۰ نفر

اثر تشدید تحریم‌ها بر بازار جهانی زعفران ایرانی چه بود؟

۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۴
کد خبر: 317871
اثر تشدید تحریم‌ها بر بازار جهانی زعفران ایرانی چه بود؟

با تشدید تحریم ها از سوی آمریکا و سخت تر شدن نقل و انتقال پول نگرانی های زیادی درباره تاثیر آن بر تجارت محصولات کشاورزی مزیت دار ایران از جمله زعفران ایجاد شد، اما آمار نشان می دهد حجم و ارزش صادراتی این محصول نه تنها کاهش نداشته بلکه رشد قابل قبولی را نیز تجربه کرده است، اما آیا این رشد ادامه خواهد داشت؟

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ شوک حاصل از خروج آمریکا از برجام در ابتدا بازار صادراتی زعفران را مانند هر کالای دیگر تحت تاثیر قرارداد، اما اندک زمانی نگذشت که زعفران ایرانی بار دیگر جایگاه خود را در بازار صادراتی پیدا کرد به نحوی که آمارها نشان می دهد نه تنها کاهش صادرات نداشته، بلکه رشد قابل قبولی را نیز تجربه کرده است.

آمارهای گمرک در سه ماهه نخست سال جاری نشان از رشد ۵۵ درصدی صادرات زعفران از لحاظ وزنی و رشد ۵۸ درصدی از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

همچنین حسین شیرزاد، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، از گمانه‌زنی‌های دفتر بازرگانی این سازمان درباره صادرات بیش از 250 تن زعفران به ارزش تخمینی بیش از 352 میلیون دلار به بازارهای بین المللی با متوسط قیمت کیلویی حداقل 970 دلار و حداکثر 1300 دلار خبر داده است.

از سوی دیگر علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران، پیش بینی کرده است در سال زراعی جاری شاهد افزایش بیشتر صادرات زعفران از کشور باشیم.

کارشناسان معتقدند؛ بخشی از این افزایش حجم و ارزش صادراتی به افزایش نرخ دلار باز می گردد، اما اقدامات انجام شده در سال زراعی 1396-1397 که شامل؛ مدرن سازی بازار زعفران  با اجرای بازار فیزیکی، گواهی سپرده کالایی و بازار بورس آتی و استانداردسازی می شود در این دست آورد و خنثی شدن تشدید تحریم ها بی تاثیر نبوده است.

آن ها از دیگر عوامل موثر در رشد بازار صادراتی زعفران ایران را افزایش کیفیت محصول در مزارع می دانند.

به گفته این کارشناسان تفاوت قیمت خرید زعفران کیفی و غیر کیفی موجب شده کشاورزان تمام تلاش خود را در سالجاری برای افزایش کیفیت محصول در مزارع به کار بگیرند.

آن ها تاکید می کنند: افزایش کیفیت محصول بی شک توسعه بازارهای صادراتی را نیز به دنبال خواهد داشت.

در همین ارتباط شبکه خبری "الجزیره" در گزارشی عنوان کرد: تحریم های ضدایرانی واشنگتن نه تنها در صادرات زعفران این کشور خللی وارد نکرده بلکه به نفع آن نیز تمام شده است.

این شبکه خبری در تارنمای خود نوشته است؛ ایران اصلی ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در جهان است و برای آن جایگزینی وجود ندارد بر همین اساس تجار زعفران این کشور اطمینان دارند که محصولات آن ها به هر طریق ممکن، صادر خواهند شد.

البته تداوم این شرایط برای صادرات زعفران ایرانی در صورتی ادامه خواهد داشت که مسئولان سیاست های درستی در تجارت خارجی در پیش گیرند. یکی از سیاست های که اکنون دولت در حال اجرای آن است و از نظر کارشناسان تاثیر منفی در طولانی مدت بر تجارت زعفران خواهد داشت، پیمان سپاری ارزی است. 

بر اساس این گزارش؛ شاید بهبود بازار صادراتی زعفران یکی از همان تهدیدهای مورد اشاره مقام معظم رهبری است که می توان به فرصت تبدیل کرد، فرصتی که باید از آن به بهترین شکل به نفع کشور بهره برد و با سیاست های غلط آن را از دست نداد.