۰ نفر

برکات نهفته در سیل اخیر

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۱۱
کد خبر: 351027
برکات نهفته در سیل اخیر

برخی فکر می‌کنند که سیل اخیر تنها ضرر و زیان بوده در حالی که برکاتی داشته که برخی آثار آن اکنون و برخی بعدها ظاهر خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سیل اخیر در نگاه اول پر از ضرر وزیان بود که خانه و کاشانه مردم را از بین برد، زراعت و کشاورزی را خراب کرد،‌ خسارت‌های مالی زیادی بار آورد و جان تعداد از هموطنان را گرفت.

پشت پرده این سیل، برکات زیادی دارد که بسیاری از آنها در همین چند روز مشخص شده مثلا بالا آمدن دریاچه ارومیه، پرشدن تعداد زیادی از تالاب‌ها، پیش‌بینی افزایش تولید گندم، تولید برنج و افزایش تولید ۳.۵ میلیون تنی علوفه در عرصه‌های مرتعی تنها بخشی از این برکات است و برخی هم در ماهها و سالهای آینده با اصلاح خاک و افزایش تولید سایر محصولات مشخص خواهد شد.

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور پیش‌بینی کرد:« تولید ۳.۵ میلیون تنی علوفه در عرصه‌های مرتعی بر اثر بارندگی‌های اخیر، افزایش می‌یابد.»

مدیرکل دفتر فنی مرتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: «پراکنش و میزان بارش‌های چند ماهه اخیر در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده و وجود بانک بذر مناسب در خاک‌های مرتعی موجب رویش انواع گونه‌ها و افزایش تولید علوفه در این عرصه‌ها شده است.»

مهندس ترحم بهزاد، گفت:« با افزایش هر میلی‌متر بارندگی، یک کیلوگرم در هر هکتار در عرصه‌های مرتعی تولید علوفه افزایش می یابد.»

70 درصد نیاز خوراک دام کشور از طریق واردات تامین می‌شود و افزایش 3.5 میلیون تنی علوفه می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش قیمت تمام شده محصولات پروتئینی مانند گوشت داشته باشد.

بخشی از برکات سیل نیز در آینده مشخص خواهد شد،‌ افزایش تولید،‌ افزایش تعداد پرندگان مهاجر، بهتر شدن وضعیت زیست محیطی، و افزایش اشتغال نیز از آن جمله است.

بهتر شدن وضعیت دریاچه ارومیه، تالاب‌ها محیط زیست کشور را بهبود می‌بخشد و تولیدات کشاورزی هم در سالهای آینده با اصلاح خاک کشاورزی بهتر خواهد شد.

یک کارشناس کشاورزی با اشاره به اینکه سیل خاک زمین‌های زراعی را اصلاح می‌کند،گفت: خاک‌ها فقیر با سیل که خاک‌های آبرفتی را حمل می‌کند، اصلاح می‌شوند و تولید آنها برای سالهای آتی بهتر می‌شود.

حتی برخی بر این باورند که اصلا کشور وارد ترسالی شده است و میزان بارش باران در سالهای آینده هم بهتر خواهد شد.

اما این سیل‌ یک هشدار و نکته بسیار مهمی هم داشت به مسئولان و مردم که طببعت را به هم نزنند و با آن نجنگند، بسیاری از خسارت‌های سیل اخیر بواسطه این بود که نظم طبیعت را به هم زدیم، مراتع و جنگل‌ها را نابود کردیم و ساخت و سازهای غیرقانونی و حتی در بستررودخانه‌ها ایجاد کردیم که همه اینها باید درس عبرتی برای آینده باشد.