۰ نفر

معاون اول رئیس جمهور:

تامین دارو و کالاهای اساسی؛ مهم‌ترین اولویت امسال است/ ضرورت مراقبت از وضعیت معیشتی مردم

۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۰۵
کد خبر: 463815
تامین دارو و کالاهای اساسی؛ مهم‌ترین اولویت امسال است/ ضرورت مراقبت از وضعیت معیشتی مردم

معاون اول رئیس جمهور گفت: مدیران باید برای حل مسائل کشور با شجاعت و به موقع تصمیم گیری کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه بررسی مسائل مربوط به تامین کالاهای اساسی و دارو که پیش از ظهر امروز (سه شنبه) به ریاست وی برگزار شد، با تاکید بر اینکه در سال 99 هیچ موضوعی مهمتر از تامین دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور وجود ندارد، گفت: مهمترین اولویت در سال جاری تامین کالاهای اساسی و دارو و مراقبت از وضعیت معیشتی مردم است و همه دستگاه‌ها باید بر این موضوعات تمرکز جدی داشته باشد.

وی همچنین از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز خواست با اولویت‌بندی دقیق، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تولید، واردات و تامین دارو و واکسن آنفولانزا و واکسن کرونا انجام دهند تا مردم دغدغه‌ای در خصوص این اقلام ضروری نداشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش‌های ارائه شده مبنی بر عدم تمایل برخی شرکت‌های وارداتی برای ترخیص کالا از گمرکات کشور تصریح کرد: در شرایط محدودیت‌های ارزی، به هیچ عنوان قابل قبول نیست که برخی شرکت های وارداتی که برای واردات کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی دریافت کرده‌اند، ترخیص کالا از گمرکات را به تاخیر بیندازند.

جهانگیری با بیان اینکه جفا به کشور است که وجود برخی فرآیندها و روال‌های اداری باعث تاخیر در روند ترخیص کالاهای اساسی شود، گفت: دستگاه‌های مسئول نظیر وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت که مجوز تخصیص ارز به شرکت‌های وارداتی صادر می‌کنند، باید عملکرد این شرکت‌ها را به صورت روزانه و مستمر پیگیری کنند و در صورتی که بازرسی‌های انجام شده نشان دهد که شرکت‌های وارد کننده بدون توجیه و دلایل منطقی فرآیند ترخیص کالاها را به تاخیر انداخته‌اند، باید در این خصوص پاسخگو باشند.

وی در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه مدیران باید در زمان لازم تصمیمات مورد نیاز برای حل مشکلات را بدون واهمه اتخاذ کنند، افزود: نباید وجود برخی ملاحظات مانع از اتخاذ تصمیمات لازم برای پیشبرد امور کشور شود و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید با شجاعت در خصوص مسائلی که منجر به گشایش و حل مسائل پیش روی مردم می‌شود، به موقع تصمیم‌گیری کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت تامین لاستیک به خصوص برای ناوگان حمل و نقل کشور، گفت: تامین لاستیک نقش موثری در جابجایی کالا و تامین اقلام مورد نیاز مردم دارد که لازم است وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی برنامه ریزی لازم را برای حل مشکلات پیش روی تامین لاستیک برای بخش حمل و نقل کشور انجام دهند.

جهانگیری همچنین از بانک مرکزی خواست تخصیص ارز برای واردات نهاده‌هایی نظیر بذر،‌ کود و سموم مورد نیاز کشت را با اولویت انجام دهد چرا که این‌گونه اقلام باید در زمان مقرر به دست کشاورزان برسد تا مشکلی بر سر راه کشت و تولیدات کشاورزی کشور ایجاد نشود.

در این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای تولید و واردات واکسن آنفلوآنزا و پیش خرید واکسن کرونا ارائه کرد و گفت: این وزارتخانه با جدیت تلاش می‌کند تا مشکلی برای کمبود دارو و تجهیزات پزشکی به خصوص در فصل پاییز و زمستان ایجاد نشود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه گزارشی از روند تخصیص ارز برای تامین کالاهای اساسی نظیر گندم، روغن خام، شکر و برنج ارائه کرد و به بیان توضیحاتی در خصوص میزان ذخایر استراتژیک برخی کالاهای ضروری پرداخت.

در این جلسه که وزرای جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، رییس کل گمرک و رییس سازمان غذا و دارو نیز حضور داشتند،‌ رییس کل بانک مرکزی هم گزارشی از روند تامین و تخصیص ارز برای تولید و واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی ارائه کرد.

در این نشست راهکارهای تامین و تخصیص ارز مورد نیاز برای تولید و واردات دارو و کالاهای اساسی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و همچنین مقرر شد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تامین لاستیک مورد نیاز ناوگان حمل و نقل کشور انجام دهند.