۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین عنوان شد:

قیمت واقعی هر لیتر روغن زیتون 65هزار تومان/ گران‌فروشی‌ها ربطی به تولیدکننده ندارد

۱۹ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۱۳
کد خبر: 327968
قیمت واقعی هر لیتر روغن زیتون 65هزار تومان/ گران‌فروشی‌ها ربطی به تولیدکننده ندارد

رییس شورای ملی زیتون ایران با تاکید بر اینکه تخلف گران فروشی روغن زیتون در بازار صورت می‌گیرد، گفت: قیمت واقعی هر بطری یک لیتری روغن زیتون فرابکر 65 هزار تومان، اما در بازار به بیش از 90 هزارتومان به فروش می‌رسد.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ مهدی عباسی در گفت و گو با اقتصادآنلاین قیمت خرید هر لیتر روغن زیتون از تولیدکنندگان درب کارخانه را 34 تا 35 هزارتومان عنوان کرد و افزود: به رغم تورم 120 تا 130 درصدی بخش کشاورزی در یکسال اخیر، تولیدکنندگان روغن زیتون تنها 30 درصد به قیمت محصول خود افزوده اند.

وی ادامه داد: سال گذشته قیمت هر لیتر روغن زیتون 26 تا 27 هزار بود.

عباسی بابیان اینکه تولید روغن زیتون در سالجاری افزایش یافته است، گفت: امسال تولید روغن زیتون در کشور با افزایش 2 هزار تنی به حدود 7 هزار تن رسیده است.

وی مقصر گرانی در بازار را ضعف دستگاه‌های نظارتی عنوان کرد و گفت: ضعف دستگاه‌های نظارتی در کنترل قیمت موجب شده که برخی به عمد یا ناآگاهانه تولیدکننده را مقصر گرانی بدانند.

به گفته وی؛ به بهانه گرانی و کمبود روغن زیتون در بازار افراد سوجود به دنبال دریافت ارز 4200 تومان از دولت برای واردات روغن زیتون هستند که تا امروز با تلاش انجمن ، حمایت وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی موفق نشده اند.

عباسی با تاکید بر اینکه واردات روغن زیتون برای کشور بسیار هزینه بر خواهد بود، افزود: در حال حاضر هر لیتر روغن زیتون در کشور همسایه ما ترکیه بیش از 270 هزار تومان قیمت دارد یعنی در بهترین حالت 230 هزارتومان گران تر از تولید داخلی که واردات آن هزینه بسیار سنگین برای کشور خواهد بود.

وی از دیگر هزینه‌های که واردات روغن زیتون برای کشور به همراه دارد تضعف تولید داخلی برشمرد.

عباسی گفت: ورود روغن با ارز دولتی در شرایطی که تولیدکننده با نرخ ارز آزاد تولید می‌کند به معنی تضعیف تولید داخل است.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل اصرار بر واردات اهمیت روغن زیتون در سلامت جامعه و افزایش سطح مصرف آن عنوان می‌شود، گفت: با ورود روغن زیتون وارداتی با ارز دولتی در بازار تولیدکنندگان به دلیل عدم توان رقابت به مرور به سمت تولید کنسرو به جای روغن می‌روند، با این اتفاق بازار از کنسرو زیتون اشباع شده که کاهش قیمت و مانده میوه بر روی دست باغداران را به همراه دارد.

رییس شورای ملی زیتون ایران یادآور شد: دولت مدت زمان زیادی نمی تواند ارز ارزان در اختیار واردکنندگان قرار دهد و تنها نتیجه آن از دست رفته تولید داخلی خواهد بود.

عباسی قیمت خرید هر لیتر زیتون از باغداران در سالجاری را 5 هزار تومان عنوان کرد.