۰ نفر

چرا گاهی هنگام ایستادن سرگیجه داریم؟

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۱۳
کد خبر: 612978
چرا گاهی هنگام ایستادن سرگیجه داریم؟

احساس سرگیجه در هنگام ایستادن یک علامت رایج است که معمولاً با فشار خون پایین همراه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ احساس سرگیجه در هنگام ایستادن معمولاً با فشار خون پایین همراه است و زمانی که این افت سریع و کوتاه باشد و با هیچ مشکل سلامتی دیگری همراه نباشد، به عنوان "افت فشار خون ارتواستاتیک" شناخته می‌شود.

اخیراً یک مطالعه جدید با انجام دو تمرین ساده برای عضلات، درمان موثری را برای این سرگیجه بدون هزینه و بدون استفاده از دارو پیدا کرده است.

اگرچه شایع‌ترین علائم "افت فشار خون ارتواستاتیک" سرگیجه هنگام ایستادن پس از نشستن یا دراز کشیدن است؛ علائم معمولاً کمتر از چند دقیقه طول می‌کشند، اما علائم همچنین عبارتند از: تاری دید (تاری چشم)، ضعف، از دست دادن هوشیاری (غش) گیجی و حالت تهوع.

در این مطالعه که در مجله ریتم قلب منتشر شده است؛ محققان گزارش داده اند که برخی از تمرینات عضلانی ساده قبل یا بعد از ایستادن می‌توانند اثرات "افت فشار خون ارتواستاتیک" را کاهش دهند و به طور کلی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه عمل می‌کنند.

این مطالعه شامل ۲۲ زن جوان با سابقه افت فشار خون ارتواستاتیک بود و دو تمرین را آزمایش کرد: بالا بردن مکرر زانو‌ها در حالت نشسته به مدت ۳۰ ثانیه قبل از ایستادن و روی هم زدن پا‌ها به مدت ۳۰ ثانیه پس از ایستادن.

محققان ضربان قلب و فشار خون شرکت‌کنندگان را در طول آزمایش‌ها با فاصله‌ای بین ضربان قلب و فشار خون کنترل کردند.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا هرگونه علائم «افت فشار خون ارتواستاتیک» از جمله احساس سرگیجه را گزارش دهند.

محققان دریافتند که هر دو تمرین تفاوت قابل توجهی در کاهش افت موقت فشار خون و تسکین علائم "افت فشار خون ارتواستاتیک" دارند.

نازیا شیخ، محقق از دانشگاه کلگری در کانادا گفت: از آن جایی که این یک مانور فیزیکی است، به سادگی به اندام‌های تحتانی بدن نیاز دارد که بیماران می‌توانند در هر زمان و هر مکان برای کاهش علائم از آن استفاده کنند.