۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

علائم مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان

۸ آذر ۱۴۰۰، ۰:۱۲
کد خبر: 579532
علائم مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان

مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان از جمله موضوعاتی است که باید در رابطه با آن، اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشید و در صورت مواجه شدن با این موضوع، بتوانید به بهترین شکل ممکن عمل کنید و از بروز اتفاقات بدتر جلوگیری نمایید. به همین منظور در این مقاله در رابطه با مسموم شدن کودکان با گاز مونوکسید کربن صحبت کردیم و هر آن چه که باید در رابطه با این موضوع بدانید را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، همان طور که می‌دانید گاز مونوکسید کربن، گازی بی ‌مزه، بی ‌رنگ و بی بو است و در طول این سال‌ها به عنوان قاتل خاموش در میان مردم شناخته شده است. این نام به دلیل ویژگی‌هایی که این گاز دارد، به آن نسبت داده شده است. تولید این گاز می‌تواند از راه‌های مختلفی باشد. به عنوان مثال سوختن زغال چوب، گاز، پروپان، چوب و همچنین دیگر انواع سوخت‌ها از طریق لوازم خانگی، پیشرانه‌های احتراقی و البته سیستم‌های گرمایشی، موجب ایجاد گاز مونوکسید کرین می‌شود.

دقت داشته باشید که در حالت عادی، هیچ کدام از این منابع خطر جدی ندارند، اما باید خطرات احتمالی را در نظر داشته باشید، به خصوص اگر کودکان در محیط‌هایی که این منابع هستند، حضور داشته باشند. برای بالا بردن آگاهی شما عزیزان در این مورد، در رابطه با مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان و راه‌های پیشگیری از آن به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

چه مواردی می تواند منجر به نشتی گاز مونوکسید کربن شود؟

بخاری‌های نفتی و گازی: در صورتی که از این وسایل استفاده می‌کنید باید از نصب صحیح و استاندارد آن‌ها اطمینان داشته باشید. همچنین حواستان باشد که این وسایل کارکرد درستی دارند.

سوختن گازهای فسیلی: سوخت گازهای فسیلی همچون نفت، بنزین، زغال چوب، گاز و گازوئیل می‌تواند گاز مونوکسید کربن آزاد کند.

استفاده از گاز پیک نیکی: دقت داشته باشید که در فصول سرد سال، در خودروی خود از گاز پیک نیکی برای گرم شدن استفاده نکنید.

سیگار: مقداری مونوکسید کربن در سیگار وجود دارد و در صورت استفاده‌ی مداوم می‌تواند خود فرد و اطرافیان فرد مخصوصاً کودکان در معرض مسمومیت قرار دهد.

روشن بودن خودرو در پارکینگ و حضور کودکان نیز می‌تواند خطرناک باشد و بهتر است به مدت طولانی، کودکان را در این محل نگه ندارید.

شایع ترین نشانه های مسمومیت در کودکان با گاز مونوکسید کربن

اگر گاز مونوکسیدی که در هوا پخش است، بیش از اندازه به بدن وارد شود، می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. به بیان دیگر، تنفس این گاز بیش از اندازه، موجب می‌شود که گاز جای اکسیژن خون را در بدن بگیرد. واضح است در صورتی که در بدن اکسیژن وجود نداشته باشد، در سرتاسر بدن، سلول‌ها غیر فعال می‌شوند و اندام‌ها پس از مدتی دیگر فعالیتی نخواهند داشت.

از این جهت است که تنفس این گاز می‌تواند بسیار جبران ناپذیر باشد و معمولا تلفات بسیار زیادی را به دنبال دارد. کودکان نیز به دلیل سیستم ایمنی پایین‌تر، در معرض خطرات بیش‌تری قرار دارند و از این رو لازم است با علائم و نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن آشنا شوید.

از شایع‌ترین نشانه‌های مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سر دردهای مبهم
  • حلت تهوع و استفراغ
  • سرگیجه و ضعف عضلانی
  • خواب آلودگی و گیجی
  • تاری دید
  • تنگی نفس
  • تشنج

علائم مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان

علائم اولیه مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان

در بخش قبلی، شایع‌ترین علائم مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان را نام بردیم. در این بخش از مقاله قصد داریم این موضوع را به طور جامع‌تر بررسی کنیم.

سردرد شایع‌ترین نشانه‌ی مسمومیت با مونوکسید کربن: اگر کودک به طور خفیف با این گاز مسموم شده باشد، دچار سردرد می‌شود و دقت داشته باشید که نادیده گرفتن آن، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. معمولا این سردردها در ناحیه‌ی جلوی سر اتفاق می‌افتد و دردی بدون وقفه و مبهم است.

نکته: اگر سردرد فرد با ترک محل برطرف شد، باید به آن توجه داشته باشید زیرا احتمال مسموم شدن با گاز مونوکسید کربن وجود دارد.

سرگیجه از نشانه‌های اولیه‌ مسمومیت: در صورت مسموم شدن با این گاز، معمولا کودک در ابتدا دچار سرگیجه می‌شود و در صورتی که بیش از اندازه این گاز وارد بدن او شده باشد، هوشیاری او تا حد بسیار زیادی کم می‌شود و یا حتی ممکن است غش کند.

خواب آلودگی از دیگر نشانه‌های مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان: در صورتی که گاز مونوکسید کربن در خون به جای اکسیژن قرار گیرد، می‌تواند قدرت تفکر فرد را تحت تأثیر قرار دهد و این مسمومیت می‌تواند منجر به اختلال در قضاوت، سردرگمی، اختلال در حافظه و حتی توهم شود.

احساس خواب آلودگی یکی از شایع‌ترین نشانه‌های مسموم شدن با گاز مونوکسید کربن است. دقت داشته باشید که این عامل را نباید سر سری گرفت و در صورتی که به آن توجه نشود، ممکن است در نهایت منجر به خوابیدن و تنفس متداوم مونوکسید کربن و حتی مرگ شود.

با دیدن این علائم مسمومیت در کودکان را جدی بگیرید

مسمومیت در کودکان با گاز مونوکسید کربن از جمله مسمومیت‌هایی است که باید در همان ابتدا آن را جدی گرفت و اقدامات اولیه را انجام داد، تا کودک مسوم شده دچار خطرات جدی‌تری نشود. در بخش قبلی مقاله در رابطه با علائم اولیه‌ی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن صحبت کردیم و توصیه کردیم که این علائم را سر سری نگیرید و به موقع به کودک رسیدگی کنید. اما در این بخش از مقاله، قصد داریم توضیح دهیم که در صورت توجه نکردن به علائم اولیه و گذشت زمان، کودک دچار چه علائمی می‌شود.

این علائم عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • تپش قلب
  • تاری دید
  • تشنج
  • بیهوشی

علائم خطرناک مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان

حالت تهوع و استفراغ: در صورتی که به نشانه‌های اولیه‌ی مسومیت توجه نشود، ممکن است کودک با حالت تهوع و استفراغ نیز رو به رو شود. این حالت شبیه حات‌های اولیه‌ی آنفولانزا است که فرد دچار خستگی و تهوع می‌شود. اما دقت داشته باشید که در آنفولانزا فرد به همراه تهوع و خستگی، تب می‌کند، اما در هنگام مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان، چنین حالتی رخ نمی‌دهد. بنابراین اگر کودک دچار تهوع و استفراغ شد، لازم است به آن توجه کنید و علائم دیگر را نیز بررسی کنید و اقدامات لازم را جهت پیشگیری و درمان به کار گیرید.

علائم مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان

تپش قلب: در صورتی که همان ابتدا علائم مشاهده شده در کودک را جدی نگیرید، ممکن است پس از گذشت مدت زمانی فرد دچار تپش قلب شود و خطرات جدی را برای کودک به دنبال داشته باشد.

تاری دید: در صورتی که مغز تا حد زیادی در معرض گاز مونوکسید کربن قرار بگیرد، می‌تواند تاری دید را به دنبال داشته باشد. البته تاری دید معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد، اما حواستان باشد که اگر کودک دچار تاری دید به همراه علائم دیگر باشد، باید سریعاً اقدامات لازم جهت درمان آن انجام شود.

تشنج: در مواردی که مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان بسیار شدید باشد، مکن است دچار تشنج شود. در این مورد، در واقع فعالیت‌های الکتریکی مغز به طور غیر قابل کنترلی دچار انفجار می‌شوند و کودک دچار اسپاسم‌های عضلانی می‌شود.

نکته: تشنج معمولا در مواردی رخ می‌دهد که فرد نزدیک به مرگ باشد، بنابراین لازم است در چنین مواقعی به سرعت نیروی پزشکی در محل حضور پیدا کند.

چگونه از کودک در صورت مسموم شدن با گاز مونوکسید کربن محافظت کنیم؟

اکنون که با علائم مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان آشنا شده‌اید، لازم است بدانید در صورت ابتدا، باید چه اقداماتی انجام دهید. در این بخش از مقاله به طور کامل و جامع در رابطه با این موضوع صحبت می‌کنیم.

در اسرع وقت، کودک را از محل حادثه دور کرده و به هوای آزاد برسانید.

در صورتی که کودک تنفس ندارد، خودتان احیای قلبی ریوی را آغاز کنید و دقت کنید که در انجام این کار، نباید زمان را از دست بدهید.

در صورت حضور فرد دیگر در محل حادثه، لازم است از او کمک بگیرید و از وی بخواهید با اورژانس تماس بگیرید. اورژانس اطلاعات لازم و اولیه را در اختیارتان قرار می‌دهد و می‌توانید تا زمان رسیدن آن‌ها، شرایط را مدیریت کنید.

الته ممکن است خودتان تنها باشید. در صورتی که چنین شرایطی داشتید، سعی کنید به طور همزان با اورژانس نیز تماس بگیرید و در یک زمان بندی خیلی نزدیک، هر یک یا دو دقیق یک بار، عملیات احیای قلبی ریوی را انجام دهد.

این کار را تا جایی انجام دهید که نیروی اورژانس به محل برسند  یا کودک بتواند دوباره تنفس کند.

نکته: احیای کودکان، کاری نیست که هر فردی قادر به انجام دادن آن باشد و نیاز است به صورت عملی آموزش دیده باشید. بنابراین توصیه ما این است که در کلاس‌هلی کمک‌های اولیه شرکت کنید و با کسب مهارت در رابطه با کم‌های اولیه برای نجات کودکان، در صورت مسمومیت در کودکان، بتوانید بهترین نقش ممکن را ایفا کنید.

 

پیشگیری از مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان

برای آن که از مسمومیت در کودکان جلوگیری کنید، لازم است اقداماتی را جهت ایمن نگه داشتن آن‌ها انجام دهید و تا آن جه که می‌تواند محلی که کودک در آن حضور دارد را به طور مرتب چک کنید و از نبود گاز‌های سمی همچون مونوکسید کربن مطمئن شوید.

ایمن کردن خانه: برای آن که بتوانید تا حد بسیار زیادی از نبود گاز سمی در خانه خود مطمئن شوید، لازم است خانه را ایمن نگه دارید. به عنوان مثال محل‌هایی که می‌دانید گاز مونوکسید کربن ممکن است از آن‌ها خارج شود را به طور استاندارد در آورید و البته هر چند وقت یک بار همه چیز را بررسی کنید.

علائم مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان

لازم است علائم مسمومیت در کودکان را بشناسید و بدانید که وجود گاز کربن مونوکسید، می‌تواند چه تأثیراتی بر روی کودک داشته باشد. اگر علائم را بشناسید، می‌تواند به خوبی در شرایطی که کودک مسموم می‌شود، علائم را تشخیص داده و در کمترین زمان ممکن، اقدامات لازم را انجام دهید.

به طور کلی بهتر است کودک از محل‌هایی که در آن‌ها محصولات آرایشی، برخی از گیاهان، سموم دفع آلات، محصولات مراقبت شخصی، ضد یخ، الکل، محلول شیشه شور ماشین، پاک کننده‌ها، حلال رنگ و رقیق کننده‌‌ها، بنزین، روغن موتور، مواد پولیش مبلمان و روغن موتور قرار دارد، دور بماند. زیرا تمامی این مواد، می‌تواند گازهای سمی و خطرناکی را ایجاد کنند و در نهایت سلامتی فرد را به خطر بیندازند.

همچنین می‌توانید در منزل خود یک سنسور هشداردهنده‌ی گاز مونوکسید کربن نصب کنید و در صورت نشتی، به موقع متوجه شوید و کودک را از آن محل دور کنید.

جمع بندی علائم مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان

گازی که بسیار خطرناک است و می‌تواند سلامتی کودکان را به طور جدی در معرض خطر قرار دهد، گاز مونوکسید کربن است. در مقایسه با دیگر گازهای سمی، گاز مونوکسید کربن معمولا مسمومیت‌های شدیدتری را ایجاد می‌کند و به تبع منجر به تلفات بیش‌تری هم می‌شود. دانستید که گاز مونوکسید کربن گازی بی‌رنگ است و به دلیل آن که بدون بو است، نمی‌توان وجود آن در محیط را به راحتی تشخیص داد.

این گاز می‌تواند از طریق وسیله‌ای که به درستی نصب نشده است و یا در کار کردن دچار مشکل است، خارج شود و در خانه نشت کند. بنابراین همان طور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، لازم است چنین وسایلی به طور استاندارد نصب شوند و هر چند مدت یک بار، چک شوند.

موردی که در رابطه با مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان بسیار قابل توجه است، بروز علائم به طور سریع در کودکان است. به بیان دیگر اگر کودکان با این گاز مسموم شوند، خیلی سریع‌تر از بزرگسالان آن را بروز می‌دهند. این مورد می‌تواند در پیشگیری به هنگام از مسمومیت بسیار کاربردی باشد.

علائم اولیه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شامل سرگیجه، سردرد و خواب آودگی است و در صورت ادامه‌ی روند مسمومیت، کودک دچار علائم دیگری همچون حالت تهوع و استفراغ، بیهوشی، تپش قلب و ... می‌شود.

کلام پایانی

در این مقاله در رابطه با مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در کودکان صحبت کردیم و تلاش کردیم هر آن چه که باید در مورد این موضوع بدانید را برایتان توضیح دهیم. در ابتدا در رابطه با علائم اولیه و علائم ثانویه صحبت کردیم و دانستید که چه مواردی می‌تواند منجر به نشتی گاز مونوکسید کربن شود. همچنین در ادامه مواردی که باید جهت پیشگیری از ابتلا و ایمن سازی محل انجام دهید را شرح دادیم.

علائم مسمومیت با مونوکسید کربن در کودکان