۰ نفر

کافئین برای مادران باردار بی خطر است؟

۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۸:۳۰
کد خبر: 580871
کافئین برای مادران باردار بی خطر است؟

به گفته محققان، مصرف مقدار کم کافئین در دوران بارداری می تواند به کاهش خطر دیابت بارداری کمک کند.

به گزارش ساینس دیلی، «استفانی هنکل»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پنسیلوانیا، گفت: «ما متوجه شدیم که مصرف کم تا متوسط کافئین با افزایش خطر ابتلاء به دیابت بارداری، پره اکلامپسی یا فشار خون بالا برای مادران باردار مرتبط نیست.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  مهر، محققان توصیه می‌کنند که زنان باردار مصرف کافئین خود را به کمتر از ۲۰۰ میلی گرم (حدود دو فنجان) در روز محدود کنند. با این حال، اطلاعات محدودی در مورد ارتباط بین کافئین و پیامدهای سلامت مادر وجود دارد.

برای درک بهتر این ارتباط، محققان داده‌های مربوط به ۲۵۲۹ شرکت‌کننده باردار را که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ در مؤسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی ثبت‌نام کرده بودند، مطالعه کردند.

در هنگام ثبت نام و در هر بار ویزیت، زنان مصرف هفتگی قهوه کافئین دار، چای کافئین دار، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی زا را گزارش کردند. غلظت کافئین نیز در پلاسمای شرکت کنندگان در هفته ۱۰ تا ۱۳ بارداری آنها اندازه گیری شد. سپس محققان مصرف کافئین خود را با نتایج اولیه تطبیق دادند: تشخیص بالینی دیابت بارداری، فشار خون بارداری و پره اکلامپسی.

تیم تحقیقاتی دریافتند که مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار در هفته‌های ۱۰ تا ۱۳ بارداری با خطر دیابت بارداری ارتباطی ندارد. در طول سه ماهه دوم، نوشیدن ۱۰۰ میلی گرم کافئین در روز با کاهش ۴۷ درصدی خطر دیابت همراه بود. هیچ تفاوت آماری معنی داری در فشار خون یا پره اکلامپسی بین افرادی که در دوران بارداری کافئین مصرف کرده و مصرف نکرده بودند، وجود نداشت.

محققان خاطرنشان می‌کنند که یافته‌ها با مطالعاتی که نشان داده اند کافئین با بهبود تعادل انرژی و کاهش توده چربی مرتبط است، مطابقت دارد.

محققان می‌گویند: «زنانی که کافئین نمی‌خورند، توصیه نمی‌شود که نوشیدنی‌های کافئین‌دار را برای کاهش خطر ابتلاء به دیابت بارداری شروع کنند. اما یافته‌های ما ممکن است به زنانی که در حال حاضر میزان پایین تا متوسط کافئین مصرف می‌کنند اطمینان دهد که چنین مصرفی خطرات سلامت مادر را افزایش نمی‌دهد.»