۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای همچنان بلاتکلیف

۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 335465
نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای همچنان بلاتکلیف

برگ سبز چای از جمله محصولاتی است که طبق قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی هر ساله قبل از شروع سال زراعی، برای خرید از کشاورزان باید تعیین نرخ شود. اما جای این محصول در لیست نرخ های خرید تضمینی محصولات کشاورزی سال جاری خالی بود و به‌رغم تمام وعده‌ها هنوز از آن خبری نیست.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ پس از بحث‌های فراوان در تعیین و اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی که شامل قانون خرید تضمینی می شود، شورای اقتصاد با ۲ماه تأخیر نرخ خرید ۲۵محصول کشاورزی را برای سال زراعی ۹۸‌ــ‌۹۷ اعلام کرد.

در این لیست جای نرخ خرید برگ سبز چای خالی بود، موضوعی که موجب اعتراض چایکاران شد. در این میان کارخانه های چای نیز از بلاتکلیفی نرخ خرید برگ سبز چای معترض بودند چرا که کارخانه های چای نیز همراه با دولت باید بخشی از هزینه خرید برگ سبز چای را پرداخت کنند.

پرداخت بخشی از هزینه خرید برگ سبز چای که در قالب قدرالسهم تعیین می شود بر عهده کارخانه های گذاشته شده است. به گفته مالکان کارخانه های چای و سندیکای مربوطه؛ برنامه ریزی برای خرید برگ سبز چای و پرداخت های مالی در مرحله اول نیازمند تعیین تکلیف نرخ خرید برگ سبز چای است که همچنان از آن خبری نیست.

تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای سال های گذشته نیز اتفاق افتاد بود، اما آنچه موجب اهمیت تعیین تکلیف  سریع تر نرخ خرید این محصول در سالجاری می شود شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و فشار آن بر بخش تولید است.

یکی از فعالان حوزه صنعت چای کشور در اینبار به خبرنگاران اقتصادآنلاین گفت: سازمان چای نرخ پیشنهادی خود برای خرید تضمینی برگ سبز چای و قدرالسهم کارخانه ها چای را مدت هاست به دولت پیشنهاد داده، اما همچنان بلاتکلیف مانده است.

وی ادامه داد: سازمان چای کشور نرخ 3600 تومان برای خرید برگ سبز چای درجه یک و نرخ 2405 تومان را برای خرید برگ سبز چای درجه دو به دولت پیشنهاد داده است.

به گفته این فعال صنعت چای کشور؛ همچنین میزان قدرالهسم کارخانه های چای 50 درصد و قدرالسهم سازمان چای نیز 50 درصد پیشنهاد شده است.

وی تاکید کرد از زمان اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی تا کنون چندین بار برای تعیین تکلیف نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای وعده داده اند، اما همچنان خبری نیست.

این فعال صنعت چای کشور از ارسال نامه به نوبخت و گفت و گوی حضوری با او برای رفع این مشکل خبر داد و گفت: هر چند آقای نوبخت وعده رفع این مشکل را داده، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی دلایل ضرورت تعیین هر چه سریعتر نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای و قدرالسهم کارخانه ها را تشدید مشکلات اقتصادی کشاورزان و کارخانه های چای برشمرد.