۰ نفر

مدیرکل صنایع معاونت معدنی پاسخ داد؛

عرضه 60درصد از تولیدات در بورس کالا به تولیدکنندگان اعلام شده است/ هرگونه فروش شمش خارج از بورس ممنوع است

۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۵
کد خبر: 452432
عرضه 60درصد از تولیدات در بورس کالا به تولیدکنندگان اعلام شده است/ هرگونه فروش شمش خارج از بورس ممنوع است

سیف اله امیری مدیرکل صنایع معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در پاسخ به گفت‌وگوی چندی پیش این رسانه با وحید یعقوبی مدیراجرایی انجمن تولیدکنندکان فولاد ایران و با تیتر «آشفته بازار فولاد به خاطرعدم تعیین کف عرضه شرکت‌های فولادی است» گفت: پیش از این در بیستم اردیبهشت ماه، با صدور ابلاغیه‌ای، میزان کف عرضه واحدهای تولیدکننده شمش فولادی را بر اساس 60 درصد تولید در بورس کالا به واحدها، دستگاه‌های نظارتی و انجمن فولاد اعلام کرده‌ایم.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ مدیرکل صنایع معاونت معدنی وزارت با اشاره به اینکه در کارگروه اصلی تنظیم بازار، تولیدکنندگان 60 درصد از تولیدات خود را در بورس عرضه کنند و در این شرایط کف عرضه معنایی ندارد، عنوان کرد: از سوی دیگر اعلام کرده‌ایم هر گونه فروش شمش فولادی خارج از بورس تحت هر شرایطی ممنوع است، یعنی فقط امکان عرضه در بورس و پس از آن صادرات شمش وجود دارد.

امیری افزود: معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار (هفتاد و نهمین) در مورخ 20 اردیبهشت ماه 99، میزان کف عرضه واحدهای تولیدکننده شمش فولادی را بر اساس 60 درصد تولید به بورس کالا به واحدها، دستگاه‌های نظارتی و انجمن فولاد ابلاغ کرد.

وی با بیان اینکه از همان روز اول ابلاغیه مصوبه کارگروه تنظیم بازار، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با کف عرضه اعلام شده مخالفت و اعلام کرد این مصوبه را قبول ندارد، ادامه داد: انجمن همچنین اعلام کرد این میزان عرضه را به اعضای خود ابلاغ نخواهد کرد، کارشکنی انجمن از همین جا آغاز شد و با مکاتبه متعدد و هماهنگی با بورس و واحدهای مخالف با عرضه 60 درصدی و در واقع به شکلی با این مخالفت و با توجه به اینکه اکثر واحدهای فولادی عضو انجمن هستند در عمل عرضه را به حداقل رساندند و عاقبت کار این شد که نه تنها عرضه مکفی صورت نگرفته بلکه قیمت‌ها نیز افزایش یافته است.

مدیرکل صنایع معاونت معدنی وزارت صمت تصریح کرد: لازم به ذکر است که انجمن فولاد و آن هم افراد خاص صلاحیت ندارند کف عرضه‌ای که با نظر خودشان تایید شده را به وزارت صمت دیکته کرده و در صورت اختلاف در کف عرضه واحدها می‌بایست موضوع تغییر کف عرضه‌ها در کارگروه مصوب و اعلام شود.

وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر کف عرضه واحدها 60 درصد تولید آنهاست که یک سوم آن هم رعایت نشده و یکی از دلایل عدم عرضه مکفی، ورود انجمن به مخالفت با عرضه‌ها بوده است. انجمن به عنوان یک تشکل بخش خصوصی باید بازوی دولت در سیاست‌گذاری‌ها باشد نه آنکه با فرافکنی و دروغ پردازی به مخالفت با دولت برآیند.

امیری با اشاره به اینکه یعقوبی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین کف عرضه پیشنهادی انجمن را 313 هزار تن عنوان کرده بود، توضیح داد: کف عرضه‌ای که انجمن پیشنهاد کرده حدود 250 هزار تن شمش فولادی در بورس کالا به صورت ماهیانه است در حالی که کل مصرف کشور حداقل دو برابر این رقم است و متاسفانه مدیریت انجمن توسط افراد خاص صورت می‌گیرد که اطلاعات و درک درستی از صنعت فولاد نداشته و در واقع انجمن توسط یک نفر (مدیر اجرایی) رهبری می‌شود.

مدیر کل صنایع معاونت معدنی وزارت صمت تصریح کرد: وزارت صمت به عنوان متولی، صلاحیت تعیین کف عرضه میزان نیاز کشور و غیره را دارد، چرا که کل زنجیره فولاد را در نظر می‌گیرد نه مانند انجمن فقط منافع یک بخش از کشور را.

وی بیان کرد: از اوایل خرداد ماه سال جاری که موضوع قیمت و عرضه بدون هماهنگی با وزارت صمت در اختیار انجمن و بورس قرار گرفت شیب صعودی قیمت‌ها به جایی رسید که بورس مجبور به ابطال معاملات شد و تاکنون چند معامله فولاد را ابطال نموده است.

امیری با تاکید بر اینکه قیمت‌ها در بورس طی یک ماه بیش از 50 درصد رشد کرده و به تبع آن در بازار قیمت‌ها در بعضی از کالاها بیش از 100 درصد بوده شاید نرخ ارز بر قیمت‌ها اثرگذار باشد ولی نه تا به این اندازه. در حال حاضر نیاز داخل کشور به بیلت و بلوم حدود 12 میلیون تن است که می‌بایستی تامین شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است تکلیف واحدها برای کف عرضه مشخص شده است (60 درصد تولید) لذا باید تا ابلاغ جدید توسط کارگروه تنظیم بازار به آن عمل کرده و جهت جلوگیری از التهاب پیش آمده که بانی این التهاب‌ها انجمن فولاد و بورس کالا می‌باشد نسبت به عرضه مکفی تاکید کرد و نه به روایتی که انجمن پیش گرفته و از عرضه جلوگیری می‌کند.