های فنی برای شبکه تعاونیهای روستایی و کشاورزی درسال زراعی ۹۸-۹۷ برای بذر گندم معادل ۱۵۷هزارتن وبرای بذرجو ۲۵هزارتن بوده که میانگین ۳۱ درصد برنامه کشوری را بخود اختصاص می‌دهد و از مقدار مذکور حدود ۱۵۸هزارتن خریداری و ۶۵ هزار تن بوجاری و تاکنون حدود ۲۸ هزارتن بین کشاورزان مناطق سردسیر توزیع شده است وانشاءالله الباقی بذور در صورت مساعدبودن شرایط ودرخواست کشاورزان بتدریج فرآوری و بین آنها توزیع خواهد شد.
این مقام مسئول در ارتباط با بذر دانه های روغنی نظیر کلزا، سویا و کنجد اظهار داشت: با توجه به نیاز کشور و براساس برنامه ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت جهادکشاورزی درحال حاضر حدود ۱۰۰۰ تن بذر هیبرید کلزای ارقام بهاره درکشت صنعت شهیدرجائی خوزستان با کیفیت مطلوب تولید، فرآوری و بسته بندی شده ودراقصی نقاط کشور توزیع می‌گردد به علاوه اینکه براساس تصمیمات متخذه در کمیته فنی سازمان مرکزی دریک برنامه کوتاه مدت افزایش تولید تا سقف ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تن دردستور کار قرارگرفته است.
وی در این زمینه افزود؛ درحال حاضر بذر سویا در استانهای اردبیل،مازندران و گلستان تولید می شود و با توجه به نیاز کشور تولید مقدار۲۵۰۰ تن بذر این محصول دربرنامه قرار گرفته و مقررشده در یک برنامه ریزی میان مدت تا ۴۰۰۰تن افزایش یابد. در خصوص بذرکنجد نیز تولید حدود ۲۵۰ تن ارقام گرمسیری و نیمه گرمسیری در کشت و صنعت شهید رجائی خوزستان آغاز شده و در صورت نیاز امکان تولید تا سقف ۱۰۰۰ تن وجود دارد.
شیرزاد همچنین پیرامون تولید بذر *شبدر برسیم* و *یونجه* به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مرکزی گفت: تولید بذر "شبدر برسیم" صرفاً در کشت و صنعت شهید رجایی دزفول وشهید بهشتی انجام و بذر تولیدی بیشتر دراستانهای شمالی نظیر گلستان،مازندران و گیلان مصرف می شود. در حال حاضر حدود ۶۰۰تن از این نوع بذر توسط کشت و صنعت های مذکور تولید شده و با توجه به نیاز کشور افزایش تا سقف ۱۰۰۰ تن در برنامه سال آتی پیش بینی شده است. ضمناً در مورد بذر یونجه نیز درحال حاضر بدلیل عدم وجود بذر پایه مادری، تولید بذر یونجه ارقام همدانی، بغدادی،نیک شهری،بمی و یزدی در حدود ۴۰۰ تن توسط اتحادیه های تعاون روستایی همدان، خوزستان، کرمان و سیستان و بلوچستان بصورت خود مصرفی تهیه، فرآوری و توزیع می گردد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تأکید بر اینکه اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی پنبه کاران کشور با هدف تولید ارقام مناسب برداشت مکانیزه، متحمل در برابر بیماریها، زودرس و راندمان بالا، اقدام به واردات و عقد قرار داد با مؤسسه تحقیقات پنبه نموده خاطر نشان کرد: اتحادیه مذکوردرحال حاضر تولید چهار رقم مناسب بذر پنبه با خصوصیات یاد شده را در برنامه دارد و در شرایط کنونی تولید بذر در طبقات مختلف به میزان ۵۰۰ تن در دست انجام است که این مقدار تا سقف ۱۵۰۰ تن قابل افزایش خواهد بود.

شیرزاد در بخش دیگری از توضیحات خود در زمینه تولید بذر سیب زمینی یادآور شد: با توجه به نقش مهم استفاده از غده بذری سالم و گواهی شده در افزایش عملکرد، اتحادیه مرکزی تعاونیهای تولید در استانهای اصفهان و مرکزی اقدام به تولید بذر سیب زمینی در طبقات مختلف SE و E و A نموده و در حال حاضر به رکورد تولید ۲۰۰۰ تن بذر رسیده است . ضمن اینکه مقرر گردیده این میزان تا افق ۱۴۰۴ به ۷۰۰۰ تن افزایش یابد.
معاون وزیر جهادکشاورزی در مورد تولید بذر ذرت نیز با اعلام اینکه هم اکنون شرکت تعاونی اولتان در استان اردبیل (مغان) میزان ۲۵۰۰ تن بذر ذرت ارقام دیررس تولید می کند تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر گردیده علاوه بر ارقام دیررس، تولید ۴۰۰۰ تن ارقام زودرس و میان رس نیز در استانهای اردبیل، لرستان، فارس و خوزستان در دستور کار قرار گیرد. مضافا کشت و صنعت شهید رجایی خوزستان با مشارکت شرکت امریکن ژنتیک در نظر دارد در یک برنامه میان مدت تولید ۱۰۰۰ تن بذر ذرت ارقام میان رس را در طبقات والدین و هیبرید به انجام برساند. در این راستا هماهنگیهای لازم انجام شده است.
شیرزاد در پایان به موضوع تأمین و توزیع کود و سموم شیمیایی در سال زراعی جاری اشاره و اعلام کرد: براساس ابلاغیه معاونت محترم زراعت وزارت متبوع ازمقدارکل برنامه مصرف کشوری کود اوره (معادل ۲/۲ میلیون تن) حدود ۲۰ درصد معادل ۴۴۰هزارتن سهمیه شبکه(اتحادیه/شرکت) بوده که براساس سهمیه های ماهیانه و زمانبندی شده تخصیص داده می شود و تاکنون معادل ۱۱۰ هزارتن ازطریق پتروشیمی های پنجگانه خریداری و بین کشاورزان مناطق مختلف کشور توزیع شده است. وی ادامه داد : ضمناً عاملین و کارگزاران توزیع انواع کودهای شیمیایی در ۶ ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۴۳۷۸۷۴ تن کود را از طریق شرکت خدمات حماتی کشاورزی خریداری و براساس حواله های صادره از سوی مراکز خدمات کشاورزی توزیع نموده اند. همچنین در زمینه سموم شیمیایی نیز از میزان ۲۱۵۵ تن برنامه پیش بینی شده، طی نیمه ابتدایی سال ۹۸ مقدار ۱۸۴۲ تن توسط کارگزاران شبکه توزیع شده است.
شایان ذکر است همینک در سطح شبکه تعاونی‌ها و اتحادیه‌های کشور حدود ۲۰۰۰ عامل کارگزار کودهای شیمیایی و سموم مشغول فعالیت هستند.