۰ نفر

معاون برنامه برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی؛

تامین 83درصد از کالری مورد نیاز مردم از محصولات داخلی/ بر خلاف پیش‌بینی آمریکا انبارها پر از مواد غذایی است

۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۱۶
کد خبر: 339384
تامین 83درصد از کالری مورد نیاز مردم از محصولات داخلی/ بر خلاف پیش‌بینی آمریکا انبارها پر از مواد غذایی است

تامین 83 درصد از کالری مورد نیاز مردم از محصولات داخلی / بر خلاف پیش بینی امریکا انبارها پر از مواد غذایی است

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ عبدالمهدی بخشنده در افتتاحیه نمایشگاه چهار دهه دستاوردهای کشاورزی، صنایع تبدیلی، تکمیلی، فعالیت‌های پیشرفته غذایی، صادرات و فعالیت‌های تشکل‌های جهادی با بیان اینکه 122 میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید می شود، اظهار داشت: بر خلاف انتظار مقامات آمریکایی، انبارهای ما پر از موادغذایی است و برای تامین نیاز مردم مشکلی نداریم.

وی یادآور شد: مقامات امریکایی مدعی بودند که فشار بر ایران را آنقدر زیاد می کنند که ظرف سه ماه در کشور ما قحطی اتفاق بیفتد، اما امروز امنیت غذایی حاکم است.

بخشنده با تاکید بر اینکه توانسته ایم در چهار دهه گذشته به امنیت غذایی دست پیدا کنیم، افزود: دست یافتن به امنیت غذایی به معنی پایداری امنیت ملی است که ما آن را در این چهاردهه محقق کرده ایم.

وی اضافه کرد: گزارش های سازمان فائو نیز این ادعا را تائید می کند، این سازمان ایران را یکی از کشورهایی عنوان می کند که امنیت غذایی برخوردار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از مهترین دستاوردهای اخیر را افزایش بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی برشمرد و گفت: از سال 92 تا کنون از تولید 830گرم محصول به ازای مصرف هر مترمکعب آب به 1320گرم افزایش رسیده ایم که به معنای افزایش بهره وری در مصرف آب تا 24 درصد است.

بخشنده در پایان سخنان خود اظهار کرد: ما در کشور ظرفیت‌های خالی بسیاری داریم که کارشناسان و مدیران برای استفاده از آن ها باید دست به دست هم دهند، از این طریق است که می توانیم به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه ششم  برسیم.

قیمت شکر به زودی متعادل می شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با رد افزایش قیمت شکر و قند به 2 برابر در روزهای اخیر، گفت: بررسی های ما نشان می دهد قیمت قند و شکر نه تنها دو برابر نشده حتی یک و نیم برابر هم نشده است چرا که این کالاها قیمت مصوب دارد و اجازه افزایش قیمت آن ها داده نمی شود.

بخشنده تاکید کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران قند و شکر به میزان لازم ذخیره دارد و این شرکت در چند روز گذشته حجم بالایی شکر به بازار عرضه کرده است به همین دلیل بزودی قیمت‌ این کالا متعادل می‌شود.

وی با بیان اینکه تامین گوشت با وزارت جهاد کشاورزی است و توزیع آن به عهده وزارت صمت، افزود: در سال 98 نیز واردات گوشت با ارز 4200 تومانی انجام خواهد گرفت.

بخشنده یادآور شد: دیروز طی بررسی لایحه بودجه سال 98 در مجلس، دست دولت برای تامین کالاهای اساسی با هر منبع ارزی که صلاح بداند، یعنی ارز 4200 تومان، ارز ترجیحی و یا ارز نیمایی باز گذاشته شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در روزهای اخیر حدود 140 هزار تن واردات گوشت منجمد گوساله از برزیل و گوشت گرم گوسفندی از 14 کشور مختلف توسط 97 شرکت داشته ایم، افزود: مقدار گوشتی که تاکنون وارد کردیم نسبت به سال گذشته افزایش داشته ،  ضمن اینکه واردات تا پایان اسفندماه ادامه دارد.