۰ نفر

عمل پیچیده مکانیکال ترومبکتومی بر روی بیماران سکته مغزی

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۵۸
کد خبر: 578194
عمل پیچیده مکانیکال ترومبکتومی بر روی بیماران سکته مغزی

عمل پیچیده مکانیکال ترومبکتومی برای اولین بار در استان خوزستان توسط تیم تخصصی درمان بیماران سکته مغزی در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ شهرام رفیع، متخصص مغز و اعصاب و سرپرست این عمل در این خصوص اظهار کرد: روز چهارشنبه (۱۲ آبان‌ماه) بیماری که یک آقای ۴۹ ساله‌ بود، حین انجام عمل آنژیوگرافی قلب، دچار سکته مغزی وسیع شد؛ به گونه‌ای که نیمه سمت راست بدن وی فلج شد و قدرت تکلمش را از دست داد. بیمار گیج بود و دستورات را اجرا نمی‌کرد.

وی افزود: بلافاصله تیم تخصصی درمان بیماران سکته مغزی مستقر در بیمارستان گلستان اهواز با مشاهده علائم و بررسی‌های اولیه، وارد عمل شدند و بیمار را بیهوش کردند و عملیات کشیدن لخته خون از داخل عروق مغزی شروع شد.

این فلوشیپ فوق تخصصی سکته مغزی گفت: در این عمل، بزرگترین رگ مغزی (شریان مغزی میانی چپ MCA) که با لخته خون بسته شده بود، باز شد و به تدریج علائم بیمار برطرف شد. به این عمل بسیار پیچیده که در حال حاضر تنها در چند مرکز دانشگاهی در سطح کشور انجام شده است، مکانیکال ترومبکتومی می‌گویند.

وی تصریح کرد: این عمل به روش اینترونشن از طریق شریان فمورال (پا) انجام شده و ورود تمامی وسایل مورد نیاز جهت ورود به عروق مغزی و کشیدن لخته خون (ترومبوساکشن) از همین ناحیه صورت گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در حال حاضر قدرت عضلانی دست و پای بیمار طبیعی شده، بیمار قادر به راه رفتن است، کاملا هوشیار بوده و بلع وی نیز به حالت اولیه برگشته است، البته قدرت تکلم بیمار هنوز برنگشته که امیدواریم در روزهای آتی این مهم اتفاق بیفتد.

وی گفت: قبل از عمل، در نیمه راست میدان بینایی بیمار اختلال وجود داشت که خوشبختانه اختلال دید بیمار نیز برطرف شده و در شرایط مناسبی قرار دارد.

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، عمل ترومبکتومی معمولا در شش ساعت اول ابتلا به سکته مغزی قابل انجام بوده و بهترین نتیجه را در چند ساعت اول دارد.

رفیع از چهار فلوشیپ سکته مغزی کشور و اولین فلوشیپ سکته مغزی فارغ‌التحصیل داخل کشور محسوب می‌شود.