۰ نفر

در گفت وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

وضعیت شرکت‌های ساختمانی مناسب نیست

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱
کد خبر: 434720
وضعیت شرکت‌های ساختمانی مناسب نیست

رییس هیئت مدیره شرکت ساختمانی چالدران و عضو هیئت مدیره اتحادیه شرکت های ساختمانی ایران گفت: شرکت های ساختمانی وضعیت بسیار بدی دارند و مطالبات آنها به تعویق افتاده است.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ محمدعلی پورشیرازی، رییس هیئت مدیره شرکت ساختمانی چالدران و عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در گفت وگو با اقتصادآنلاین گفت: بسیاری از شرکت‌های ساختمانی پروژه‌های دولتی دارند و حدود یک سال است که مطالبات آنها توسط دولت پرداخت نشده است و بسیاری از این شرکت ها درحال تعطیل شدن هستند.

وی افزود: افرادی که بیشتر از 50 سال در زمینه ایجاد ساختمان‌ها، فعالیت داشته‌اند در حال تعطیل کردن فعالیت خود هستند. با وجود ساختمان سازی هایی که در شهرهای بزرگ وجود دارد، وضع اقتصادی مردم برای تهیه آنها، مناسب نیست.

پورشیرازی اضافه کرد: اقتصاد با گردش مالی است نه با نقدینگی. در حال حاضر گردش پول در اقتصاد وجود ندارد و این امر به دلیل فاجعه کرونا و تا حدودی بی توجهی‌های دولت رخ داده و گردش اقتصادی به صفر رسیده است و وضعیت نابه سامانی وجود دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی تصریح کرد: بسیاری از افراد به امید به دست آوردن سود در بخش مسکن، سرمایه گذاری می‌کنند اما درحال حاضر این سود به صفر رسیده است و این امر بر افزایش قیمت اثر می‌گذارد که دلیل آن رکود سرمایه، سرمایه گذار است.

وی اظهار داشت: شرکت‌های پیمانکاری برای ساخت پروژه ها، مواد اولیه مانند سیمان، آهن و... را استفاده می‌کنند و پول این موارد را از دولت دریافت کرده و پس از تحویل پروژه و پرداخت حقوق کارکنان، سهم خود را دریافت می‌کنند، اما در شرایط فعلی، برخی از پروژه ها تحویل داده می‌شوند اما مطالبات پرداخت نمی شود.

پورشیرازی بیان کرد: دولت بایستی مطالبات سازندگان را که موجب ایجاد اشتغال می‌شوند، پرداخت کند. در بسیاری از کشورها، سازندگان زیربنایی تقویت شده اند. زیرا با تعداد بالایی از مشاغل دیگر در ارتباط هستند اما درحال حاضر بسیاری از این موارد، دچار توقف شده است.

وی گفت: بایستی بخش خصوصی تقویت شود زیرا این بخش است که می‌تواند حرکت هایی را برای تولید انجام دهد و با حداقل قیمت، پروژه ها را تحویل می‌دهد اما در کشور ما، بخش خصوصی دیده نمی شود.