۰ نفر

خطر فشار دادن جوش سرسیاه

۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۱۱
کد خبر: 625112
خطر فشار دادن جوش سرسیاه

جوش های سرسیاه یکی از رایج ترین نوع آکنه هستند و ممکن است روی صورت هر شخصی ظاهر شوند، درمان این نوع مشکل پوستی به راحتی و در منزل امکان‌پذیر است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ جوش‌های سر سیاه یکی از رایج‌ترین انواع آکنه هستند که می توانند بر روی پوست هر فردی به خصوص پوست های چرب ظاهر شوند. هنگامی که جوش های سر سیاه شکل نامناسبی را روی پوست ایجاد می کنند، بسیاری از افراد به‌طور غریزی آنها را می فشارند اما این کار برای پوست خوب نیست. در این بخش به آسیبی که فشار دادن جوش سرسیاه به پوست وارد می کنند، می پردازیم.

جوش سر سیاه چیست؟

جوش‌های سرسیاه، نوعی آکنه و برآمدگی‌های پوستی باز هستند که توسط چربی اضافه و پوست مرده مسدود می‌شوند و اساساً، انسداد بزرگی در منافذ ایجاد می کنند.

هنگامی که فولیکول مو یا غده چربی ملتهب می شود، جوش های سر سیاه روی صورت گاهی اوقات روی گردن، کمر و سینه ایجاد می شود.

جوش سر سیاه

چرا نباید به جوش های سرسیاه دست زد؟

ممکن است خارج کردن محتویات جوش های سرسیاه وسوسه کننده باشد اما این کار می تواند منجر به مشکلات و عوارض زیر گردد:

باعث عفونت می شود

اگر لایه خارجی پوست را با ناخن‌های دست یا ابزار تیز مختل کنید، می‌تواند باعث ایجاد زخم باز شود و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد همچنین اگر پوست، انگشتان یا ابزاری که استفاده می کنید به درستی ضد عفونی نشده باشد، احتمال عفونت به طور تصاعدی افزایش می یابد.

جوش های سر سیاه را بزرگتر می کند

فشردن ممکن است باکتری یا چربی بیشتری را به دهانه جوش سر سیاه وارد کند و این می تواند اندازه جوش سر سیاه را افزایش دهد یا حتی آن را به سایر نقاط روی پوست پخش کند.

منجر به قرمزی و تورم دردناک می شود

فشار بیش از حد به پوست می تواند باعث التهاب، قرمزی و تورم شود و حتی جوش ها را در عمق پوست پاره کند.

باعث ایجاد زخم می شود

فشردن جوش های سرسیاه ممکن است سبب از بین رفتن آنها شود اما شاید یک اثر مادام العمر روی پوست ایجاد نماید و در عوض تخلیه جوش یک اسکار دائمی روی پوست ایجاد گردد که از بین بردن آن سخت و گاهی غیرممکن است.

به جای فشار دادن جوش های سر سیاه چه کار کنیم؟

درمان‌های موضعی بهترین راه برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه و جلوگیری از ایجاد جوش‌های جدید هستند. اگر دارای جوش های سر سیاه هستید از این درمان ها کمک بگیرید:

اسید سالیسیلیک استفاده کنید

سالیسیلیک اسید یک اسید بتا هیدروکسی است که به از بین بردن چربی اضافه و سلول های مرده از سطح پوست کمک می کند و این بدان معناست که می تواند به پاک کردن منافذ، جلوگیری از مسدود شدن فولیکول های مو و خشک شدن جوش های سر سیاه کمک کند. اسید سالیسیلیک به شکل پاک کننده یا لوسیون موجود است.

رتینوئید استفاده کنید

رتینوئیدهای موضعی مانند آداپالن بدون نسخه وپاک کننده های لوله عمل و از چسبیدن سلول ها به هم و مسدود شدن منافذ جلوگیری می کنند به علاوه، گردش سلولی را افزایش می دهند تا به رفع انسداد کمک کنند.

رتینوئیدها برای اعمال اثرات خود چندین هفته به استفاده مداوم نیاز دارند، بنابراین صبر داشته باشید.همچنین، رتینوئیدها تحریک‌کننده اند و می‌توانند باعث قرمزی یا لایه‌برداری شوند، مخصوصاً زمانی که برای اولین بار از آنها استفاده می‌کنید. بنابراین، برای کاهش این عوارض، سعی کنید آنها را یک روز در میان بزنید یا قبل استفاده از یک مرطوب‌کننده سبک روی پوست استفاده کنید.

درآوردن جوش سر سیاه

در حالی که فشردن جوش سرسیاه می تواند به پوست آسیب برساند (مخصوصا اگر این کار را اشتباه انجام دهید)، روش صحیح می تواند برای پوست تان بی خطر باشد.

منافذ پوست را مانند لوله ای در نظر بگیرید که غده چربی را به سطح پوست متصل می کند. جوش‌های سرسیاه لوله‌های پهنی هستند که دسترسی نسبتاً آسانی به انسداد دارند به عبارت دیگر، جوش های سرسیاه نزدیک به سطح هستند، بنابراین از بین بردن آنها دردسر کمتری دارد.

از سوی دیگر، جوش‌های حساس ارتباطی با سطح پوست ندارند، بنابراین تلاش برای فشردن آن‌ها بیش از آنکه مفید باشد، ضرر دارد.

بنابراین، اگر می‌خواهید جوش‌های سرسیاه را در خانه بفشارید، این مراحل را با دقت دنبال کنید تا آسیب‌های وارد شده به پوست خود را کاهش دهید.

چگونه جوش سر سیاه را بفشاریم؟

قبل از شروع، دست ها و پوست خود را کاملا بشویید، این کار خطر ورود آلودگی یا عوامل بیماری زا به پوست و ایجاد عفونت را کاهش می دهد و اگر از دستگاه دستی با یک دایره توخالی در نوک آن که برای استخراج جوش های سرسیاه و سرسفید طراحی شده است استفاده می کنید حتما آن را نیز ضدعفونی کنید.

با استفاده از دو نوک گوش پاک کن فشار ملایم روی دو طرف جوش سر سیاه وارد کنید. فشار دادن با ناخن ها غیرقابل انجام است و می تواند به طور تصادفی به پوست آسیب بزند و یک مسیر بالقوه برای ورود باکتری ها ایجاد کند.

اگر جوش سرسیاه به راحتی خارج نشد، کار را متوقف و یک روز دیگر دوباره امتحان کنید.