۰ نفر

سازمان جهانی بهداشت دو زیرسویه جدید اومیکرون را دنبال می‌کند

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۰۲
کد خبر: 627493
سازمان جهانی بهداشت دو زیرسویه جدید اومیکرون را دنبال می‌کند

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه اعلام کرد چندین مورد از ابتلا به دو زیرسویه جدید از سویه بسیار واگیر اومیکرون کروناویروس را پیگیری می‌کند تا معلوم شود آیا این زیرسویه‌ها واگیرتر یا خطرناک‌تر هستند یا نه.

به گزارش رویترز، سازمان جهانی بهداشت BA.4 و BA.5، سویه‌های خواهری سویه اصلی BA.1 اومیکرون را به فهرست ویروس‌های تحت نظارتش افزوده است. این سازمان از قبل زیرسویه‌های BA.1 و BA.2 (که اکنون در جهان غالب شده است) و نیز BA.1.1 و BA.3 را پیگیری می‌کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این زیرسویه‌های جدید را به این علت دنبال می‌کند که «دارای جهش‌های اضافی هستند که نیاز به بررسی ییشتر از لحاظ درک تاثیرشان گریز بالقوه از پاسخ ایمنی را ایجاد می‌کند.»

ویروس‌ها در همه اوقات جهش پیدا می‌کنند، اما فقط برخی از جهش‌ها بر توانایی‌شان برای انتشار یا گریز از ایمنی ناشی از واکسیناسیون یا عفونت یا شدت بیماری که ایجاد می‌کنند، تاثیر می‌گذارند.

برای مثال، BA.2 اکنون حدود ۹۴ درصد از موارد عفونتی که توالی‌یابی ژنتیکی می‌شوند، را تشکیل می‌دهد و واگیرتر از زیرسویه‌های خواهری‌اش است، اما شواهد تا به حال نشان می‌دهند که با احتمال کمتری باعث بیماری شدید می‌شود.

بر اساس بیانیه سازمان جهانی بهداشت، فقط چندین مورد از عفونت با BA.4 و BA.5 به پایگاه‌ داده‌های جهانی GISAID گزارش شده است.

سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA) هفته پیش اعلام کرد که BA.4 در فاصله ۱۰ ژانویه تا ۳۰ مارس آفریقای جنوبی، دانمارک، بوتسوانا، اسکاتلند و انگلستان یافت شده است.

همه موارد BA.5 تا هفته گذشته در آفریقای جنوبی کشف شده بودند، اما در روز دوشنبه وزیر بهداشت بوتسوانا گفت چهار مورد از BA.4 و BA.5 را در میان افراد ۳۰ تا ۵۰ ساله کاملا واکسینه‌شده که علائم خفیفی را تجربه کرده بودند، یافت شده است.