۰ نفر

ناتوانی زنبورداران از تهیه دارو

صادرات عسل بی‌کیفیت بازارهای هدف را نابود کرد

۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۵
کد خبر: 307235
صادرات عسل بی‌کیفیت بازارهای هدف را نابود کرد

عضو اتحادیه زنبورداری کشور گفت: به خاطر عدم اجباری بودن استاندارد، برخی افراد عسل‌های بی‌کیفیت را صادر کردند و بازارهای هدف را از دست دادیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، بارندگی بهاره امسال و سرمای پس از آن که موجب از بین رفتن میوه‌ها و کمبود آن در کشور شده بود روند قیمت را در بازار افزایش داد اما همین بارندگی و سرما بر گل و گیاهان تازه روییده بهاره هم بی‌تاثیر نبود. بارندگی باعث شسته شدن گرده از روی گل‌ها شد و غذای اصلی زنبوران را که در بهار بیش از خوراک آماده مورد استفاده قرار می‌گرفت از بین برد.

این عامل باعث کاهش میزان تولیدعسل مرغوب در کشور شد و دست زنبورداران را از سود حاصل از تولید عسل خالی گذاشت. عسل با خواص بالای درمانی از جمله محصولاتی است که حذف آن از سبد غذایی خانوار می‌تواند امراض بسیاری را به دنبال داشته باشد و معمولا جزو جدانشدنی سفره ایرانی‌ها است اما با وجود کمبود آن و بالا رفتن قیمت می‌تواند به راحتی کنار گذاشته شود.

زنبورداران سه سال خشکسالی و بارندگی بی‌موقع را پشت سر گذاشته‌اند که دراین سه سال هم تولید عسل مرغوب کاهش یافته و هم این تجارت پرسود ، بازارهای هدف خود را در دنیا تقریبا از دست داده است.

*بارندگی خارج از فصل شهد گل‌ها را مکید

در این خصوص موسوی عضو اتحادیه زنبورداری کشور اظهار کرد: صنعت زنبورداری جز صنعت‌هایی است که بسیار به محیط و شرایط اقلیمی بستگی دارد و متاسفانه به خاطر خشکسالی که از سه سال پیش شروع شده بود و امسال به اوج رسید بسیار لطمه خوردیم.

وی افزود: زمانی که ما نیاز به بارش داشتیم بارندگی در کشور اتفاق نیفتاد و زمانی که بارش به ضرر زنبورداری بود بارندگی بی‌موقع باعث شد شهد و گرده گل‌ها از میان برود.

*در بحث بیمه به جایی نرسیدیم

موسوی با اشاره به مشکلاتی که در این سه سال زنبورداران با آن مواجه شده‌اند، تصریح کرد: شرایط زنبورداری امسال از نظر میزان تولید و بحث فروش در بازار شرابط خوبی ندارد و با این اوضاع و روندی که پیش می‌رود احتمال اینکه زنبورداران با مشکل مواجه شوند، بسیار زیاد است.

وی افزود: حدود 3 سال است که زنبورداران نتوانسته‌اند محصولات خود را بفروشند و میزان قیمتی که محصولشان دارد با خسارت و هزینه‌ای که برایشان داشته همخوانی ندارد و متضرر می‌شوند. ما نیازمند حمایت از سوی دولت و مجلس به خصوص در بحث گرده افشانی و تامین نهاده‌ها داریم.

عضو اتحادیه زنبورداری کشور با بیان اینکه صندوق روستایی و عشایری با نیازهای زنبورداران همخوانی ندارد، خاطرنشان کرد: ما در بحث بیمه و صندوق تامین اجتماعی هنوز به هیچ توفیقی نرسیده‌ایم و در خصوص صندوق روستایی و عشایری هم که توافقاتی انجام شده بود، زنبورداران از آن حمایت نکردند به این دلیل که با انتظاراتشان هم‌خوانی نداشت.

*ناتوانی زنبورداران از تهیه دارو

موسی بااشاره به مشکلات اتحادیه با سازمان دامپزشکی گفت: ما با سازمان دامپزشکی هم بسیار مشکل داریم. سیاست‌های سازمان دامپزشکی به نوعی شده که در بیشتر مواقع قدرت تصمیم گیری را حتی از اتحادیه هم گرفته‌اند. مخصوصا در بحث کد رهگیری با اینکه دستور وزیر را هم داشتیم هنوز به جایی نرسیده‌ایم.

وی تاکید کرد: در بحث داروهای آپی سیف هم قیمت داروها بسیار گران است و زنبورداران توانایی تهیه آن را برای حفاظت از زنبورها ندارند. دیدگاه‌ سازمان‌ها به زنبورداری بسیار مقطعی است و تنها در برداشت عسل خلاصه می‌شود در حالی که برداشت عسل تنها یک بُعد در زنبورداری است.

موسوی افزود: تامین امنیت غذایی کشور بستگی به شرایط زنبور عسل دارد و بحث گرده افشانی آن بسیار مهم است اما تک بعدی به این صنعت نگاه می‌شود.

*عسل بی‌کیفیت بازارهای هدف را نابود کرد

وی اظهار داشت: ما در این 3 سال صادرات بسیار کمی داشتیم که یکی از دلایل آن به خاطر حوزه کشورهای خلیج فارس است که به خاطر سیاست‌های اعمال شده تقریبا رابطه ما با آنها قطع شده است و علت دیگر آن میزان تولید و پایین آمدن کیفیت عسل بوده است که به خاطر عدم اجباری بودن استاندارد، برخی عسل‌های بی‌کیفیت را صادر کردند و بازارهای هدف را از دست دادیم.