۰ نفر

وزیر ارتباطات خبر داد:

راهیابی ۰.۶درصد استارتاپ‌های ایرانی به بازار جهانی/ خریدوفروش آنلاین بیشترین حجم استارتاپ‌ها را به خود اختصاص داده است

۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۱۵
کد خبر: 248774
راهیابی ۰.۶درصد استارتاپ‌های ایرانی به بازار جهانی/ خریدوفروش آنلاین بیشترین حجم استارتاپ‌ها را به خود اختصاص داده است

وزیر ارتباطات گفت: کسب وکارهای نوپای ایرانی امروز در مسیر رشد قرار دارند و باید از آنها حمایت شود.

اقتصاد آنلاین - انوش ممتازپور؛ محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش «تخصصی سرآمدان فناوری و صنعت سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور» گفت : نمودار رشد کسب وکارهای (استارتاپها) ما در روند صعودی قرار دارد اما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

وی با بیان اینکه تنها 0.5 درصد استارتاپهای ایرانی به بلوغ رسیده اند، اظهار کرد : 49 درصد کسب وکارهای نوپای ایرانی درمرحله ورود به بازار ، 23 درصد درمرحله رشد اولیه ، 15 درصد نمونه محصول اولیه را ارایه کرده اند  و 11.5 درصد نیز درحال گسترش بازار جدید هستند.

جهرمی با اشاره به اینکه خرید و فروش آنلاین بیشتر مورد استقبال استارتاپها قرار گرفته است گفت :17 درصد استارتاپها در حوزه خرید و فروش، 12.2 در حال ارایه خدمات ICT ، 7.5 درصد در حوزه اطلاع رسانی و 8.7 درصد نیز در حوزه سرگرمی ،آموزش و مشاوره فعالیت دارند.

وی افزود : حوزه هایی مثل گردشگری،سلامت و صنایع دستی  از بخشهایی هستند که نیازمند حضور بیشتر استارتاپها هستند و باید به این حوزهها بیشتر توجه شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد :در کشورهای دیگر کسب وکارهای نوپا فعالیت بیشتری در بخشهایی مثل انرژی و شهر هوشمند دارند که این نیز مسئله نیز باید در کشور ما اتفاق بیفتد که متاسفانه تا به امروز فعالیت زیادی در این زمینه از سوی استارتاپها نشده است.

جهرمی با بیان اینکه 51 درصد فعالیت استارتاپهای ما در داخل کشور است ،گفت: 39.5 درصد فعالیت استارتاپها محدود به داخل استانها ، 7 درصد بازار محلی ، 0.1 بازار منطقهای و 0.6 درصد بازار جهانی است که این نشان دهنده آن است که استارتاپ های ما در بخش صادرات فعالیت چشمگیری ندارند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به تحول در بخش اقتصاد دنیا گفت : در آینده نزدیک شاهد دیجیتالی شدن اقتصاد جهانی هستیم و ما نیز باید خود را برای این تحولات از امروز آماده کنیم و فرهنگ آن را از حالا در جامعه نهادینه کنیم تا در آینده پیرو فرهنگ دیجیتال و مدلهای اقتصادی غربی نباشیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه نوآوری با مطالبه از هیات دولت و مسولان بدست نمی آید بلکه با قلب و مغز انسان ها رشد پیدا می کند، تصریح کرد: نیروی نخبه ای که می تواند مطابق اعتقاد ما نوآوری کند جایگاهش در بسیج است.

جهرمی با انتقاد از اینکه متاسفانه ساختار حاکمیتی ما غریب نواز است، اظهار کرد: اگر کسی آمار و ارقام اقتصاد را بداند متوجه است که باید میدان را برای جوانان باز کنیم چرا که این عرصه فعالیت جوانان است.

وزیر ارتباطات افزود : بحث ارز دیجیتال از موضوعات داغی است که این روزها دنیا را احاطه کرده و کشورهای زیادی با چالش آن دست وپنجه نرم میکنند و ما نیز اگر میخواهیم از روند دنیا عقب نمانیم ،باید هرچه سریعتر سیاست گذاری های مناسب را در این زمینه اتخاذ کنیم .  

 جهرمی گفت: براساس آمارهای رسمی 6/40 درصد تولید ناخالصی کشور از بخش صنعت،11.2 درصد از بخش کشاورزی و 48.2درصد ناخالصی ملی در حوزه خدمات تامین میشود که این ارقام در گستره جهانی  30.5 درصد به بخش صنعت ،5.9 درصد به بخش کشاورزی و 63.6 درصد به بخش خدمات اختصاص دارد.

وی افزود : این آمار نشان میدهد که طی سالها اخیر با کاهش اشتغال در کارهای سنتی روبرو هستیم و از سوی دیگر کسب وکارهای نوین یا همان بخش خدمات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته  است.