۰ نفر

بهترین خوردنی ها برای جلوگیری از سکته قلبی

۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۴۹
کد خبر: 602502
بهترین خوردنی ها برای جلوگیری از سکته قلبی

یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای پیشگیری از سکته است، مواد غذایی مختلفی وجود دارد که مصرف آن ها برای پیشگیری از سکته قلبی و مغزی فوق العاده می باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ با دنبال کردن اخبار متوجه می شویم در دنیای امروز علی رغم پیشرفت های پزشکی متاسفانه روز به روز به قربانیان سکته اضافه می شود و سکته پیر و جوان نمی شناسد و همچنان نرخ آن رو به رشد است. اما چرا حتی با پیشرفت علم و درمان های مختلف سکته رو به افزایش است؟ به نظر می رسد یکی از علل عمده بروز سکته را باید در سبک زندگی و عادات روزانه افراد جستجو نمود.

مصرف غذاهای پرچرب و فست فودها و بی تحرکی در بروز بیماری های زمینه ای و به دنبال آن سکته بی تاثیر نیست. با مصرف مواد غذایی سالم و مفید می توان از بروز سکته مغزی و قلبی جلوگیری نمود. مواد غذایی مفید برای پیشگیری از سکته مغزی را در این بخش از آورده ایم. مواد غذایی مفید برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی عبارتند از:

زردآلو خشک شده

بزرگسالان روزانه به حدود 4700 میلی گرم پتاسیم نیاز دارند زیرا کمبود پتاسیم منجر به فشار خون و در نهایت حمله قلبی یا سکته مغزی می شود. فقط یک فنجان زردآلو خشک شده، 1،511 میلیگرم پتاسیم، معادل 32 درصد از نیاز روزانه هر فرد را تامین می کند.

آووکادو

با افزودن آووکادو بیشتر به رژیم غذایی می توان احتمال بروز سکته را کاهش داد. یک فنجان آووکادو خالص شامل 1،116 میلی گرم پتاسیم است که تقریبا 24 درصد از نیازهای روزانه را تامین می کند. همچنین آووکادو ها حاوی اسیدهای چرب سالم هستند که التهاب را کاهش می دهند.

برگ چغندر

جوشاندن برگ چغندر می تواند به شما در جذب پتاسیم کمک کند. یک فنجان برگ چغندر 20 درصد از نیاز روزانه فرد از مواد معدنی را کاهش می دهد. برگ چغندر غنی از پتاسیم و منیزیم است و این مواد مغذی می تواند به حفظ فشار خون سالم کمک کند، همچنین ویتامین ک موجود در این گیاه برای سلامت استخوان و عملکرد شناختی ضروری است و حتی در جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی نقش دارد.

سیب زمینی

یک سیب زمینی متوسط کمتر از 20 درصد از نیاز روزانه پتاسیم را تامین می کند و این بیش از دو برابر مقدار پتاسیم موجود در موز است، ماده ای که برای ایمن سازی بدن در برابر سکته ضروری است.

بادام هندی

تنها یک اونس از این آجیل حاوی حدود 74 میلی گرم منیزیم است که 23 درصد از منیزیم مورد نیاز زنان و حدود 18 درصد منیزیم مردان را تامین می کند و از بروز سکته جلوگیری می کند.

اسفناج

اسفناج غنی از مواد مغذی کاروتنوئیدها، ویتامین ک، فولات، کلسیم و آهن است. همچنین مقدار زیادی فیبر 2.4 گرم در هر 100 گرم تولید می کند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. یک فنجان اسفناج پخته حاوی 157 میلی گرم منیزیم است که تقریبا 50 درصد از نیاز زنان و 37 درصد نیاز مردان را تامین می کند.

تخم کدو

یکی دیگر از مواد غذایی غنی از منیزیم تخم کدو تنبل است. فقط یک اونس از این تخم 168 میلی گرم منیزیم دارد که حدود 53 درصد از نیاز روزانه زنان و تقریبا 40 درصد نیاز مردان را تامین می کند.

این تخم حاوی پروتئین، منیزیم، پتاسیم و چربی های پلی اتیلن است و آنتی اکسیدان هایی دارد که می تواند به کاهش التهاب کمک کند، بنابراین خطر ابتلا به سکته مغزی، بیماری های قلبی، سرطان را کاهش می دهد .

شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، فیبر، آهن، منیزیم و سایر مواد معدنی است. مواد موجود در این شکلات می تواند به باز کردن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک کند. به یاد داشته باشید که شکلات تلخ حاوی قند است، بنابراین باید به مقدار مصرف آن توجه کرد. شکلات تلخ 20 درصد از منیزیم مورد نیاز زنان و 15 درصد نیاز مردان را فراهم می کند.

گوجه خشک شده

یک فنجان گوجه فرنگی خشک شده حاوی حدود 45.9 میلی گرم آنتی اکسیدان است که احتمال سکته مغزی را کاهش می دهد. بر اساس مطالعات، مصرف بین 9 تا 21 میلی گرم گوجه خشک در روز برای کاهش ابتلا سرطان پروستات در مردان کافی است. گوجه فرنگی های خشک شده ای که اکثریت محتوای آب خود را پس از خشک شدن از دست داده اند، عطر و طعم بهتری دارند.

گواوا

حدود 100 گرم این میوه گرمسیری حاوی 5.2 میلی گرم لیکوپن است.لیکوپن جز خانواده کاروتنوئید هاست و خاصیت ضد التهابی دارد و میتواند سکته را از ما دور کند.

هندوانه

هندوانه یکی دیگر از میوه های حاوی لیکوپن است. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که قبل از مبتلا به فشار خون بالا بودند و هندوانه میل کردند فشار خون خود را کاهش دادند. همانطور که قبلا ذکر شد، فشار خون بالا با سکته مغزی ارتباط دارد.

گریپ فروت

یکی دیگر از میوه های سرشار از لیکوپن و آنتی اکسیدان گریپ فروت است که به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند.

بذر کتان

این دانه ها ممکن است کوچک باشند، اما بدان معنا نیست که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی نیستند. بذر کتان منبع خوب گیاهی از اسیدهای چرب امگا 3 است. بر اساس مطالعات، کسانی که اسیدهای چرب امگا 3 را به مدت هشت هفته مصرف کردند، فشار خون را به طور قابل توجهی کاهش دادند.

ماهی سالمون

تحقیقات زیادی در رابطه با ماهی سالمون و توانایی آن برای جلوگیری از بیماری های قلبی مانند حمله قلبی و سکته مغزی و حتی بیماری های شناختی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل صورت گرفته است. اسیدهای چرب امگا 3 یک عامل ضد التهابی هستند که برای تمیز کردن پلاک در مغز و شریان ها مفید است.

همچنین ماهی سالمون به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3 از مغز و اعصاب محافظت می کند و با کاهش التهاب می تواند فشار خون و کلسترول را بهبود بخشد، بنابراین خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد. توصیه می شود 2-3 بار در هفته ماهی های چرب مانند ماهی سالمون مصرف کنید.

گردو

می توانید منبع چربی های امگا 3 را در یک اونس از گردو پیدا کنید. گردو به طور خاص، حاوی چربی های غیر اشباع، از جمله اسید آلفا لینولئیک است. این نوع اسید چرب امگا 3 می تواند به کاهش التهاب کمک کند تا سلامت قلب را حفظ کنید.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر به عنوان دانه کامل یک غذای پیشگیری از سکته مغزی شناخته می شود. بنابراین توصیه می شود هر روز دانه های غنی از فیبر را مصرف کنید.

ماست

ماست حاوی پروبیوتیک هایی است که به بهبود سلامت روده کمک کرده و با تاثیر بر روی سلامت مغز از سکته مغزی جلوگیری می کند.

لوبیا خشک

پروبیوتیک فیبر غیر قابل هضم است که باعث رشد باکتری های خوب در روده می شود. اکثر حبوبات، از جمله لوبیا خشک، منابع خوبی از پروبیوتیک هستند که به جلوگیری از سکته مغزی کمک می کند.

پیاز

فلاونول، یک آنتی اکسیدان قوی موجود در پیاز است که تا 20 در صد به کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی کمک می کند.

بادام

مصرف روزانه یک مشت بادام از ابتلا افراد به کلسترول جلوگیری می کند. بنابراین سعی کنید حداقل یک مشت از هر نوع آجیلی که توانستید در برنامه روزانه خود بگنجانید. مطالعات نشان می دهد آجیل با کاهش کلسترول خطر بیماری های قلبی و حملات را کاهش می دهد و عملکرد عروق را حفظ می کند.

سیر

مصرف سیر خام خاصیت بیشتری دارد زیرا سیر خام با کاهش فشار خون بالا و کلسترول خطر حملات قلبی را 60 تا70 درصد کاهش می دهد.

چای سبز

چای سبز از دیرباز به عنوان دارو برای درمان دیابت و سرطان استفاده می شد. همچنین چای سبز در بهبود فشار خون و کلسترول موثر است و خطر حملات قلبی را کاهش می دهد، بنابراین 2تا3 فنجان چای سبز را روزانه برای رفع این بیماری ها بنوشید.