۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تولید بیش از 850هزارتن ماده معدنی در انگوران تا پایان سال‌جاری/ معدن انگوران پیشتاز در مبارزه با کرونا در استان

۱۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۲۹
کد خبر: 422865
تولید بیش از 850هزارتن ماده معدنی در انگوران تا پایان سال‌جاری/ معدن انگوران پیشتاز در مبارزه با کرونا در استان

مدیر مجتمع سرب وروی انگوران گفت: معدن سرب وروی انگوران در دو بخش روباز و زیرزمینی در حال فعالیت است که ذخیره باقی مانده بخش روباز آن حدود چهار میلیون تن است و طی قرارداد منعقد شده با شرکت معدنی آهن آجین به عنوان پیمانکار با نظارت شرکت معدن زمین، طی مدت چهار تا پنج سال آینده این ذخیره استخراج می‌شود.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ امید فلاح مدیر مجتمع سرب و روی انگوران در گفت‌وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین گفت: معدن انگوران یکی از معادن منحصر به فرد تولید سرب و روی در ایران و جهان است که بخش اعظم مواد اولیه کارخانه‌های تولیدکننده شمش را تامین می‌کند. برای ارتقای ذخیره این معدن، فعالیت‌های اکتشافی در دستور کار است که قراردادی با یکی از شرکت‌های آتی‌کار قاره، تا آبان ماه سال‌جاری وجود داشت تا در این منطقه مطالعات اکتشافی انجام دهد. امید است با افزایش ذخیره معدن بتوانیم عمر معدن را افزایش دهیم.  

وی ضمن اشاره به برنامه تعیین شده معدن انگوران برای سال 98 گفت: برنامه سال‌جاری استخراج 750 هزار تن بوده که با پیشی  گرفتن از  برنامه، تا تاریخ 15 اسفندماه، 818هزار تن در بخش روباز تولید شده و 624 هزار تن ماده معدنی فروش رفته است.

فلاح ادامه داد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری( 28 اسفندماه) میزان تولید از 830 هزار تن و فروش از 640هزارتن فراتر رود.

مدیر مجتمع معدن سرب و روی انگوران با توجه به مشکلات پیش آمده در فروش در ابتدای سال، گفت: با توجه به مشکلاتی که ابتدای امسال در سهیمه‌بندی و فروش ماده معدنی در کشور وجود داشت فروش ماده معدنی و حمل آن در ماه هایی از سال به شدت کاهش یافت.(معدن انگوران یکی از بزرگترین و تامین کنندگان اصلی کارخانجات شمش است که مواد اولیه را از طریق سهیمه‌بندی میان  کارخانه‌ها توزیع می‌کند).

وی ادامه داد:براساس ماده 35 قانون رفع موانع تولید (فروش مواد معدنی قبل از واگذاری استخراج و فروش صرفاً از طریق بورس کالا یا مزایده مجاز است) در 5 ماهه ابتدایی، چندین نوبت در بورس عرضه و تعدادی مزایده برگزار کردیم  که به خاطر عدم تمایل مصرف‌کننده‌ها به خرید از طریق مزایده یا بورس، با اخذ مجوز از شورای تامین استان و تاییدیه دیوان محاسبات، به همان شیوه سهیه‌بندی فروش انجام شد. همچنین با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه در 6 ماهه دوم سال و  چالش‌هایی که در حمل ونقل پیش آمد، فروش و ارسال ماده معدنی کماکان همانند سال گذشته انجام شد.

وی در مورد چالش‌های حمل ونقل بیان داشت: در حمل و نقل ما مشکل نداریم چرا که حمل بر عهده کارخانجات است اما به دلیل اینکه کامیون‌دارها و شرکت‌های باربری در 6 ماه اول سال معمولا مشغول حمل ونقل محصولات کشاورزی هستند، در این مدت میزان حمل ونقل مواد معدنی بسیار بسیار کاهش می‌یابد.

امید فلاح افزود: یکی دیگر از مشکلات حمل و نقل، اعتصاب کامیون‌دارها در دوره‌های متفاوت به خاطر اینکه خواهان افزایش کرایه حمل بودند، که این اعتصابات باعث ایجاد وقفه در حمل ماده معدنی شد. همچنین برخلاف سال‌های گذشته، در سال جاری کامیون‌داران در چند مرحله کرایه حمل را افزایش دادند.  

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران در پاسخ به این سوال که تولید معدن انگوران نسبت به سال گذشته چه میزان رشد داشته، اذعان کرد: در بخش معدن مقایسه تولید هرسال با سال گذشته کار درستی نیست چرا که معدن یک برنامه سالانه دارد و عملکرد معدن بر اساس تحقق آن برنامه ارزیابی می‌شود.  

این فعال معدنی اظهار کرد: امید می‌رود سال 1399 مشکل فروش ماده معدنی را با توجه به قانون رفع موانع تولید، نداشته باشیم و تولید معدن به 750 هزار تن برسد در حال حاضر موجودی ماده معدنی بیش از 800 هزار تن است و آمادگی عرضه آن به بازار وجود دارد، اما قوانین موجود به خاطر دولتی بودن اجازه فروش به همین سادگی را نمی‌دهد. لذا مصرف کننده‌هایی که نیاز به خاک این معدن دارند با گرفتن به موقع مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح، می‌توانند به صورت کاملا قانونی و حقوقی از معدن انگوران خرید داشته باشند.

مدیر مجتمع انگوران در مورد شیوع ویروس کرونا و تمهیدات برای جلوگیری از گسترش آن گفت: به محض شنیدن ورود این ویروس به کشور و شیوع آن، جلسه مدیریت بحران با حضور مدیران و مسئولان کارگاهی  در معدن برگزار و تدابیر لازم با توجه به فعالیت حدود هزار نفر نیروی کار در معدن، اتخاذ شد.

وی ادامه داد: با رعایت موارد بهداشتی، ضدعفونی کردن برخی مکان های عمومی ، اماکن اداری و مسکونی معدن را انجام دادیم. همچنین با توجه به مشکلاتی که در تامین ماسک و دستکش مورد نیاز برای کارکنان وجود داشت، تا پایان تعطیلات سال نو هیچ کمبودی در این مورد نخواهیم داشت.

امید فلاح در پایان گفت: رستوران‌ها به خاطر جلوگیری از ازدحام جمعیت تعطیل شده‌ و بر تهیه غذا نظارت ویژه‌ای صورت می‌گیرد. همچنین در مبادی ورود و خروج پرسنل دستگاه‌های تب سنجی وجود دارد که با بررسی وضعیت کارکنان، در صورت داشتن علایم به مراکز درمانی انتقال داده می‌شوند. علاوه بر این افراد را براساس بیماری‌های که از قبل داشتند دسته بندی کرده و به آنها که بیماری‌های خاصی دارند، مرخصی داده‌ایم. لذا تمام تدابیری احتمالی برای جلوگیری از شیوع این ویروس در حال انجام است که به خاطر پیشتاز بودن معدن انگوران مورد تقدیر و تشکر اداره بهداشت ماه نشان و استان زنجان قرار گرفتیم.