۰ نفر

فعالیت بدنی بر سلامت کودکان چقدر موثر است؟

۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۹:۵۸
کد خبر: 576546
فعالیت بدنی بر سلامت کودکان چقدر موثر است؟

یک متخصص تغذیه بر نقش تغذیه مناسب و فعالیت بدنی بر سلامت کودکان تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ کورش صمدپور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: بدون نیاز به اظهار نظر و بررسی‌های اپیدمیولوژیستی و صرفاً با نگاه به تصاویر آلبوم‌های سال‌های قبل به این مسئله پی می بریم که میزان اضافه وزن و چاقی در خانواده‌ها کمتر از امروز بوده و دلیل این مسئله تغذیه مناسب، عدم دسترسی به فست فود‌ها و غذا‌های فرآوری شده و همچنین داشتن فعالیت بدنی و تحرک کافی باعث این تناسب اندام و در نتیجه سلامتی بیشتر مردم می‌شد.

صمد پور ادامه داد: امروزه عادات غذایی نامناسبی در مردم ایجاد شده و دلایل متعددی مثل نقش رسانه‌ها، تبلیغات و یا افزایش اشتغال خانم‌ها در بیرون از خانه و در نتیجه کم رنگ‌تر شدن توجه به غذای خانگی و سالم و استفاده بیش از حد از غذا‌های آماده و فرآوری شده و فست فود‌ها و غذا‌های رستورانی در چاقی و اضافه وزن در سنین مختلف که ناشی از این عادت های غلط است، موثر است.

او افزود: سلامت، محور توسعه است و اگر جامعه سالم نباشد به توسعه نیز دست نخواهد یافت در ادامه این مبحث باید به اهمیت نقش تغذیه مناسب از دوران جنینی تا دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و کهنسالی اشاره کرد.

صمدپور گفت: مشکلی که در حال حاضر در خانواده‌ها وجود دارد، تمایل کودکان به غذا‌های آماده و فست فود‌هاست. باید توجه داشت به دلیل ماهیت اصلی این غذا‌ها که کاملاً چرب و نسبتا شور هستند و همچنین به دلیل استفاده از طعم دهنده‌ها و خوش طعم بودن، این غذا‌ها برای کودکان جذاب و مورد علاقه خواهد بود و معمولاً کودکان در سنین پایین علاقه‌ای به مصرف غذا‌های سالم ایرانی ندارند. با توجه به این نکته که پخت غذا‌های ایرانی زمان بر است برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از غذا‌های آماده برای صرفه جویی در وقت استفاده کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: این غذا‌ها، چرب، شور و پرکالری هستند و ارزش غذایی ندارند و مصرف آنها نتیجه‌ای جز اضافه وزن و بروز مشکلات قلبی و عروقی برای افراد نخواهد داشت. علاوه بر مصرف مواد غذایی متعدد، توجه به ارزش غذایی مواد مصرفی و به دریافت میزان کالری‌های روزانه و ریزمغذی‌ها، می‌تواند از بروز مشکلات جدی در آینده برای بدن پیشگیری کند. برای مثال کاهش مصرف لبنیات، نتایجی مانند کمبود کلسیم، پوکی و شکستن استخوان را در برخواهد داشت. همچنین توجه به دریافت روی، آهن و سایر ریزمغذی‌ها در سلامت افراد، نقش موثری را ایفا می‌کند.

او ادامه داد: فعالیت و تحرک در سنین کودکی نسبت به دهه‌های گذشته، کاهش چشمگیری داشته است. سبک زندگی آپارتمان نشینی طی این دو سال بیماری کرونا و مشغله‌های فراوان والدین باعث به حداقل رسیدن تحرک و فعالیت بدنی کودکان شده است و ما با مواردی مانند اضافه وزن و یا کوتاهی قد و مشکلات دیگر در سنین پایین مواجه هستیم. تمایل کودکان به فعالیت‌های کم تحرک و سبک زندگی نشسته مثل تماشای تلویزیون، استفاده از رایانه و اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری و همچنین اعتیاد به غذا‌های ناسالم و فست فود‌ها نقش مهمی در کاهش سلامت کودکان دارد.

او بیان کرد: طبق آمار ارائه شده، شایع‌ترین دلایل مرگ و میر، ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. چهار عامل باعث بروز این دسته از بیماری‌ها می‌شود. مصرف دخانیات، اضافه وزن و عدم تحرک و استفاده از تغذیه نامناسب از اصلی‌ترین عوامل تصلب شرایین (بسته شدن عروق)، افزایش فشار خون و بروز سکته‌های قلبی و مغزی هستند. در نتیجه افزایش مرگ و میر به ویژه در افراد با سنین پایین منجر می‌شود.