۰ نفر

تغییرات و عوارض ترک ناگهانی قهوه

۵ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۳۱
کد خبر: 593389
تغییرات و عوارض ترک ناگهانی قهوه

کافئین موجود در قهوه تاثیر زیادی بر بدن دارد و ترک ناگهانی قهوه باعث بروز مشکلاتی در بدن میشود،آگاهی از این مشکلات به تصمیم برای ترک قهوه کمک میکند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ اگر چه که قهوه فواید زیادی برای سلامتی دارد اما ترک کردنِ آن هم برای بعضی از افراد تصمیم بهتری است. فرقی ندارد که شما خیلی وسوسه شده اید قهوه بخورید یا خیر در هر صورت در بعضی شرایطی مجبور هستید که آن را کنار بگذارید‌. البته بهتر است که مقدار مصرف آن را به صورت تدریجی کم کنید و به خودتان و بدن تان زمان دهید تا با این قضیه کنار بیاید، زیرا بدن به قهوه وابسته می شود و حذف ناگهانی آن باعث ایجاد علائمی در بدن می گردد. در این قسمت از بهداشت و سلامت قصد داریم به شما توضیح دهیم که اگر به یکباره قهوه را ترک کنید، چه اتفاقی می افتد.

احتمالا سر درد می گیرید

اگر سر دردِ شدیدی دارید و قهوه را کنار گذاشته اید، بدانید که دلیلش همین است. البته بعد از مدتی این سر درد از بین می‌ رود. علت آن هم این است که قهوه باعث باریک شدن رگ های خونی در مغز می‌ شود. هنگامی که به یکباره تصمیم بگیرید آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید، رگ های خونی باز می شوند‌ و در نتیجه جریان خون با سرعت بیشتری در مغز حرکت می‌ کند. بدن به این تغییر ناگهانی در جریان خون واکنش نشان می دهد و سر درد اتفاق می‌ افتد.

ممکن است مضطرب شوید

همان طور که بالاتر هم گفتیم، ترک قهوه به یک باره، باعث نگرانی و اضطراب بیشتر در شما می شود که شاید برای تان عجیب باشد. اگر چه کافئین خودش عاملی برای احساس عصبانیت بیشتر است اما بدن از لحاظ ذهنی و فیزیکی به آن وابسته می شود و قطع یک باره قهوه باعث می‌ شود که شما بیشتر استرس بکشید و عصبانی تر باشید و در نتیجه اگر عادت داشته اید که هر روز قهوه با شکر بخورید، پس بعد از کنار گذاشتن ناگهانی آن، استرس در بدن تان ایجاد می گردد.

پوست تان دچار مشکل می شود

اضطراب باعث می‌ شود که شما بیشتر عرق کنید و ضربان قلب تان تندتر شود و این اصلاً برای پوست خوب نیست. به همین دلیل تولید کورتیزول در بدن تحریک می‌ شود که هورمون استرس است و روی منافذ پوستی اثر می‌ گذارد و باعث تولید چربی شده و منافذ پوست را می بندد، جوش های سرسیاه ایجاد می‌ کند و پوست شما چرب به نظر می‌ رسد. استرس و اضطراب جزء بدترین دشمنان پوست هستند و باعث پیری زود هنگام پوست خواهند شد.

ممکن است دندان تان حساس شود

یکی از رایج ترین علائم ناخوشایند ترک ناگهانی قهوه، حالت تهوع است. به هم ریختگی وضعیت گوارش و حالت تهوع باعث می‌ شود که شما بالا بیاورید و همین ممکن است که روی دندان‌ های تان اثرگذار باشد. نوشیدن قهوه خودش می تواند عاملی برای ایجاد لک روی دندان‌ ها و زرد شدن آن ها باشد اما ترک ناگهانی آن هم برای سلامت دهان مناسب نیست، زیرا حالت تهوع و استفراغ باعث خشکی دهان می‌ شود و احتمال پوسیدگی دندان را بالا می برد و در نتیجه دندان حساس می گردد.

ممکن است سرگیجه بگیرید

اگر عادت به نوشیدن قهوه دارید، پس جزء آن دسته از افرادی هستید که صبح‌ ها با یک سر درد معمولی یا یک سرگیجه خفیف، سریعا قهوه می نوشید و سرحال می شوید اما هنگامی که تصمیم بگیرید به یک باره آن را کنار بگذارید، بدن دیگر زمان ندارد تا خودش را با این تغییرات سازگار کند و در نتیجه با سرگیجه، این شوک را نشان می‌ دهد. پس اگر سرگیجه داشتید، حتماً یک جا بنشینید.‌ این علائم معمولاً تا 9 روز طول می‌ کشند تا بدن بتواند خودش را با این تغییرات وفق دهد.

تمرکز کردن برای تان سخت می شود

احتمالاً قبلاً که می خواستید تمرکز خود را قبل از امتحان یا یک روز کاری افزایش دهید، قهوه استفاده می‌ کردید‌ و کافئین باعث می‌ شد که سطح آدرنالین در بدن شما افزایش پیدا کند و فشار خون تان بالا برود و مغز تحریک شود. هنگامی که تصمیم بگیرید قهوه را کنار بگذارید، احتمالاً تمرکزتان دچار مشکل می گردد و بدن در نهایت بدون قهوه نمی تواند تمرکز کند.