۰ نفر

توضیح علت گرانی ماکارونی و تن ماهی توسط رحمانی

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۳۵
کد خبر: 353147
توضیح علت گرانی ماکارونی و تن ماهی توسط رحمانی

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: افزایش نرخ خرید تضمینی گندم علت گرانی ماکارونی و کاهش واردات ماهی و افزایش قیمت ورق قوطی کنسرو ماهی علت گرانی تن ماهی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ولی ملکی با اشاره به سخنان رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص دلایل گران شدن ماکارونی گفت: مهمترین دلیل گرانی ماکارونی افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از ۹۰۰ تومان به ۱,۸۵۰ تومان و افزایش قیمت گندم در بازار در سال جاری است چراکه اصلی ترین ماده اولیه تولید ماکارونی، گندم است.

وی با اشاره به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص دلایل گران شدن تن ماهی گفت: طبق توضیحات رحمانی نیاز سالیانه کشور به تن ماهی را ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: صد هزار سال از این میزان باید از خارج از کشور وارد شود اما به دلیل تحریم ها این امکان وجود ندارد علاوه بر آن عدم اقبال صیادان برای فروش ماهی به شرکتهای تولید کننده کنسرو ماهی به دلیل تفاوت قیمت خرید ماهی توسط این کارخانجات و بازار آزاد دیگر دلیل افزایش قیمت کنسرو تن ماهی اعلام کرد. رحمانی توضیح داد صیادان به دلیل اختلاف قیمت صید خود را به این کارخانجات نمی‌فروشند به همین دلیل قیمت تن ماهی در بازار افزایش یافت.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نفت و نیرو را در تخصیص ۱۱ و نیم میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی سهیم دانست و با اشاره به سخنان رحمانی گفت: براساس توضیحات رحمانی وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، نیرو و نفت در حد ۱.۵ میلیارد دلار و وزارت جهاد کشاورزی در حد ۱۰ میلیارد دلار در هزینه ارز تامین کالاهای اساسی سهم دارند.

ملکی با اشاره به پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت در تخصیص ارز کالاهای اساسی گفت: پیشنهاد رحمانی برای هزینه ۱۴ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی تمرکز تصمیم گیری ها در یک دستگاه بود.

وی یادآور شد: به دلیل تنوع مباحث مطرح شده اعضای کمیسیون در جلسه هفته آینده ادامه مباحث را دنبال خواهند کرد.