۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

رشد 97 درصدی صادرات سبزی و صیفی/ ارز تک نرخی راهکار رسیدن به صادرات در حجم و ارزش مناسب

۸ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۰۴
کد خبر: 311499
رشد 97 درصدی صادرات سبزی و صیفی/ ارز تک نرخی راهکار رسیدن به صادرات در حجم و ارزش مناسب

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: در 6 ماهه نخست سالجاری ارزش صادراتی سبزی و صیفی 97 درصد و ارزش صادراتی میوه 16 درصد افزایش داشته است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ رضا نورانی در گفت و گو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه تراز تجاری بخش کشاورزی از رشد مثبت 30 درصد برخوردار بوده است، اظهار کرد: دلیل افزایش ارزش صادراتی محصولات کشاورزی و رشد مثبت تراز تجاری در این بخش حرکت نرخ ارز به سوی واقعی شدن است.

وی ادامه داد: سرکوب نرخ ارز در گذشته موجب شده بود که به دلیل هزینه تولید بالا، صادرات در این بخش توجیه اقتصادی نداشته باشد.

نورانی با بیان اینکه درحال حاضر نیز مشکل چند نرخی ارز سنگ بزرگی پیش پای رشد صادرات بخش کشاورزی است، افزود: ارز چند نرخی علاوه بر ایجاد رانت مشکلات جدی برای تولید کنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان مجبور به خرید برخی از مواد اولیه با نرخ ارز آزاد هستند که این شرایط ضربه به تولید و صادرات است.

نورانی با یادآروی اینکه سال ها دولت با سیاست غلط و پر هزینه پرداخت یارانه صادراتی سعی در حفظ بازار خارجی داشت، گفت: پرداخت یارانه یک راهکار موقت و پر هزینه برای صادرات است و نمی تواند تضمین کننده ثبات و پایداری آن باشد.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران اضافه کرد: به طور مثال سال گذشته دولت برای صادرات هر کیلوگرم مازاد تولید سیب 500 تومان و کشمش 200 تومان یارانه پرداخت می کرد، هر چند این امر موفقیت آمیز بود اما در طولانی مدت نمی تواند ثبات و توسعه بازار صادراتی که با هزینه و زمان زیاد بدست آمده را تضمین کند.

نورانی در پایان تاکید کرد: ارز تک نرخی تنها راهکار رسیدن به صادرات در حجم و ارزش مناسب و مقابله با شرایط سخت کنونی حاصل از تشدید تحریم ها است.