۰ نفر

مدت زمان ایمنی زایی واکسن‌ ها چقدر است؟

۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۱۱
کد خبر: 572245
مدت زمان ایمنی زایی واکسن‌ ها چقدر است؟

تیمی از محققان در تحقیقات اخیر خود به بررسی و مقایسه اثربخشی و پاسخ ایمنی سه واکسن کرونا پرداختند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، بر اساس داده‌های کارآزمایی بالینی که نشان می‌دهد واکسن‌ها در برابر کووید-۱۹ محافظت قوی دارند، اداره غذا و داروی آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰ برای استفاده اضطراری از واکسن‌های مبتنی بر mRNA را که به نام BNT۱۶۲b۲ (بیونتک، فایزر) و mRNA-۱۲۷۳ (مدرنا) شناخته می‌شوند و در فوریه ۲۰۲۱ Ad۲۶.COV۲.S (جانسون اند جانسون) واکسن تک دوز  مجوز صادر کرد. تا به امروز نزدیک به ۲۰۰ میلیون آمریکایی واکسن کووید-۱۹ دریافت کرده‌اند و با نزدیک شدن به سالگرد یک سالگی ایمن سازی آن‌ها، سوالاتی در مورد اثربخشی طولانی مدت واکسن‌ها باقی می‌ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ در مقاله‌ای که در مجله پزشکی New England منتشر شد، تیمی از متخصصان مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess (BIDMC) پاسخ‌های ایمنی ناشی از این سه واکسن را در یک دوره پیگیری هشت ماهه مقایسه کردند. محققان میزان ۶۱ آنتی بادی، سلول‌های T و سایر محصولات ایمنی شرکت کنندگان را در دو تا چهار هفته پس از ایمن سازی کامل (زمان حداکثر ایمنی) تا ۸ ماه پس از واکسیناسیون ارزیابی کردند. سی و یک شرکت کننده واکسن BNT۱۶۲b۲،  بیست و دو نفر واکسن mRNA-۱۲۷۳ و هشت نفر واکسن Ad۲۶.COV۲.S دریافت کردند.

بر اساس یافته‌های محققان واکسن Ad۲۶ تک تزریقی پاسخ‌های اولیه آنتی بادی کمتری را ایجاد کرد اما این پاسخ‌ها به طور کلی در طول زمان و بدون هیچ شواهدی از کاهش پایدار بود.

این تیم همچنین دریافتند که mRNA-۱۲۷۳ پاسخ آنتی بادی را ایجاد می‌کند که به طور کلی بالاتر و با دوام‌تر از BNT۱۶۲b۲ است. هر سه واکسن واکنش متقابل گسترده‌ای را نسبت به انواع سارس-کوو-۲، ویروسی که باعث کووید-۱۹ می‌شود، نشان دادند. این یافته‌ها پیامد‌های مهمی برای درک چگونگی کاهش ایمنی واکسن در طول زمان دارد. با این حال، محققان تاکید می‌کنند پاسخ‌های ایمنی دقیق لازم برای محافظت در برابر سارس-کوو-۲ هنوز مشخص نشده است.

نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: حتی اگر سطح آنتی بادی خنثی کننده کاهش یابد، پاسخ‌های پایدار سلول T و عملکرد آنتی بادی‌های غیر خنثی کننده در ۸ ماهگی ممکن است توضیح دهد که چگونه واکسن‌ها همچنان در برابر کووید-۱۹ شدید محافظت می‌کنند. واکسیناسیون (حتی در دوران بارداری) هنوز بهترین ابزار برای پایان دادن به همه گیری کووید -۱۹ است.