۰ نفر

ماسک جادویی رازیانه برای زیبایی پوست و پرپشتی مو

۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۱۳
کد خبر: 639318
ماسک جادویی رازیانه برای زیبایی پوست و پرپشتی مو

از فواید رازیانه برای پوست می توان به پاکسازی صورت اشاره کرد. البته این پاکسازی با استفاده از دستور العمل خاصی نصیب شما می گردد. امروزه محصولات زیادی با خواص رازیانه روانه بازار شده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، رازیانه یک گیاه معطر و محبوب از خانواده جعفری است که دانه آن در آیورودا هند به عنوان نماد جاودانگی شناخته می­ شود. تخم این گیاه انباری از سلامتی است و خواص آرامش‌بخش و تقویت کننده فراوانی دارد. همچنین دانه رازیانه با خواص ضدالتهابی که دارد می‌تواند برای پوست بسیار مفید باشد. این گیاه با آنتی‌اکسیدان بسیار بالایی که دارد به یک ضد سرطان تمام عیار تبدیل شده است. از دیگر خواص رازیانه ضد میکروبی بودن آن است که هم برای پوست و هم برای مو بسیار مفید است.

تأثیر آنتول و آنتی‌اکسیدان رازیانه بر پوست

آنتول یکی از ترکیبات فعال موجود در دانه رازیانه بوده که خاصیت ضد میکروبی دارد. در شرایط آزمایشگاهی ثابت شده که این ماده موجود در تخم رازیانه می‌تواند از رشد انواع باکتری مانند E.coli، استافیلوکوکوس و فوزاریوم جلوگیری کند و به عنوان یک درمان عالی و مؤثر پوست باشد. آنتول موجود در رازیانه می‌تواند در درمان آکنه، درماتیت، اگزما، روزاسه و پسوریازیس بسیار کمک کننده باشد.

دانه رازیانه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و علاوه بر خاصیت ضد سرطانی، می‌تواند باعث از بین رفتن و دفع عناصر منفی در سلول­های بدن شود. دانه رازیانه فلاونویید و سایر آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند فئولیک­ها را داراست. افزایش آنتی‌اکسیدان در بدن سبب کلاژن سازی پوست می‌شود، در نهایت سم‌زدایی پوست به بهترین شکل انجام شده و پوست سالم‌تر و درخشان‌تر خواهد شد.

بهبود سلامت مو با رازیانه

اگر مشکلاتی مانند خارش پوست سر، شوره سر، شکستگی و ریزش مو دارید دانه رازیانه را فراموش نکنید. خاصیت ضد میکروبی دانه رازیانه خارش پوست سر را از بین می‌برد. از دیگر فواید رازیانه بر مو جلوگیری از ریزش آن است، رازیانه به همراه سرکه سیب و چای سبز می‌تواند باعث تقویت ریشه مو شود و سلامتی ساقه مو را افزایش دهد.

بسیاری از افراد به اشتباه با استفاده بیش از حد پروتئین بر روی مو بر این باورند که سلامت مویشان بیشتر شده و مو سالم‌تر و براق‌تر می‌شود، اما حقیقت چیز دیگری است و این استفاده بیش از حد پروتئین بر روی مو می‌تواند باعث از بین رفتن تعادل PH طبیعی مو و پوست سر شود. مو به روغن تولید شده در ریشه‌ها تکیه می‌کند و رازیانه یکی از موادی است که می‌تواند روغن موجود در ریشه را تقویت می‌کند و در نهایت مانع از خشکی سر ‌شود.

دانه‌های رازیانه سرشار از ویتامین C، منیزیم، کلسیم، فسفر و آهن است و به همین دلیل بسیاری از افراد از عصاره آن برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌کنند. مواد مغذی موجود در دانه رازیانه باعث تقویت فولیکول‌ها شده که نهایتاً منجر به داشتن مویی سالم می‌شود.

جلوگیری از آفتاب سوختگی و درمان اگزما

یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده منظم از کرم‌های ضد آفتاب است اما آیا می‌دانید که دانه رازیانه SPF طبیعی دارد و می‌تواند از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند؟ دانه رازیانه فاکتور SPF را به طور طبیعی در خود داراست و با مسدود کردن ملانین ناشی از اشعه ماوراءبنفش کمک می‌کند تا آفتاب سوختگی به میزان بسیار زیادی کاهش یابد. ترانس آنتول موجود در دانه رازیانه به روشن شدن لکه‌های پوستی کمک می‌کند، شما می‌توانید با استفاده موضعی صحیح، تولید آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند Nrf2 و GSH را افزایش دهید تا ترمیم پوست شما سریع‌تر و بدون عوارض جانبی باشد.

دیگر فواید رازیانه

از دیگر فواید رازیانه بر پوست اسید کلروژنیک موجود در این گیاه است که موجب درمان اختلالات آلرژیک مانند اگزما و پسوریازیس می‌شود. خواص موجود در این دانه گیاهی سبب سرکوب واکنش‌های التهابی شده و از این رو می‌توان از آن برای درمان بیماری‌های التهابی پوستی استفاده کرد. اگر پوستی از نوع SBR(حساس/ لکه‌دار) دارید و یا مکررا پوست شما قرمز می‌شود، دانه رازیانه می‌تواند در تسکین و بهبود پوست شما بسیار کمک کننده باشد.

در یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده شد که دانه رازیانه در تقویت کلاژن، الاستین و تولید TGF-Beta1 تأثیرگذار بوده و همه این مواد مانع از پیری و چین‌وچروک پوست می‌شوند؛ در واقع رازیانه می‌تواند این مواد ضد چروک را در بدن تقویت کند. از طرفی لیمونن موجود در دانه رازیانه روند بهبود زخم را تسریع می‌کند و همچنین کمک می‌کند تا شما از خطوط خنده کنار لب یا خطوط اخم روی پیشانی خلاص شوید.

در هر ۱۰۰ گرم دانه رازیانه،۲ گرم ویتامین A، 17 گرم ویتامین C، 2 گرم ویتامین B6، 6 گرم فولات، 3 گرم نیاسین، 2 گرم ریبوفلاوین، 10 گرم پتاسیم، 8 گرم منگنز، فسفر و آهن هر کدام 4 گرم، مس 3 گرم، و همچنین حاوی انواع آمینه اسید مانند فنیل آلانین و غیره است.

از دیگر فواید رازیانه بر پوست اسید کلروژنیک موجود در این گیاه است که موجب درمان اختلالات آلرژیک مانند اگزما و پسوریازیس می‌شود.

اکثر افراد بر این باورند که گیاه رازیانه و دانه آن برای سلامت عمومی بدن مفید است و بیشتر جنبه تسکین اعصاب و ایجاد آرامش را دارد اما باید تأکید کرد که فواید رازیانه بر مو و پوست کمتر از دیگر فواید آن نبوده و حتی می‌توان با مصرف منظم و بلندمدت این دانه از دست انواع بیماری و ناراحتی‌های کوچک و بزرگ پوستی خلاص شد. باید یادآور شد که نحوه استفاده از دانه رازیانه برای انواع درمان‌ها متفاوت است و باید با توجه به نوع بیماری از آن به عنوان داروی خوراکی یا موضعی استفاده کرد. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید لطفا تجربیات خود را در پایین همین متن با ما به اشتراک بگذارید