۰ نفر

درمان جای جوش و اسکار با روش های عالی خانگی

۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۱۴
کد خبر: 638591
درمان جای جوش و اسکار با روش های عالی خانگی

جوش‌ها رفیق همیشگی ما از سنین نوجوانی هستند؛ آمارها نشان می‌دهد که جوش و آکنه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است که تقریبا ۸۵ درصد از جوانان را به خود درگیر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، حتی اگر نگاهی به دور و اطراف خود بیندازید هم صحت این آمار را کاملا درک می‌کنید. جوش‌ها علاوه بر مشکلاتی که برای پوست ایجاد می‌کنند، ظاهر آن را دستخوش تغییر قرار می‌دهند. به همین خاطر بسیاری از شما قطعا راه‌های مختلفی را برای درمان جوش‌ها امتحان کرده‌اید.

درمان‌های معمولی مثل اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و نیاسینامید موثرترین راه‌حل‌های شناخته‌شده برای درمان جوش هستند؛ اما عوارضی مثل خشکی پوست، قرمزی و تحریک را به همراه دارند. گران بودن و وجود چنین مشکلاتی باعث شده که بسیاری از افراد به درمان خانگی و گیاهی جای جوش روی بیاورند. اگر شما هم قصد درمان خانگی اسکار جوش را دارید، با ما همراه باشید.

جوش‌ها به دلیل مسدود شدن منافذ و باکتری‌های پوستی به وجود می‌آیند و انواع مختلفی دارند. اشکال مختلف جوش صورت عبارت‌اند از:

جوش‌های سرسیاه:

 جوش‌های سرسیاه نقاط بازی روی پوست هستند که با چربی و سلول‌های مرده پوست پر می‌شوند.

جوش‌های سرسفید:

 این جوش‌ها در اثر مسدود شدن منافذ پوست با چربی و سلول‌های مرده به وجود می‌آیند.

پاپول‌ها: 

پاپول‌ها برآمدگی‌های کوچک قرمز یا صورتی رنگی هستند که ملتهب می‌شوند.

پاسچول یا جوش‌های چرکی:

 پاسچول‌ها شبیه جوش‌های سرسفید هستند که با حلقه‌های قرمز احاطه شده‌اند.

ندول‌ها یا گره‌ها:

 ندول‌ها برجستگی‌هایی هستند که در عمق پوست قرار دارند و بزرگ و دردناک هستند.

کیست‌ها: 

جوش‌های بزرگ پر از چرک را کیست می‌گویند که می‌توانند باعث به وجود آمدن زخم و اسکار شوند.

معرفی  درمان خانگی و گیاهی جای جوش

درمان خانگی و گیاهی جای جوش حتی قبل از به وجود آمدن روش‌های مدرن هم وجود داشته است. درمان خانگی جای جوش و استفاده از داروهای گیاهی برای از بین بردن جوش و سایر بیماری‌های پوستی، عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند. بعضی از گیاهان با خواص منحصربه‌فردی که دارند ضدباکتری، ضدالتهابی و حتی ضدعفونی‌کننده هستند. این خواص می‌تواند به کاهش باکتری‌هایی که عامل اصلی جوش و التهاب هستند، کمک کرده و جای جوش را بهبود دهند.

درمان خانگی و گیاهی جای جوش با روغن‌های گیاهی از زمان‌های گذشته رایج بوده است. استفاده از گیاهانی که دارای خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی هستند، می‌تواند بسیار مفید باشد. پس در ادامه گیاهانی که دارای چنین خواصی هستند را معرفی می‌کنیم:

روغن زیتون

روغن زیتون دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کاهش التهاب و جوش‌های صورت کمک می‌کند. برای استفاده از روغن زیتون باید پوست خود را بشویید و بعد با استفاده از کمی روغن، پوست خود را ماساژ دهید.

روغن درخت چای

درخت چای گیاهی است که برای درمان مشکلات پوستی و زخم‌ها استفاده می‌شود. به گفته مجله پزشکی healthline، این گیاه دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی‌کنندگی است که جوش‌ها را درمان می‌کند. در این مقاله ژل موضعی حاوی ۵ درصد روغن درخت چای با کرم موضعی حاوی ۵ درصد بنزوئیل پراکسید مقایسه شد. هر دوی این ژل‌ها توانستند جوش‌های ملتهب و غیرملتهب و جای جوش‌ها را کاهش دهند. اما استفاده از کرم بنزوئیل پراکسید با عوارضی مثل خشکی، خارش، سوزش و قرمزی همراه بود. برای درمان خانگی جای جوش می‌توانید یک واحد روغن درخت چای را با ۹ واحد آب ترکیب کرده و یک تا دو بار در روز، روی پوست خود بمالید.

روغن جوجوبا

استفاده از روغن جوجوبا از دیگر روش‌های درمان خانگی و گیاهی جای جوش است. این روغن ممکن است در انواع کرم‌ها و محصولات مراقبتی پوستی وجود داشته باشد که به سلامت پوست کمک می‌کند. برای درمان خانگی اسکار جوش با روغن جوجوبا می‌توانید آن را همراه با سایر روغن‌ها یا ماسک خاک رس، دو تا سه بار در هفته استفاده کنید.

۲.سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب از دیگر روش‌های درمان خانگی و گیاهی جای جوش است. اسیدهای آلی موجود در سرکه سیب می‌توانند به از بین بردن باکتری‌های ایجادکننده جوش و درمان جای جوش‌ها کمک کنند. مجله پزشکی healthline پیشنهاد می‌کند یک واحد سرکه سیب را با سه واحد آب مخلوط کرده و روی پوست تمیز بمالید. بعد از گذشت ۵ تا ۲۰ ثانیه پوست خود را با آب بشویید. برای درمان خانگی اسکار جوش این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

۳.چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است که هم نوشیدن و هم استفاده از عصاره آن روی پوست می‌توانید به بهبود آن کمک کند. درمان خانگی و گیاهی جای جوش به این صورت است که ابتدا باید چای سبز را به مدت ۳ تا ۴ دقیقه در آب جوش دم کنید. بعد از خنک شدن، آن را روی پوست خود بمالید یا اسپری کنید. حتی می‌توانید با ترکیب برگ‌های باقیمانده با عسل، ماسک درست کنید.

۴.گوجه فرنگی

گوجه فرنگی گیاهی است که به‌خاطر داشتن ویتامین A و کاروتن یک روش مناسب برای درمان خانگی و گیاهی جای جوش است. این گیاه که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است، می‌تواند به رشد سلول‌های پوستی کمک کند و بافت آن را بهبود دهد.

۵.زردچوبه

زردچوبه با داشتن خاصیت ضدالتهابی یک درمان مناسب برای جای جوش است. از گذشته‌های دور در خاورمیانه از این ادویه برای درمان مشکلات پوستی استفاده می‌شود.

۶. سیب زمینی

سیب‌زمینی با داشتن ویتامین‌هایی مثل B6، C، پتاسیم و فیبر مانند یک ماسک عالی برای درمان جای جوش و روشن شدن پوست عمل می‌کند. برای استفاده از سیب‌زمینی به‌عنوان ماسک پوست می‌توانید سیب‌زمینی پخته‌شده را با کفیر و عسل ترکیب کرده و به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید.

۷.جوش شیرین

جوش شیرین ماده‌ای است که به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی، می‌تواند ورم و قرمزی ناشی از جای جوش را درمان کند. این ماده به عنوان یک لایه‌بردار عمل کرده و سلول‌های مرده پوستی را از بین می‌برد. ماسک جوش شیرین را می‌توانید با آب، آب‌لیمو و عسل، گلاب، آسپرین، شیر و حتی روغن زیتون درست کرده و دو تا سه بار در هفته از آن استفاده کنید.

۸.ماسک عسل و دارچین

عسل و دارچین دارای خواض ضدباکتریایی و ضدالتهابی هستند که یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی و گیاهی جای جوش به حساب می‌آیند. برای درمان خانگی جای جوش باید دو قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چای‌خوری دارچین کاملا مخلوط کرده، سپس ماسک خمیرمانند را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست خود بگذارید.

۹.آلوئه ورا

آلوئه‌ورا حاوی اسید سالیسیلیک و گوگرد است که هر دو در درمان جوش موثرند. علاوه بر استفاده از کرم‌ها و ماسک‌های حاوی آلوئه‌ورا می‌توانید ژل داخل این گیاه را با قاشق خارج کرده و روی پوست تمیز خود بمالید. یک یا دو بار استفاده در طول روز به درمان خانگی و گیاهی جای جوش کمک بسیاری می‌کند.

۱۰. روغن ماهی

استفاده از روغن ماهی از دیگر روش‌های درمان خانگی اسکار جوش است. این روغن که اسیدهای چرب امگا ۳ دارد، به سلامتی پوست کمک زیادی می‌کند. با خوردن ماهی سالمون، گردو، دانه چیا و دانه کتان آسیاب‌شده می‌توانید اسیدهای چرب امگا ۳ موردنیاز خود را تامین کنید.

۱۱.  آب خیار

آب خیار مثل یک تونر پوستی قوی عمل می‌کند و ظاهر و بافت پوست را بهبود می‌دهد. آب خیار یک درمان خانگی اسکار جوش محسوب می‌شود که می‌تواند با کاهش التهاب‌های پوستی به‌مرور زمان، زخم‌ها و بافت پوست را بهبود بخشد.

۱۲.  سفیده تخم مرغ

سفیده تخم‌مرغ یکی از بهترین ماسک‌هایی است که در درمان خانگی و گیاهی جای جوش استفاده می‌شود. سفیده تخم‌مرغ را جدا کرده و یک شب روی پوست خود بگذارید. مقادیر زیاد پروتئین در تخم‌مرغ باعث بهبود بافت‌های سلولی شده و روند درمان جای جوش را سرعت می‌بخشد.

۱۳. شنبلیله

ترکیب پودر شنبلیله با آب یا جوشاندن دانه‌های شنبلیله از دیگر روش‌های عالی برای از بین بردن جای جوش است.

کلام آخر

علاوه بر درمان خانگی اسکار جوش که در این مقاله به بررسی روش های مختلف آن پرداختیم، می‌توانید کارهای دیگری هم به این منظور انجام دهید. تغییر سبک زندگی، داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم، ورزش کردن، دوری از استرس و… می‌توانند جلوی ایجاد جوش‌های بیشتر را بگیرند. شما از چه راه‌هایی برای درمان جای جوش در خانه استفاده می‌کنید؟ تجربه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.